До питання структури цифрової компетентності бібліотечного фахівця

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796X.7.2.2024.317737

Ключові слова:

цифрова компетентність, цифрова компетентність бібліотечного фахівця, рамка цифрової компетентності

Анотація

Метою статті є представлення структури цифрової компетентності бібліотечного фахівця, розробленої на основі дослідження рекомендацій профільних організацій та нормативних документів, європейських підходів до розробки рамок цифрової компетентності, результатів опитування бібліотечних фахівців.

Методи дослідження ґрунтуються на застосуванні системного, функціонального, акмеологічного, аксіологічного та соціокомунікаційного підходів, що уможливило наукове осмислення сутності та структури формування цифрової компетентності бібліотечних фахівців. Теоретичні методи аналізу й порівняння допомогли вивчити стан досліджуваної проблеми, уточнити сутність ключових понять та визначити структуру цифрової компетентності бібліотечних фахівців; узагальнення та систематизації застосовано для обґрунтування складових цифрової компетентності.

Наукова новизна. Визначено структуру цифрової компетентності бібліотечного фахівця, що враховує: загальну цифрову компетентність; цифрові технології для професійної діяльності, для підтримки навчання, викладання та досліджень (зокрема сприяння цифровій грамотності та інклюзії користувачів із використанням цифрових технологій, цифрове наставництво); здатність до цифрових трансформацій та професійного розвитку в цифровому середовищі. Представлено авторський проєкт рамки цифрової компетентності для бібліотечних фахівців, що може бути врахований для вдосконалення проєкту рамки, оприлюдненим Міністерством цифрової трансформації до публічного обговорення.

Висновки. Профільна рамка цифрової компетентності для бібліотечних фахівців може стати основою для ефективної системи як підготовки так і підвищення кваліфікації з напряму цифровізації на різних рівнях освіти, а також інструментом ефективного моніторингу рівня цифрової компетентності серед працівників бібліотек. Представлений проєкт рамки цифрової компетентності для бібліотечних фахівців містить шість сфер (цифрова грамотність; цифрові колекції та ресурси; цифровий сервіс, цифрові технології та інструменти в професійній діяльності; цифрове наставництво; цифрове лідерство та професійний розвиток), тридцять дескрипторів та передбачає чотири рівні володіння, що описують складність завдань, автономність роботи, ставлення, пізнавальний домен. Проведено порівняння із проєктом, опублікованим Міністерством цифрової трансформації у червні 2024 року, надано рекомендації щодо його вдосконалення.

Біографія автора

Марина Толмач, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладач кафедри інформаційної діяльності та зв’язків з громадськістю

Посилання

American Library Association, 2023. ALA’s Core Competences of Librarianship. [online] Available at: <https://www.ala.org/educationcareers/careers/corecomp/corecompetences>

Bachynska N. (2022). Profesiina standartyzatsiia: vymohy do kompetentnostei fakhivtsia z bibliotechno-informatsiinoi spravy [Professional standardization: requirements for the competences of a library and information specialist]. Library Science. Record Studies. Informology, 3, 87–92 [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine, 2018. Kontseptsiia rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018-2020 roky [Concept for the Development of the Digital Economy and Society of Ukraine for 2018-2020], approved by the order of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 67-r dated January 17, 2018. Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine. [online] Available at: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80> [in Ukrainian].

Carretero Gomez, S., Vuorikari, R. & Punie, Y., 2017. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://dx.doi.org/10.2760/38842

Chu, C. M., Raju J., Cunningham C., Ji J., Ortíz-Repiso Jiménez V., Slavic A., Talavera-Ibarra A.M., Zakaria S., 2022. IFLA Guidelines for Professional Library and Information Science (LIS) Education Programmes. IFLA [online] Available at: https://repository.ifla.org/handle/123456789/1987

CILIP, 2021. The Professional Knowledge and Skills Base. Introduction and overview. CILIP: the library and information association [online] Available at: <https://www.cilip.org.uk/resource/resmgr/cilip/membership/benefits/pksb/pksb_intro_overview_v5.pdf>

Grebennik, І., Danieliene, R. ed., 2019. Digital Competence profiles for Ukrainian teachers, other citizens and Social inclusion profile: Research report. [online] Available at: <https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1i61xdWF5sUWaglLSmbwR0t8Sooy0gEBk>

Khrushch S. (2023). Kompetentnosti bibliotechnoho fakhivtsia yak chynnyk formuvannia innovatsiinoho mediaprostoru [Competences of a Library Specialist as a Factor in the Formation of Innovative Media Space]. Library Science. Record Studies. Informology, 4, 156–164 [in Ukrainian].

Law of Ukraine on education from September 5, 2017, [in Ukrainian]. Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine. Available at: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text>

Ministry of Digital Transformation of Ukraine, 2021. Kontseptualno-referentna «Ramka tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnykh y naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv». Proiekt [Conceptual and reference "Framework of digital competence of pedagogical and scientific-pedagogical workers." Draft]. Diia.Education. [online] Available at: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2629-frame_pedagogical.pdf>

Ministry of Digital Transformation of Ukraine, 2021. Opys ramky tsyfrovoi kompetentnosti dlia hromadian Ukrainy [Description of the digital competence framework for citizens of Ukraine]. 2021. Diia.Education. [online] Available at: <https://cutt.ly/EGD7EZl>

Ministry of Digital Transformation of Ukraine, 2023. Ramka tsyfrovoi kompetentnosti hromadian Ukrainy (onovlena) [Digital Competence Framework for Ukrainian Citizens (updated)]. Diia.Education. [online] Available at: <https://osvita.diia.gov.ua/uploads/1/7451-ramka_cifrovoi_kompetentnosti.pdf>

Ministry of Digital Transformation of Ukraine, 2024. Proiekt ramky tsyfrovoi kompetentnosti bibliotechnoho pratsivnyka [Draft framework for digital competence of librarians]. Diia.Education. [online] Available at: <https://osvita.diia.gov.ua/uploads/1/9777-ramka_dla_bibliotekariv.pdf>

Ministry of Health of Ukraine, 2023. Ramka tsyfrovoi kompetentnosti pratsivnyka okhorony zdorovia [A framework for the digital competence of the healthcare worker]. Ministry of Health of Ukraine. [online] Available at: <https://cutt.ly/PePytn0Q>

Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku [National Strategy for the Development of Education in Ukraine for the Period Until 2021], 2013. Approved by the Decree of the President of Ukraine dated June 25, 2013 № 344/2013. Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine. [online]. Available at: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text> [in Ukrainian].

On the approval of the Concept of the development of digital competences and the approval of the plan of measures for its implementation: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated March 3, 2021, № 167-р. Available at: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text> [in Ukrainian].

Pokrashchuiemo tsyfrovu hramotnist: novi instrumenty dlia bibliotekariv [Improving digital literacy: new tools for librarians], 2024. Diia.Education [online] Available at: <https://osvita.diia.gov.ua/news/pokrasuemo-cifrovu-gramotnist-novi-instrumenti-dla-bibliotekariv-na-platformi-diaosvita>

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez, S. & Van Den Brande, G., 2016. DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: the Conceptual Reference Model. EUR 27948 EN., Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://dx.doi.org/10.2791/11517

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-16

Як цитувати

Толмач, М. (2024). До питання структури цифрової компетентності бібліотечного фахівця. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, 7(2), 283–298. https://doi.org/10.31866/2617-796X.7.2.2024.317737

Номер

Розділ

Етика технологій і цифрова компетентність