Дослідження потреб у розвитку цифрової компетентності бібліотечних фахівців

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796X.8.1.2025.335554

Ключові слова:

цифрова трансформація, інформаційна справа, бібліотечна справа, архівна справа, цифрова компетентність, опитування, професійний розвиток

Анотація

Метою дослідження є представлення та узагальнення результатів дослідження потреб у розвитку цифрової компетентності бібліотечних фахівців.

Методи дослідження. Використано загальнонаукові методи пізнання (аналіз, синтез, узагальнення, порівняння), контент-аналіз наукових публікацій та інших документів. Використано емпіричні методи: спостереження, анкетування; статистичні – для оброблення масиву даних анкетування бібліотечних фахівців та результатів оцінювання рівня цифрової компетентності здобувачів освіти; графічні – для візуалізації результатів. Методологія базувалася на загальнонаукових принципах єдності теорії і практики, системності, комплексності, усебічності пізнання.

Наукова новизна полягає в комплексній діагностиці поточного стану цифрової компетентності бібліотечних фахівців та вивченні їхнього ставлення до ролі бібліотек у цифровій освіті. Дослідження не тільки констатує загальну потребу в розвитку цифрової компетентності, а й виділяє конкретні сфери, що потребують найбільшої уваги, а порівняльний аналіз рівня компетентностей різних груп дає змогу виявити відмінності в потребах на різних етапах професійного становлення.

Висновки. Результати дослідження вказують на високу потребу в розвитку цифрової компетентності, особливо у сферах створення цифрового контенту та безпеки в цифровому середовищі. На основі дослідження сформульовано рекомендації щодо змісту та форм вдосконалення цифрової компетентності бібліотечних фахівців.

Біографія автора

Марина Толмач, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат наук із соціальних комунікацій, старший викладач

Посилання

Biblio, n.d. Boosting Digital Skills and Competences for Librarians in Europe. [online] Available at: <https://www.biblio-project.eu> [Accessed 25 January 2025].

Borbely, M. and Némethi-Takács, M., 2023. Digital competence landscape in public libraries: examining the role of age and gender in the development of digital skills. Performance Measurement and Metrics, [e-journal] 24 (3/4), pp.155-175. https://doi.org/10.1108/PMM-03-2022-0012

Breen, M., Waters, J. and O’Shea, L., 2022. Taking a Lead on Digital Literacy for Students—A Case Study from the Library at the University of Limerick. New Review of Academic Librarianship, [e-journal] 29 (1), pp.11-32. https://doi.org/10.1080/13614533.2022.2039243

Brui, O., 2021a. Vidstavannia na 20 rokiv: tsyfrova transformatsiia bibliotek ta realni mozhlyvosti zmin [20 years behind: digital transformation of libraries and real opportunities for change]. Chytomo, [online] 23 March. Avialable at: <https://chytomo.com/vidstavannia-na-20-rokiv-tsyfrova-transformatsiia-bibliotek-ta-realni-mozhlyvosti-zmin/> [Accessed 25 January 2025].

Brui, O., 2021b. Yak didzhytalizuvaty bibliotechnu systemu y ne narobyty pomylok [How to digitize the library system and avoid mistakes]. Chytomo, [online] 20 April. Avialable at: <https://chytomo.com/iak-didzhytalizuvaty-bibliotechnu-systemu-j-ne-narobyty-pomylok/> [Accessed 25 January 2025].

Brui, O., Kozytska, T., Matsiievska, H., Moisieieva, S. and Shevchenko, I., 2023. Biblioteky – Khaby tsyfrovoi osvity [Libraries – Hubs of Digital Education]. [e-book] Kyiv: Ukrainska bibliotechna asotsiatsiia. Avialable at: <https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2023-09/undp-ua-libraries_-_hubs_of_digital_education.pdf/> [Accessed 25 January 2025].

Cerny, M., 2021. Digital Competences of Students of Library Studies: Comparison of Research Results for 2018–2020. Education Sciences, [e-journal] 11 (11), p.729. https://doi.org/10.3390/educsci11110729

Davydova, I. and Marina, O., 2020. Rozvytok tsyfrovykh kompetentnostei studentiv bibliotechnykh spetsialnostei [Development of the Library and Information Science Students’ Digital Competencies]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, [e-journal] 6, pp.97-104. https://doi.org/10.31866/2616-7654.6.2020.218614

Grimes, N.D. and Porter, W., 2023. Closing the Digital Divide Through Digital Equity: The Role of Libraries and Librarians. Public Library Quarterly, [e-journal] 43 (3), pp.307-338. https://doi.org/10.1080/01616846.2023.2251348

Hallam, G., Thomas, A. and Beach, B., 2018. Creating a Connected Future Through Information and Digital Literacy: Strategic Directions at The University of Queensland Library. Journal of the Australian Library and Information Association, [e-journal] 67 (1), pp.42-54. https://doi.org/10.1080/24750158.2018.1426365

