Культурні та креативні індустрії в цифровому середовищі: можливості й перспективи

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796X.7.1.2024.307013

Ключові слова:

культурні індустрії, креативні індустрії, цифрова економіка, цифрове середовище, цифрові технології, штучний інтелект

Анотація

Мета статті – виявити можливості та перспективи розвитку культурних і креативних індустрій (ККІ) у цифровому середовищі.

Методи дослідження. Застосовано методи аналізу та синтезу, узагальнення й абстрагування, що дало змогу виявити можливості та перспективи розвитку ККІ у цифровому середовищі.

Наукова новизна полягає в обґрунтуванні взаємозв’язку ККІ та цифрової економіки, виокремленні напрямів застосування ШІ у ККІ, удосконалені уявлення про можливості й перспективи ККІ у цифровому середовищі.

Висновки. Численні переваги розвитку ККІ в поєднанні з безпрецедентним потенціалом, що надає цифровізація, відкрили можливості для перетворення сектору з малоприбуткового та непріоритетного на ключову галузь, яка підтримує економічне й водночас культурне зростання країни загалом. Наголошено, що нові функціональні можливості, які відкриваються завдяки цифровим технологіям, стимулюють розробку нових форматів контенту, появу альтернативних каналів його надання і розповсюдження, а також курування. Змінюючи характер масового розповсюдження продуктів творчості, уможливлюючи доволі широку агрегацію контенту та урізноманітнюючи канали його розповсюдження, цифрові технології сприяють переосмисленню споживчих практик, що у свою чергу відкриває можливість для нових бізнес-моделей, мережевої конвергенції, а також появи нових форм монетизації та споживчого контролю. Підсумовано, що для подальшого розвитку ККІ необхідно всебічно сприяти процесу цифровізації, повною мірою використовувати роль цифрової інфраструктури у створенні, інтеграції та сприянні спільному використанню ресурсів, оптимізувати середовище для розвитку ККІ, досягати високоякісної відповідності продуктів творчості, творчих талантів і креативних технологій, а також розширення цифрового середовища.

Біографія автора

Юлія Трач, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор культурології, професор, професор кафедри інформаційних технологій

Посилання

AI for Music Production: 10 Tools to Produce Like a Pro, 2024. Ditto Music, [online] 09 January. Available at: https://dittomusic.com/en/blog/ai-for-music-production-tools-for-musicians [Accessed 10 February 2024].

Alarcon, N., 2020. PAC-MAN Recreated with AI by NVIDIA Researchers. Nvidia Developer, [blog] 22 May. Available at: <https://developer.nvidia.com/blog/pac-man-recreated-with-ai-by-nvidia-researchers/> [Accessed 10 February 2024].

Artificial Intelligence – Worldwide, n.d. Statista. [online] Available at: <https://www.statista.com/outlook/tmo/artificial-intelligence/worldwide> [Accessed 10 February 2024].

Channel-In-A-Box (CiaB) – Global Strategic Business. Report, 2024. [online] Available at: <https://www.researchandmarkets.com/report/channel-in-a-box#product--toc> [Accessed 11 February 2024].

Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions 2030 Digital Compass: the European way for the Digital Decade, 2021. European Commission, [online] COM(2021) 118 final. Available at: <https://cutt.ly/eew9xqf7> [Accessed 05 February 2024].

Creative Economy Outlook 2022 | The International Year of Creative Economy for Sustainable Development: Pathway to Resilient Creative Industries, 2022. [online] Geneva: United Nations. Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/ditctsce2022d1_en.pdf [Accessed 08 February 2024].

Creativity, n.d. Cambridge Dictionary. [online] Available at: <https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/creativity> [Accessed 10 February 2024].

Davies, J., Klinger, J., Mateos-Garcia, J. and Stathoulopoulos, K., 2020. The Art in the Artificial AI and the creative industries. [online] London: Creative Industries Policy and Evidence Centre. Available at: <https://pec.ac.uk/wp-content/uploads/2023/12/PEC-and-Nesta-report-The-art-in-the-artificial.pdf> [Accessed 10 February 2024].

Democratizing storytelling through the art of AI, n.d. ScriptBook, [online] Available at: <https://www.scriptbook.io./#!/> [Accessed 08 February 2024].

European Commission, 2022. Opportunities and challenges of Artificial Intelligence Technologies for the Cultural and Creative Sectors – Stakeholder workshop. [online] 16 March. Available at: <https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/opportunities-and-challenges-artificial-intelligence-technologies-cultural-and-creative-sectors> [Accessed 17 February 2024].

Exploring the Boundaries of Artificial Intelligence in Sound Design, n.d. Rob Summers. [online] Available at: <https://robsummers.co.uk/exploring-the-boundaries-of-artificial-intelligence-in-sound-design/> [Accessed 06 February 2024].

