Дослідження потреб у розвитку цифрової компетентності бібліотечних фахівців
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-796X.8.1.2025.335554Ключові слова:
цифрова трансформація, інформаційна справа, бібліотечна справа, архівна справа, цифрова компетентність, опитування, професійний розвитокАнотація
Метою дослідження є представлення та узагальнення результатів дослідження потреб у розвитку цифрової компетентності бібліотечних фахівців.
Методи дослідження. Використано загальнонаукові методи пізнання (аналіз, синтез, узагальнення, порівняння), контент-аналіз наукових публікацій та інших документів. Використано емпіричні методи: спостереження, анкетування; статистичні – для оброблення масиву даних анкетування бібліотечних фахівців та результатів оцінювання рівня цифрової компетентності здобувачів освіти; графічні – для візуалізації результатів. Методологія базувалася на загальнонаукових принципах єдності теорії і практики, системності, комплексності, усебічності пізнання.
Наукова новизна полягає в комплексній діагностиці поточного стану цифрової компетентності бібліотечних фахівців та вивченні їхнього ставлення до ролі бібліотек у цифровій освіті. Дослідження не тільки констатує загальну потребу в розвитку цифрової компетентності, а й виділяє конкретні сфери, що потребують найбільшої уваги, а порівняльний аналіз рівня компетентностей різних груп дає змогу виявити відмінності в потребах на різних етапах професійного становлення.
Висновки. Результати дослідження вказують на високу потребу в розвитку цифрової компетентності, особливо у сферах створення цифрового контенту та безпеки в цифровому середовищі. На основі дослідження сформульовано рекомендації щодо змісту та форм вдосконалення цифрової компетентності бібліотечних фахівців.
Посилання
Biblio, n.d. Boosting Digital Skills and Competences for Librarians in Europe. [online] Available at: <https://www.biblio-project.eu> [Accessed 25 January 2025].
Borbely, M. and Némethi-Takács, M., 2023. Digital competence landscape in public libraries: examining the role of age and gender in the development of digital skills. Performance Measurement and Metrics, [e-journal] 24 (3/4), pp.155-175. https://doi.org/10.1108/PMM-03-2022-0012
Breen, M., Waters, J. and O’Shea, L., 2022. Taking a Lead on Digital Literacy for Students—A Case Study from the Library at the University of Limerick. New Review of Academic Librarianship, [e-journal] 29 (1), pp.11-32. https://doi.org/10.1080/13614533.2022.2039243
Brui, O., 2021a. Vidstavannia na 20 rokiv: tsyfrova transformatsiia bibliotek ta realni mozhlyvosti zmin [20 years behind: digital transformation of libraries and real opportunities for change]. Chytomo, [online] 23 March. Avialable at: <https://chytomo.com/vidstavannia-na-20-rokiv-tsyfrova-transformatsiia-bibliotek-ta-realni-mozhlyvosti-zmin/> [Accessed 25 January 2025].
Brui, O., 2021b. Yak didzhytalizuvaty bibliotechnu systemu y ne narobyty pomylok [How to digitize the library system and avoid mistakes]. Chytomo, [online] 20 April. Avialable at: <https://chytomo.com/iak-didzhytalizuvaty-bibliotechnu-systemu-j-ne-narobyty-pomylok/> [Accessed 25 January 2025].
Brui, O., Kozytska, T., Matsiievska, H., Moisieieva, S. and Shevchenko, I., 2023. Biblioteky – Khaby tsyfrovoi osvity [Libraries – Hubs of Digital Education]. [e-book] Kyiv: Ukrainska bibliotechna asotsiatsiia. Avialable at: <https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2023-09/undp-ua-libraries_-_hubs_of_digital_education.pdf/> [Accessed 25 January 2025].
