Культурні та креативні індустрії в цифровому середовищі: можливості й перспективи
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-796X.7.1.2024.307013Ключові слова:
культурні індустрії, креативні індустрії, цифрова економіка, цифрове середовище, цифрові технології, штучний інтелектАнотація
Мета статті – виявити можливості та перспективи розвитку культурних і креативних індустрій (ККІ) у цифровому середовищі.
Методи дослідження. Застосовано методи аналізу та синтезу, узагальнення й абстрагування, що дало змогу виявити можливості та перспективи розвитку ККІ у цифровому середовищі.
Наукова новизна полягає в обґрунтуванні взаємозв’язку ККІ та цифрової економіки, виокремленні напрямів застосування ШІ у ККІ, удосконалені уявлення про можливості й перспективи ККІ у цифровому середовищі.
Висновки. Численні переваги розвитку ККІ в поєднанні з безпрецедентним потенціалом, що надає цифровізація, відкрили можливості для перетворення сектору з малоприбуткового та непріоритетного на ключову галузь, яка підтримує економічне й водночас культурне зростання країни загалом. Наголошено, що нові функціональні можливості, які відкриваються завдяки цифровим технологіям, стимулюють розробку нових форматів контенту, появу альтернативних каналів його надання і розповсюдження, а також курування. Змінюючи характер масового розповсюдження продуктів творчості, уможливлюючи доволі широку агрегацію контенту та урізноманітнюючи канали його розповсюдження, цифрові технології сприяють переосмисленню споживчих практик, що у свою чергу відкриває можливість для нових бізнес-моделей, мережевої конвергенції, а також появи нових форм монетизації та споживчого контролю. Підсумовано, що для подальшого розвитку ККІ необхідно всебічно сприяти процесу цифровізації, повною мірою використовувати роль цифрової інфраструктури у створенні, інтеграції та сприянні спільному використанню ресурсів, оптимізувати середовище для розвитку ККІ, досягати високоякісної відповідності продуктів творчості, творчих талантів і креативних технологій, а також розширення цифрового середовища.
Посилання
AI for Music Production: 10 Tools to Produce Like a Pro, 2024. Ditto Music, [online] 09 January. Available at: https://dittomusic.com/en/blog/ai-for-music-production-tools-for-musicians [Accessed 10 February 2024].
Alarcon, N., 2020. PAC-MAN Recreated with AI by NVIDIA Researchers. Nvidia Developer, [blog] 22 May. Available at: <https://developer.nvidia.com/blog/pac-man-recreated-with-ai-by-nvidia-researchers/> [Accessed 10 February 2024].
Artificial Intelligence – Worldwide, n.d. Statista. [online] Available at: <https://www.statista.com/outlook/tmo/artificial-intelligence/worldwide> [Accessed 10 February 2024].
Channel-In-A-Box (CiaB) – Global Strategic Business. Report, 2024. [online] Available at: <https://www.researchandmarkets.com/report/channel-in-a-box#product--toc> [Accessed 11 February 2024].
Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions 2030 Digital Compass: the European way for the Digital Decade, 2021. European Commission, [online] COM(2021) 118 final. Available at: <https://cutt.ly/eew9xqf7> [Accessed 05 February 2024].
Creative Economy Outlook 2022 | The International Year of Creative Economy for Sustainable Development: Pathway to Resilient Creative Industries, 2022. [online] Geneva: United Nations. Available at: https://unctad.org/system/files/official-document/ditctsce2022d1_en.pdf [Accessed 08 February 2024].
Creativity, n.d. Cambridge Dictionary. [online] Available at: <https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/creativity> [Accessed 10 February 2024].
Davies, J., Klinger, J., Mateos-Garcia, J. and Stathoulopoulos, K., 2020. The Art in the Artificial AI and the creative industries. [online] London: Creative Industries Policy and Evidence Centre. Available at: <https://pec.ac.uk/wp-content/uploads/2023/12/PEC-and-Nesta-report-The-art-in-the-artificial.pdf> [Accessed 10 February 2024].
Democratizing storytelling through the art of AI, n.d. ScriptBook, [online] Available at: <https://www.scriptbook.io./#!/> [Accessed 08 February 2024].
European Commission, 2022. Opportunities and challenges of Artificial Intelligence Technologies for the Cultural and Creative Sectors – Stakeholder workshop. [online] 16 March. Available at: <https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/opportunities-and-challenges-artificial-intelligence-technologies-cultural-and-creative-sectors> [Accessed 17 February 2024].
Exploring the Boundaries of Artificial Intelligence in Sound Design, n.d. Rob Summers. [online] Available at: <https://robsummers.co.uk/exploring-the-boundaries-of-artificial-intelligence-in-sound-design/> [Accessed 06 February 2024].