Flood, А. 2017. ‘He began to eat Hermione’s family’: bot tries to write Harry Potter book – and fails in magic ways. The Guardian, [blog] 13 December. Available at: <https://www.theguardian.com/books/booksblog/2017/dec/13/harry-potter-botnik-jk-rowling#img-1> [Accessed 10 February 2024].

Maglio, T., 2024. How Many Subscribers Each Streaming Service Has – Spring 2024 Edition. IndieWire, [online] 29 March. Available at: <https://www.indiewire.com/news/analysis/how-many-subscribers-every-streaming-service-has-spring-2024-1234965031/> [Accessed 16 February 2024].

Nikolaieva, O., Onopriienko, A., Taran, S., Sholomytskyi, Yu. and Yavorskyi, P., n.d. Kreatyvni industrii: vplyv na rozvytok ekonomiky Ukrainy [Creative industries: impact on the development of the Ukrainian economy]. [online] Available at: <https://kse.ua/wp-content/uploads/2021/04/KSE-Trade-Kreativni-industriyi-Zvit.pdf> [Accessed 05 February 2024].

Opportunities and challenges of artificial intelligence technologies for the cultural and creative sectors, 2022. [online] Luxembourg: Publications Office of the European Union. Available at: <https://issuu.com/agenceculturelle/docs/kk0122068enn.en> [Accessed 16 February 2024].

Pfeiffer, A., 2018. Creativity and technology in the age of AI. Research Report (USA, Europe and Japan). [online] Available at: <https://www.pfeifferreport.com/wp-content/uploads/2018/10/Creativity-and-technology-in-the-age-of-AI.pdf> [Accessed 8 February 2024].

Pro zatverdzhennia vydiv ekonomichnoi diialnosti, yaki nalezhat do kreatyvnykh industrii [On approval of economic activities related to creative industries], 2019. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine. Government Portal, [online] 24 April 2019 r. No. 265-r. Avialable at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzchnoyi-diyalnosti-yaki-nalezhat-do-kreativnih-industrij [Accessed 05 February 2024].

Rose, A., 2020. Blockchain: Transforming the registration of IP rights and strengthening the protection of unregistered IP rights. WIPO, [online] July. Available at: <https://www.wipo.int/wipo_magazine_digital/en/2020/article_0002.html> [Accessed 10 February 2024].

Sayem, A., 2023. Pixar movie Elemental uses AI in one of the smartest ways possible. Dexerto, [online] 16 June. Available at: <https://www.dexerto.com/tech/pixar-movie-elemental-uses-ai-in-one-of-the-smartest-ways-possible-2180112/> [Accessed 7 February 2024].

Smirke, R., 2024. IFPI Global Report 2024: Music Revenues Climb 10% to $28.6 Billion. Billboard, [online] 03 March. Available at: <https://www.billboard.com/business/business-news/ifpi-global-report-2024-music-business-revenue-market-share-1235637873/> [Accessed 30 March 2024].

United Nations Conference on Trade and Development, 2022. Creative industry 4.0: Towards a new globalized creative economy. [online] Available at: <https://unctad.org/system/files/official-document/ditctncd2021d3_en.pdf> [Accessed 17 February 2024].

Waldfogel, J. 2018. Digital renaissance: what data and economics tell us about the future of popular culture. Princeton: Princeton University Press.

Williams, W., 2024. Hear ‘Mona Lisa’ recite a famous Shakespeare monologue – Chinese engineers manage to get a picture to sing and talk using an AI app called Emote Portrait Live. TechRadar, [online] 06 March. Avialable at: <https://www.techradar.com/pro/hear-mona-lisa-recite-a-famous-shakespeare-monologue-chinese-engineers-manage-to-get-a-picture-to-sing-and-talk-using-an-ai-app-called-emote-portrait-live> [Accessed 16 March 2024].

World Commission on the Ethics of Scientific Knowledge and Technology, 2019. Preliminary study on the Ethics of Artificial Intelligence. [online] SHS/COMEST/EXTWG-ETHICS-AI/2019/1. Paris, 26 February. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367823 [Accessed 10 February 2024].

Wright, C., Allnutt, J., Campbell, R., Evans, M., Forman, R., Gibson, J., Jolly, S., Kerlin, L., Lechelt, S., Phillipson, G. and Shotton, M., 2020. AI in Production: Video Analysis and Machine Learning for Expanded Live Events Coverage. SMPTE Motion Imaging Journal, [e-journal] 129 (2), pp.36-45. https://doi.org/10.5594/JMI.2020.2967204

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-10

Як цитувати

Трач, Ю. (2024). Культурні та креативні індустрії в цифровому середовищі: можливості й перспективи. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, 7(1), 110–122. https://doi.org/10.31866/2617-796X.7.1.2024.307013

Номер

Розділ

Візуалізація та інтерактивні мультимедійні технології