Cerny, M., 2021. Digital Competences of Students of Library Studies: Comparison of Research Results for 2018–2020. Education Sciences, [e-journal] 11 (11), p.729. https://doi.org/10.3390/educsci11110729
Davydova, I. and Marina, O., 2020. Rozvytok tsyfrovykh kompetentnostei studentiv bibliotechnykh spetsialnostei [Development of the Library and Information Science Students’ Digital Competencies]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, [e-journal] 6, pp.97-104. https://doi.org/10.31866/2616-7654.6.2020.218614
Grimes, N.D. and Porter, W., 2023. Closing the Digital Divide Through Digital Equity: The Role of Libraries and Librarians. Public Library Quarterly, [e-journal] 43 (3), pp.307-338. https://doi.org/10.1080/01616846.2023.2251348
Hallam, G., Thomas, A. and Beach, B., 2018. Creating a Connected Future Through Information and Digital Literacy: Strategic Directions at The University of Queensland Library. Journal of the Australian Library and Information Association, [e-journal] 67 (1), pp.42-54. https://doi.org/10.1080/24750158.2018.1426365
Humenchuk, A.V., 2020a. Systema tsyfrovykh kompetentnostei Bibliotekaria 4.0 [Librarian 4.0 digital competency system]. Bulletin of the Book Chamber, [e-journal] 2, pp.23-28. https://doi.org/10.36273/2076-9555.2020.2(283).23-28
Humenchuk, A.V., 2020b. Skladovi tsyfrovoi kultury bibliotechnoho fakhivtsia [Components of the Library Specialist’s Digital Culture]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, [e-journal] 5, pp.96-105. https://doi.org/10.31866/2616-7654.5.2020.205733
Ivashkevych, O., 2021. Tsyfrova transformatsiia bibliotek Ukrainy: sohodennia ta perspektyvy [digital transformation (digitalization) of libraries in Ukraine: current state and perspectives]. Library Science. Record Studies. Informology, [e-journal] 2, pp.50-56. https://doi.org/10.32461/2409-9805.2.2021.238782
Martzoukou, K., 2021. Academic libraries in COVID-19: a renewed mission for digital literacy. Library Management, [e-journal] 42 (4/5), pp.266-276. https://doi.org/10.1108/LM-09-2020-0131
Ministry of Digital Transformation of Ukraine, 2021. Opys ramky tsyfrovoi kompetentnosti dlia hromadian Ukrainy [Description of the Digital Competence Framework for Citizens of Ukraine]. [online] Avialable at: <https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/3/mintsifra-oprilyudnyue-ramku-tsifrovoi-kompetentnosti-dlya-gromadyan/%D0%9E%D0%A0%20%D0%A6%D0%9A.pdf> [Accessed 25 January 2025].
Ministry of Digital Transformation of Ukraine, n.d. Tsyfrohram [Digigram]. [online] Avialable at: <https://osvita.diia.gov.ua/digigram> [Accessed 25 January 2025].
Onyshchenko, O., 2015. Problemy adaptatsii bibliotek do umov tsyfrovoi kultury [Problems of adapting libraries to the conditions of digital culture]. Bibliotechnyi visnyk, 6, pp.3-7.
Onyshchenko, O., 2016. Biblioteka i "tsyfrove" pokolinnia: nova sytuatsiia – novi formy roboty [Library and "digital" generation: new situation – new forms of work]. Bibliotechnyi visnyk, 5, pp.3-6.
Onyshchenko, O., 2020. Adaptatsiia bibliotek do "zhyttia v tsyfri" [Adaptation of libraries to "life in digits"]. Bibliotechnyi visnyk, 1, pp.3-8.
Onyshchenko, O., 2021. Tsyfrovizatsiia – stratehichnyi shliakh rozvytku bibliotechnoi sfery [Digitalization is a strategic way of a library sphere development]. Bibliotechnyi visnyk, 4, pp.3-9.
Sacchanand, C., 2018. Transforming the Roles of Libraries and Librarians in the Digital Learning Environment. In: International Symposium on Emerging Trends in Education and Library & Information Science LibSym 2018, Sri Lanka, 9-10 August 2018. [online] Sri Lanka: Eastern University, pp.1-6. Avialable at: <http://192.248.64.43/bitstream/handle/1234/14464/Prof.Dr.Chutima%20Sacchanand.pdf> [Accessed 11 January 2025].
Serbin, O. and Kulyk, Ye., 2019. Profesiine vdoskonalennia bibliotekariv v umovakh neobkhidnosti yakisnykh zmin haluzi [Professional Development of Librarians due to the Necessity of Qualitative Changes of the Branch]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, [e-journal] 3, pp.56-70. https://doi.org/10.31866/2616-7654.3.2019.169668
Tolmach, M., 2022. Tsyfrova kompetentnist bibliotechnykh fakhivtsiv yak chynnyk diialnosti bibliotek v umovakh tsyfrovoi transformatsii [Digital Competence of Librarians as a Factor of Library Activity in the Context of Digital Transformation]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, [e-journal] 9, pp.57-69. https://doi.org/10.31866/2616-7654.9.2022.259152
Vrana, R., 2020. Digital literacy as a part of continuing education library efforts. In: 2020 43rd International Convention on Information, Communication and Electronic Technology (MIPRO), Opatija, Croatia, 28 September – 02 October 2020. [e-journal] Opatija: Institute of Electrical and Electronics Engineers, pp.716-721. https://doi.org/10.23919/MIPRO48935.2020.9245109
Zignani, T., Doncheva, A., Tarandova, S., Holma, B. and Pakalna, D., 2020. Librarianship in Europe – mapping professional needs. WP 2 – Del 2.2.1 Biblio Project. [online] Avialable at: <https://www.biblio-project.eu/wp-content/uploads/2020/05/BIBLIO_WP2_Mapping-Professional-Needs_Report.pdf> [Accessed 11 January 2025].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.