Humenchuk, A.V., 2020a. Systema tsyfrovykh kompetentnostei Bibliotekaria 4.0 [Librarian 4.0 digital competency system]. Bulletin of the Book Chamber, [e-journal] 2, pp.23-28. https://doi.org/10.36273/2076-9555.2020.2(283).23-28

Humenchuk, A.V., 2020b. Skladovi tsyfrovoi kultury bibliotechnoho fakhivtsia [Components of the Library Specialist’s Digital Culture]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, [e-journal] 5, pp.96-105. https://doi.org/10.31866/2616-7654.5.2020.205733

Ivashkevych, O., 2021. Tsyfrova transformatsiia bibliotek Ukrainy: sohodennia ta perspektyvy [digital transformation (digitalization) of libraries in Ukraine: current state and perspectives]. Library Science. Record Studies. Informology, [e-journal] 2, pp.50-56. https://doi.org/10.32461/2409-9805.2.2021.238782

Martzoukou, K., 2021. Academic libraries in COVID-19: a renewed mission for digital literacy. Library Management, [e-journal] 42 (4/5), pp.266-276. https://doi.org/10.1108/LM-09-2020-0131

Ministry of Digital Transformation of Ukraine, 2021. Opys ramky tsyfrovoi kompetentnosti dlia hromadian Ukrainy [Description of the Digital Competence Framework for Citizens of Ukraine]. [online] Avialable at: <https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/3/mintsifra-oprilyudnyue-ramku-tsifrovoi-kompetentnosti-dlya-gromadyan/%D0%9E%D0%A0%20%D0%A6%D0%9A.pdf> [Accessed 25 January 2025].

Ministry of Digital Transformation of Ukraine, n.d. Tsyfrohram [Digigram]. [online] Avialable at: <https://osvita.diia.gov.ua/digigram> [Accessed 25 January 2025].

Onyshchenko, O., 2015. Problemy adaptatsii bibliotek do umov tsyfrovoi kultury [Problems of adapting libraries to the conditions of digital culture]. Bibliotechnyi visnyk, 6, pp.3-7.

Onyshchenko, O., 2016. Biblioteka i "tsyfrove" pokolinnia: nova sytuatsiia – novi formy roboty [Library and "digital" generation: new situation – new forms of work]. Bibliotechnyi visnyk, 5, pp.3-6.

Onyshchenko, O., 2020. Adaptatsiia bibliotek do "zhyttia v tsyfri" [Adaptation of libraries to "life in digits"]. Bibliotechnyi visnyk, 1, pp.3-8.

Onyshchenko, O., 2021. Tsyfrovizatsiia – stratehichnyi shliakh rozvytku bibliotechnoi sfery [Digitalization is a strategic way of a library sphere development]. Bibliotechnyi visnyk, 4, pp.3-9.

Sacchanand, C., 2018. Transforming the Roles of Libraries and Librarians in the Digital Learning Environment. In: International Symposium on Emerging Trends in Education and Library & Information Science LibSym 2018, Sri Lanka, 9-10 August 2018. [online] Sri Lanka: Eastern University, pp.1-6. Avialable at: <http://192.248.64.43/bitstream/handle/1234/14464/Prof.Dr.Chutima%20Sacchanand.pdf> [Accessed 11 January 2025].

Serbin, O. and Kulyk, Ye., 2019. Profesiine vdoskonalennia bibliotekariv v umovakh neobkhidnosti yakisnykh zmin haluzi [Professional Development of Librarians due to the Necessity of Qualitative Changes of the Branch]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, [e-journal] 3, pp.56-70. https://doi.org/10.31866/2616-7654.3.2019.169668

Tolmach, M., 2022. Tsyfrova kompetentnist bibliotechnykh fakhivtsiv yak chynnyk diialnosti bibliotek v umovakh tsyfrovoi transformatsii [Digital Competence of Librarians as a Factor of Library Activity in the Context of Digital Transformation]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, [e-journal] 9, pp.57-69. https://doi.org/10.31866/2616-7654.9.2022.259152

Vrana, R., 2020. Digital literacy as a part of continuing education library efforts. In: 2020 43rd International Convention on Information, Communication and Electronic Technology (MIPRO), Opatija, Croatia, 28 September – 02 October 2020. [e-journal] Opatija: Institute of Electrical and Electronics Engineers, pp.716-721. https://doi.org/10.23919/MIPRO48935.2020.9245109

Zignani, T., Doncheva, A., Tarandova, S., Holma, B. and Pakalna, D., 2020. Librarianship in Europe – mapping professional needs. WP 2 – Del 2.2.1 Biblio Project. [online] Avialable at: <https://www.biblio-project.eu/wp-content/uploads/2020/05/BIBLIO_WP2_Mapping-Professional-Needs_Report.pdf> [Accessed 11 January 2025].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-18

Як цитувати

Толмач, М. (2025). Дослідження потреб у розвитку цифрової компетентності бібліотечних фахівців. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, 8(1), 206–222. https://doi.org/10.31866/2617-796X.8.1.2025.335554

Номер

Розділ

Цифрова трансформація бібліотек, науки й локальних ініціатив