Електронні ресурси як технологічна інфраструктура читання в бібліотеках
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.1.2023.283981Ключові слова:
електронні ресурси, комп’ютерні технології, цифровий контент, креативні заходи, корпоративний проєкт, електронне врядування, віртуальна бібліографічна довідка, електронні носіїАнотація
Мета статті – удосконалити та модернізувати впроваджені електронні ресурси в роботу дитячих бібліотечних закладів України з метою прискорення процесу надходження документів до користувачів та якісного обслуговування.
Методи дослідження базуються на застосуванні аналітико-синтетичного підходу як загальнонаукового принципу здійснення технологічних бібліотечних процесів через використання електронних ресурсів з метою залучення до бібліотек школярів.
Наукова новизна статті полягає в подальшому вивченні та розкритті креативних форм діяльності з використанням інформаційних технологій у бібліотеках для дітей, які активізують читання. Розкрито нові бібліотечні поняття, такі як «ярмарок послуг», «електронне врядування», «корпоративний проєкт».
Бібліотека для дітей стає активним суб’єктом ринкового стартапу, що починає будувати свою роботу на основі інновацій і креативних технологій. Ефективність роботи оцінюють за реальними справами, які здійснюють з використанням методики проєктування. Результати досліджень дитячих бібліотек України переконують, що сьогодні молодий споживач інформації – це якісно новий тип користувача, «вебпокоління», «покоління інтернету». Щоб бібліотека зацікавила цих школярів, необхідно змінювати форми діяльності, удосконалювати професійну майстерність, активно впроваджувати нові послуги на основі вивчення та впровадження сучасних інформаційних технологій. Працівники бібліотеки часто переформатовують проведення частини соціокультурних заходів на терени віртуального простору.
Щодо волинських дитячих бібліотек, то вони залишаються центрами спілкування, навчання, читання, розвитку творчих та інтелектуальних здібностей. Поєднуючи традиційні, креативні форми та методи роботи, бібліотекарі працюють над заохоченням учнів до читання, зацікавленням книгою (через масові заходи), стимулюванням до використання наявних у бібліотеці інформаційних ресурсів. Бібліотеки спрямовують свою діяльність на підвищення соціальної ролі, забезпечення вільного доступу до інформації, збагачення духовної культури користувачів і поглиблення їх знань про історичне минуле українського народу; сприяють національно-патріотичному вихованню користувачів, формуванню читацької культури, створенню безпечного, комфортного середовища та позитивних умов для розвитку творчих здібностей.
Висновки. У науковому дослідженні розглянуто та проаналізовано спектр упровадження нових бібліотечних послуг у дитячих бібліотеках України, зокрема Волині, на основі використання інтернет-ресурсів сучасних інформаційних технологій.
У бібліотечній діяльності сьогодні найголовнішим стає інформування школярів про роль сучасної бібліотеки в суспільстві, нові можливості, які відтепер надають модернізовані креативні відділи обслуговування; заохочення до участі у проєктній діяльності, її популяризація серед учнів і батьків.
У теперішніх умовах функціонування бібліотеки зобов’язані активніше пристосовуватися до надання послуг дітям з особливими потребами: обмеженими можливостями, соціально вразливим, тимчасово переміщеним дітям-переселенцям; забезпечувати користувачів вільними, безбар’єрними та безперешкодними можливостями отримувати віртуальну інформацію з будь-якого відділу в доступних для сприйняття формах.
Посилання
Demianiuk, O.I. and Konon, N.H., 2022. Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii u diialnosti Volynskoi oblasnoi biblioteky dlia ditei [The use of digital technologies in the activities of the Volyn regional library for children]. Digital Platform: Information Technologies in Sociocultural Sphere, [online] 5 (1), pp.170-177. Available at: <http://infotech-soccult.knukim.edu.ua/article/view/261301> [Accessed 15 February 2023].
Diachenko, N., 2022. Innovatsiina diialnist bibliotek zakladiv osvity – vymoha chasu [Innovative activities of libraries of educational institutions – the need of the hour]. Pedahohichnyi visnyk, [online] 1-2, pp.94-96. Available at: <https://znayshov.com/FR/14100/pv_2022_1-2-94-96.pdf> [Accessed 09 March 2023].
Hranich, N.V., 2021. Yak zaokhotyty ditei chytaty: radioden [How to encourage children to read: radio day]. [online] Available at: <https://www.mixcloud.com/RadioLutsk/radioden_23.03.2021_yak-zaokhotyty-ditei-chytaty/> [Accessed 10 October 2021].
Ivano-Frankivsk Regional Library for Youth, 2011. Yarmarok innovatsiinykh bibliotechnykh posluh ta elektronnoho vriaduvannia [Fair of innovative library services and electronic governance], [online] 14 April. Available at: <https://ylibif.at.ua/news/jarmarok_innovacijnikh_bibliotechnikh_poslug_ta_elektronnogo_vrjaduvannja/2011-04-14-37> [Accessed 29 March 2023].
Konoval, L., 2016. Funktsionuvannia natsionalnykh tsyfrovykh bibliotechnykh proiektiv u konteksti formuvannia elektronnoi biblioteky "Ukrainika" [Functioning of national digital library projects in the context of the formation of the electronic library "Ukrainika"]. Bibliotechnyi visnyk, 2, pp.11-16.
National library of Ukraine for children, 2023a. Dytiachi biblioteky Ukrainy [Children’s libraries of Ukraine], [online] 12 April. Available at: <https://chl.kiev.ua/Default.aspx?id=327> [Accessed 18 April 2023].
National library of Ukraine for children, 2023b. Innovatsiina diialnist suchasnykh dytiachykh bibliotek na pidtrymku dytiachoho chytannia [Innovative activities of modern children’s libraries to support children’s reading], [online] 12 April. Available at: <https://chl.kiev.ua/Default.aspx?id=6476> [Accessed 18 April 2023].
Volynska oblasna biblioteka dlia ditei [Volyn Regional Library for Children], n.d. [online] Available at: <http://www.biblioteka.volyn.ua > [Accessed 18 February 2023].
Volynska oblasna biblioteka dlia ditei. Ofitsiina storinka [Volyn regional library for children. Official page], n.d. Facebook. [online] Available at: <https://www.facebook.com/profile.php?id=100064997612242> [Accessed 18 April 2023].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Олександр Дем’янюк, Надія Конон
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.