Концепти «цифровий розрив» і «цифрова інклюзія»: відмінності та взаємозумовленість

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796X.8.1.2025.335528

Ключові слова:

цифровий розрив, цифрова інклюзія, цифрові технології, культурні індустрії, креативні індустрії, культурна спадщина

Анотація

Мета статті – охарактеризувати концепти «цифровий розрив» та «цифрова інклюзія» на предмет виявлення між ними відмінностей і взаємозумовленості. Для досягнення поставленої мети застосовано діалектичний метод, необхідний для здійснення культурологічних досліджень, а також загальнонаукові методи аналізу та синтезу.

Наукова новизна полягає в акцентуванні уваги на відмінностях та водночас взаємозумовленості цифрового розриву та цифрової інклюзії; виокремленні рівнів репрезентації цифрового розриву (забезпечення доступу населення до комп’ютера та інтернету; розвиток цифрової грамотності користувачів та їхніх цифрових компетентностей; міра повноцінного використання цифрових технологій у професійній діяльності та повсякденні); з’ясуванні специфіки цифрової інклюзії у сфері культурної спадщини.

Висновки. Наголошено, що цифрова інклюзія – це надання всім окремим особам і спільнотам, у тому числі особам з обмеженими можливостями, усіх необхідних ресурсів для використання цифрових технологій та отримання пов’язаних з ними можливостей. Натомість цифровий розрив виявляється на таких рівнях, як забезпечення доступу населення до комп’ютера та інтернету, цифрова грамотність користувачів та їхні цифрові компетентності, повноцінне використання цифрових технологій у професійній діяльності та повсякденні. Специфіка цифрової інклюзії у сфері культурної спадщини полягає у створенні доступу до її активів для всіх категорій громадян і демократизації процесів, за допомогою яких створюються ці активи (матеріальні та нематеріальні), а також розширенні вікового цензу потенційного реципієнта.

Біографія автора

Ірина Швець, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософії, асистент кафедри івент-менеджменту та індустрії дозвілля

Посилання

Becker, S., Crandall, M. D., Fisher, K. E., Kinney, B., Landry, C. and Rocha, A., 2010. Opportunity for all: How the American public benefits from Internet access at U.S. libraries. [online] Washington: Institute of Museum and Library Services. Avialable at: ˂https://www.imls.gov/sites/default/files/publications/documents/opportunityforall_0.pdf˃ [Accessed 10 December 2024].

Borg, K., Boulet, M., Smith, L. and Bragge, P., 2019. Digital Inclusion & Health Communication: A Rapid Review of Literature. Health Communication, [e-journal] 34 (11), pp.1320-1328. https://doi.org/10.1080/10410236.2018.1485077

Building Digitally Inclusive Communities, n.d. [online] Avialable at: ˂https://www.ccls.org/DocumentCenter/View/53/Building-Digital-Inclusive-Communities-PDF?bidId=˃ [Accessed 10 December 2024].

da Milano, C., Falchetti, E., Migone, P. and Nisi, V., 2023. Digital storytelling, cultural heritage, and social inclusion: the MEMEX project. In: D. Giglitto, L. Ciolfi, E. Lockley and E. Kaldeli, eds. Digital Approaches to Inclusion and Participation in Cultural Heritage. Insights from Research and Practice in Europe. [e-book] London: Routledge, pp.8-26. https://doi.org/10.4324/9781003277606-2

Digital divide, 2008. OECD Glossary of Statistical Terms. [online] OECD, p.139. Avialable at: ˂https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=4719˃ [Accessed 12 December 2024]

Digital Nation UK 2020 Explainer, n.d. Good Things Foundation. [online] Avialable at: ˂https://www.charltonkingsparishcouncil.gov.uk/uploads/digital-nation-2020.pdf?v=1625830829˃ [Accessed 10 December 2024].

Eisend, M., 2022. Older People in Advertising. Journal of Advertising, [e-journal] 51 (3), pp.308- 322. https://doi.org/10.1080/00913367.2022.2027300

Glossare of terms, n.d. MEDICI. Digital Inclusion Community. [online] Avialable at: ˂https://digitalinclusion.eu/glossary-of-terms/˃ [Accessed 14 December 2024].

IN-EDU, 2020. MEDICI. Digital Inclusion Community, [online] December 18, Avialable at: ˂https://digitalinclusion.eu/in-edu/˃ [Accessed 10 December 2024].

Kaldeli, E., Tsakou, G., Giglitto, D., Cesaroni, F., Tzouvaras, V. and Stamou, G., 2019. CultureLabs: cultural heritage and digital technology at the service of social innovation. In: Cultural Informatics 2019. Proceedings of the Workshop on Cultural Informatics (CI 2019), Larnaca, Cyprus, June 9, 2019. [online] Sheffield Hallam University. Avialable at: <https://shura.shu.ac.uk/25107/1/11%20-%20CultureLabs%20-%20cultural%20heritage%20and%20digital%20technology%20at%20the%20service%20of%20social%20innovation.pdf˃ [Accessed 10 December 2024].

Wilson, C. K., Thomas, J. and Barraket, J., 2019. Measuring Digital Inequality in Australia: The Australian Digital Inclusion Index. Journal of Telecommunications and the Digital Economy, [e-journal] 7 (2), pp.102-120. https://doi.org/10.18080/jtde.v7n2.187

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-18

Як цитувати

Швець, І. (2025). Концепти «цифровий розрив» і «цифрова інклюзія»: відмінності та взаємозумовленість. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, 8(1), 33–40. https://doi.org/10.31866/2617-796X.8.1.2025.335528

Номер

Розділ

Збереження культурної спадщини та доступ до цифрових ресурсів