Flood, А. 2017. ‘He began to eat Hermione’s family’: bot tries to write Harry Potter book – and fails in magic ways. The Guardian, [blog] 13 December. Available at: <https://www.theguardian.com/books/booksblog/2017/dec/13/harry-potter-botnik-jk-rowling#img-1> [Accessed 10 February 2024].
Maglio, T., 2024. How Many Subscribers Each Streaming Service Has – Spring 2024 Edition. IndieWire, [online] 29 March. Available at: <https://www.indiewire.com/news/analysis/how-many-subscribers-every-streaming-service-has-spring-2024-1234965031/> [Accessed 16 February 2024].
Nikolaieva, O., Onopriienko, A., Taran, S., Sholomytskyi, Yu. and Yavorskyi, P., n.d. Kreatyvni industrii: vplyv na rozvytok ekonomiky Ukrainy [Creative industries: impact on the development of the Ukrainian economy]. [online] Available at: <https://kse.ua/wp-content/uploads/2021/04/KSE-Trade-Kreativni-industriyi-Zvit.pdf> [Accessed 05 February 2024].
Opportunities and challenges of artificial intelligence technologies for the cultural and creative sectors, 2022. [online] Luxembourg: Publications Office of the European Union. Available at: <https://issuu.com/agenceculturelle/docs/kk0122068enn.en> [Accessed 16 February 2024].
Pfeiffer, A., 2018. Creativity and technology in the age of AI. Research Report (USA, Europe and Japan). [online] Available at: <https://www.pfeifferreport.com/wp-content/uploads/2018/10/Creativity-and-technology-in-the-age-of-AI.pdf> [Accessed 8 February 2024].
Pro zatverdzhennia vydiv ekonomichnoi diialnosti, yaki nalezhat do kreatyvnykh industrii [On approval of economic activities related to creative industries], 2019. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine. Government Portal, [online] 24 April 2019 r. No. 265-r. Avialable at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzchnoyi-diyalnosti-yaki-nalezhat-do-kreativnih-industrij [Accessed 05 February 2024].
Rose, A., 2020. Blockchain: Transforming the registration of IP rights and strengthening the protection of unregistered IP rights. WIPO, [online] July. Available at: <https://www.wipo.int/wipo_magazine_digital/en/2020/article_0002.html> [Accessed 10 February 2024].
Sayem, A., 2023. Pixar movie Elemental uses AI in one of the smartest ways possible. Dexerto, [online] 16 June. Available at: <https://www.dexerto.com/tech/pixar-movie-elemental-uses-ai-in-one-of-the-smartest-ways-possible-2180112/> [Accessed 7 February 2024].
Smirke, R., 2024. IFPI Global Report 2024: Music Revenues Climb 10% to $28.6 Billion. Billboard, [online] 03 March. Available at: <https://www.billboard.com/business/business-news/ifpi-global-report-2024-music-business-revenue-market-share-1235637873/> [Accessed 30 March 2024].
United Nations Conference on Trade and Development, 2022. Creative industry 4.0: Towards a new globalized creative economy. [online] Available at: <https://unctad.org/system/files/official-document/ditctncd2021d3_en.pdf> [Accessed 17 February 2024].
Waldfogel, J. 2018. Digital renaissance: what data and economics tell us about the future of popular culture. Princeton: Princeton University Press.
Williams, W., 2024. Hear ‘Mona Lisa’ recite a famous Shakespeare monologue – Chinese engineers manage to get a picture to sing and talk using an AI app called Emote Portrait Live. TechRadar, [online] 06 March. Avialable at: <https://www.techradar.com/pro/hear-mona-lisa-recite-a-famous-shakespeare-monologue-chinese-engineers-manage-to-get-a-picture-to-sing-and-talk-using-an-ai-app-called-emote-portrait-live> [Accessed 16 March 2024].
World Commission on the Ethics of Scientific Knowledge and Technology, 2019. Preliminary study on the Ethics of Artificial Intelligence. [online] SHS/COMEST/EXTWG-ETHICS-AI/2019/1. Paris, 26 February. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000367823 [Accessed 10 February 2024].
Wright, C., Allnutt, J., Campbell, R., Evans, M., Forman, R., Gibson, J., Jolly, S., Kerlin, L., Lechelt, S., Phillipson, G. and Shotton, M., 2020. AI in Production: Video Analysis and Machine Learning for Expanded Live Events Coverage. SMPTE Motion Imaging Journal, [e-journal] 129 (2), pp.36-45. https://doi.org/10.5594/JMI.2020.2967204
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Юлія Трач
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.