Мобільні застосунки для читання та прослуховування книжок

Автор(и)

  • Олександр Ткаченко Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»; Державний університет інфраструктури та технологій (Національний транспортний університет), Україна https://orcid.org/0000-0001-6911-2770
  • Данило Капкан Державний університет інфраструктури та технологій (Національний транспортний університет), Україна https://orcid.org/0009-0003-2704-6105

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796X.8.1.2025.335534

Ключові слова:

мобільні застосунки, книжкові застосунки, аудіокниги, штучний інтелект, користувацький інтерфейс

Анотація

Сучасні технології читання та прослуховування книжок відіграють ключову роль у сфері освіти, розвитку та розваг, особливо коли мова йде про ефективне засвоєння інформації та зручність користувачів. В умовах швидкого темпу життя, де час стає дедалі ціннішим, поєднання текстових і аудіоформатів у єдиному рішенні дає змогу максимально адаптувати процес читання до індивідуальних потреб.

Метою статті є дослідження (аналіз) наявних аналогів мобільних застосунків для читання та прослуховування книжок, визначення їхніх переваг, недоліків та основних функцій. Дослідження спрямоване на виявлення ринкових тенденцій, потреб користувачів і можливостей для вдосконалення таких сервісів.

Методами дослідження є: аналіз літературних джерел – вивчення наукових праць, статей і матеріалів, пов’язаних з розробкою та впровадженням книжкових застосунків. Порівняльний аналіз – оцінка функціоналу, інтерфейсу та користувацького досвіду популярних застосунків. Опитування користувачів – збір думок щодо зручності, популярних функцій та недоліків рішень. SWOT-аналіз – визначення переваг і недоліків, можливостей і загроз для подальшого вдосконалення застосунків.

Новизною проведеного дослідження є комплексний аналіз сучасних застосунків для читання та аудіокниг з акцентом на поєднанні текстових і аудіофункцій, оцінюванні інтерактивних можливостей таких застосунків, зокрема синхронізації читання і прослуховування; персоналізації рекомендацій та інтеграції з іншими сервісами.

Висновки. У роботі проведено аналіз програмних рішень надання контенту книжок, таких як Amazon Kindle, Google Play Books, Apple Books, Audible та Scribd; визначено переваги та недоліки, а також обмеження сучасних рішень надання книжкового контенту в текстовому та аудіоформаті; визначено перспективні напрями подальшого розвитку книжкових мобільних застосунків (наприклад, використання гібридних форматів контенту; інтелектуалізація процесів надання контенту; розширення функціоналу для різних категорій користувачів; персоналізація та інтелектуалізація інтерфейсу сервісів надання контенту).

Біографії авторів

Олександр Ткаченко, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»; Державний університет інфраструктури та технологій (Національний транспортний університет)

Кандидат фізико-математичних наук, доцент, доцент кафедри програмного забезпечення комп’ютерних систем; доцент кафедри інформаційних технологій

Данило Капкан, Державний університет інфраструктури та технологій (Національний транспортний університет)

Бакалавр, кафедра інформаційних технологій

Посилання

Amazon, n.d. Kindle App Help. [online] Available at: <https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=GAJYEL5VJLU5KF6L> [Accessed 22 March 2025].

APA (Audio Publishers Association), n.d. Apa Research Facts. [online] Available at: <https://cutt.ly/6rOgJxfZ> [Accessed 31 March 2025]

Audible, n.d. Getting started. [online] Available at: <https://help.audible.com/s/getting-started?language=en_US> [Accessed 26 March 2025]

Baron, N.S., 2017. Reading in a digital age. Phi Delta Kappan, [e-journal] 99 (2). https://doi.org/10.1177/0031721717734184

Cordón-García, J. A., Gómez-Díaz, R., Alonso-Arévalo, J. and Kaplan, N., 2014. Digital Reading: Educational Gaps and Documentary Preservation. Information Resources Management Journal (IRMJ), [e-journal] 27 (3), pp.1-11. https://doi.org/10.4018/irmj.2014070101

Döring, U., Müller, B., Rohr, S., Ruhrmann, J. and Schäfer, M., 2022. Listen and Read: The Battle for Attention: A New Report About Key Audience Behaviour in the Age of eBooks, Audiobooks and Podcasts. Publishing Research Quarterly, [e-journal] 38, pp.40-52. https://doi.org/10.1007/s12109-021-09853-2

Erstad, O., Kucirkova, N.I., Mangen, A., Aarsand, P. and Blikstad-Balas, M., 2023. Reading in the digital age. Nordic Journal of Digital Literacy, [e-journal] 18, pp.272-286. https://doi.org/10.18261/njdl.18.4.6

Faverio, M. and Perrin, A., 2022. Three-in-ten Americans now read e-books. Pew Research Center, [online] 6 January. Available at: <https://www.pewresearch.org/short-reads/2022/01/06/three-in-ten-americans-now-read-e-books/> [Accessed 25 March 2025].

Google Books API, n.d. Overview. [online] Available at: <https://developers.google.com/books/docs/overview> [Accessed 25 March 2025].

Khanchandani, V. and Kumar, M., 2017. Mapping of E-books in Science & Technology: An Analytical Study of Directory of Open Access Books. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, [e-journal] 37 (3), pp.172-179. https://doi.org/10.14429/djlit.37.3.10692

Media – Worldwide, 2025. Statista. [online] Available at: <https://www.statista.com/outlook/amo/media/worldwide?currency=USD> [Accessed 24 March 2025].

Polovynchak, Yu. and Bondarenko, V. 2024. Mobilni zastosunky v konteksti suchasnykh chytatskykh praktyk [Mobile Applications in the Context of Modern Reading Practices]. Academic Papers of the Vernadsky National Library of Ukraine, [e-journal] 71, pp.242-265. https://doi.org/10.15407/np.71.242

Posibnyk korystuvacha prohramy Knyhy dlia macOS Sequoia [User guide for the Books program for macOS Sequoia], n.d. Apple Inc. [online] Available at: <https://support.apple.com/uk-ua/guide/books/welcome/mac> [Accessed 25 March 2025].

Scribd, n.d. [online] Available at: <https://support.scribd.com/hc/en-us/categories/360005188511-Scribd> [Accessed 26 March 2025]

Widener, Ch., Arbanas, J., Dyke, D. V., Arkenberg, Ch., Matheson, B. and Auxier, B., 2025. 2025 Digital Media Trends: Social platforms are becoming a dominant force in media and entertainment. Deloitte Insights, [online] 25 March. Available at: <https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/technology/digital-media-trends-consumption-habits-survey/2025.html> [Accessed 28 March 2025].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-18

Як цитувати

Ткаченко, О., & Капкан, Д. (2025). Мобільні застосунки для читання та прослуховування книжок. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, 8(1), 90–103. https://doi.org/10.31866/2617-796X.8.1.2025.335534

Номер

Розділ

Інформаційні технології в освіті, мистецтві та культурі