Цифрова грамотність як ключовий фактор збереження та розвитку освітнього процесу в умовах війни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796X.7.2.2024.317739

Ключові слова:

дистанційне навчання, інформаційні технології, освітній процес, цифрова грамотність, цифрові інструменти, цифрові навички

Анотація

Мета статті – дослідити роль цифрової грамотності у забезпеченні безперервності та якості вищої освіти під час війни, визначити основні виклики, що стоять перед освітнім процесом в умовах кризи, окреслити шляхи ефективного використання цифрових технологій для розширення освітніх можливостей. Стаття спрямована на обґрунтування необхідності розвитку цифрових навичок серед студентів, викладачів та адміністрації закладів вищої освіти як інструменту для адаптації до сучасних викликів в умовах воєнного стану.

Методи дослідження – застосовано методи системного аналізу, узагальнення й прогнозування, що дало змогу виявити можливості та перспективи впровадження цифрових технологій в освітній процес у воєнний та післявоєнний період.

Наукова новизна полягає в обґрунтуванні визначення цифрової грамотності як стратегічного ресурсу, розробці рекомендацій для підвищення ефективності цифрової грамотності в освітньому процесі та рівня цифрової компетентності серед студентів і викладачів, враховуючи специфіку воєнного стану та післявоєнної відбудови.

Висновки. В умовах сьогодення цифрова грамотність є невід’ємною частиною інформаційного захисту, збереження даних та критичного сприйняття інформації, і відіграє ключову роль у підтримці та забезпеченні освітнього процесу. Навчання базовим навичкам цифрової грамотності повинно залишатися пріоритетом для суспільства. Використання платформ для дистанційного навчання, інтерактивних інструментів та хмарних сервісів дозволило продовжувати навчання навіть у найскладніших умовах. Для подолання цифрового розриву, оптимізації освітніх процесів та підвищення рівня цифрових навичок, враховуючи умови освітнього процесу у воєнний час, запропоновано наступні рішення: співпраця з місцевими органами влади та міжнародними організаціями для розширення доступу до швидкісного інтернету та технічного обладнання, особливо в сільських та віддалених регіонах; комбінування синхронного та асинхронного навчання для зручності студентів; використання електронних платформ для дистанційного навчання; мультимедійна адаптація навчального контенту; впровадження до навчальних програм обов’язкових курсів з цифрової грамотності, орієнтованих як на студентів, так і на викладачів. Зазначено, що поєднання інноваційних технологій та гнучкість у підходах до навчання забезпечить поступове скорочення цифрового розриву, оптимізацію освітнього процесу та підвищення рівня цифрових навичок серед студентів і викладачів.

Біографія автора

Світлана Хрущ, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент, доцент кафедри інформаційної діяльності та зв’язків з громадськістю

Посилання

Belova, V., 2023. Educational activities of higher education institutions in the conditions of war and the use of digital technologies: domestic and foreign experience. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and secondary schools, [e-journal] 88, pp. 58–63. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2023.88.10

Borodkina I., Borodkin G., 2018. Model of students’ digital competence. Digital platform: information technologies in the socio-cultural sphere, [e-journal] 1, pp. 27–41. https://doi.org/10.31866/2617-796x.1.2018.147208

Davydenko, G., 2023. Digital inclusion and accessibility: social digitalization. [online] Vinnytsia: Creations. Available at: <https://vsei.vn.ua/images/Doc/Nauka/Inclusivna_osvita/cifrova-inklyuziya-ta-dostupnist-socialna-didzhitalizaciya.pdf> [Accessed 18 November 2024].

Digital literacy and why it is important to develop it, n.d. Educational project «On Lesson» for teachers. [online] Available at: <https://naurok.com.ua/post/cifrova-gramotnist-ta-chomu-vazhlivo-rozvivati> [Accessed 14 November 2024].

Diia.Osvita, n.d. Research. [online] Available at: <https://osvita.diia.gov.ua/research> [Accessed 16 November 2024].

Educational programs, n.d. Institute of Modernization of the Content of Education. [online] Available at: <https://imzo.gov.ua/diyalnist/osvitni-posluhy-pidvyshchennia-kvalifikatsii/osvitni-prohramy/> [Accessed 15 November 2024].

Gilster, P., 1997. Digital Literacy. New York: Wiley.

Jenkins H., Purushotma R. & Weigeletal M., 2009. Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century: Foundation Reports on Digital Media and Learning. London: The MIT Press.

Ovcharuk, O., 2023. Monitoring the readiness of teachers to use digital tools during the war in Ukraine. Information technologies and teaching aids. [online] 98(6), pp. 52–65. Available at: <https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5478> [Accessed 17 November 2024].

Sturkhetskyi, S., 2023. How AI can be used to improve information literacy and develop critical thinking. The editor’s portal is an information resource for editors and colleagues from related fields. [online] Available at: <https://redactor.in.ua/2023/11/22/shi-ta-informaczijna-gramotnist-yak-shi-mozhe-buty-vykorystanyj-dlya-pidvyshhennya-informaczijnoyi-gramotnosti-ta-rozvytku-krytychnogo-myslennya-dozvolyayuchy-gromadyanam-rozriznyaty-dostovirnu-ta-n/> [Accessed 17 November 2024].

Tolmach, M., 2024. Digital competence as an integral characteristic of the professional activity of library specialists. [online] Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts. Available at: <https://knukim.edu.ua/wp-content/uploads/2024/10/Tolmach.pdf > [Accessed 17 November 2024].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-16

Як цитувати

Хрущ, С. (2024). Цифрова грамотність як ключовий фактор збереження та розвитку освітнього процесу в умовах війни. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, 7(2), 311–322. https://doi.org/10.31866/2617-796X.7.2.2024.317739

Номер

Розділ

Етика технологій і цифрова компетентність