Роль штучного інтелекту в інформатизації освіти: перспективи та виклики

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.2.2023.293592

Ключові слова:

адаптивне навчання, виклики та перспективи, цифровізація освіти, штучний інтелект

Анотація

Мета статті – проведення комплексного дослідження ролі штучного інтелекту в процесі інформатизації освіти та виявлення перспектив і викликів, пов’язаних з упровадженням цих технологій в освітній процес.

Методи дослідження. Задля ефективного досягнення мети дослідження використано методи аналізу й синтезу, узагальнення теоретичних даних, спостереження, а також системний підхід. Це все дало змогу проаналізувати та визначити особливості цифровізації освіти з використанням штучного інтелекту.

Наукова новизна полягає в докладному аналізі ролі штучного інтелекту в процесі інформатизації освіти з фокусом на перспективах і викликах, пов’язаних з упровадженням цих технологій в освітній процес. Проаналізовано сучасний стан інформатизації освіти, розглянуто ключові аспекти штучного інтелекту, висвітлено можливості й обмеження його використання в освіті, а також надано конкретні рекомендації закладам освіти для успішного впровадження цих технологій.

Висновки. Отже, сучасний стан інформатизації освіти відображає велику потребу в нових підходах до навчання та адаптації до вимог цифрового суспільства. Інформаційні технології змінюють освітній процес, роблячи його більш доступним та ефективним.

Аналіз показує, що штучний інтелект може відігравати важливу роль у досягненні цих цілей. Він надає можливості для адаптивного та персоналізованого навчання, автоматизованого оцінювання та звітності, а також розробки рекомендаційних систем і використання віртуальних асистентів в освітньому процесі.

Проте разом з перевагами використання штучного інтелекту в освіті з’являються і виклики. Етичні аспекти, конфіденційність даних, підготовка кадрів і технічні обмеження є серйозними питаннями, які потребують уваги та розв’язання.

Незважаючи на ці виклики, вважаємо, що штучний інтелект має великий потенціал для трансформації освіти. Він може допомогти створити більш інноваційне та доступнее навчання для всіх. Саме тому рекомендуємо освітнім закладам ретельно розробляти стратегії впровадження штучного інтелекту, ураховуючи етичні та правові питання, а також зосередитися на підготовці кваліфікованих фахівців у цій галузі. Подальші дослідження в цій сфері можуть сприяти розробленню кращих практик використання ШІ в освітньому процесі та забезпеченню доступу до якісної освіти для всіх.

Біографії авторів

Марина Зацерківна, Київський університет культури

Кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент кафедри журналістики та міжнародних відносин

Вікторія Халіманенко, Київський національний університет культури і мистецтв

Асистент кафедри івент-менеджменту та індустрії дозвілля

Посилання

Abbadia, J., 2023. Exploring the Role of AI in Academic Research. Mind The Graph, [online] 26 June. Available at: <https://mindthegraph.com/blog/uk/ai-in-academic-research/> [Accessed 06 July 2023].

Katkova, T.H., 2020. Shtuchnyi intelekt v Ukraini: pravovi aspekty [Artificial intelligence in Ukraine: legal aspects]. Law and Society, [e-journal] 6, pp.46-55. https://doi.org/10.32842/2078-3736/2020.6.1.8

Marienko, M. and Kovalenko, V., 2023. Shtuchnyi intelekt ta vidkryta nauka v osviti [Artificial intelligence and open science in education]. Physical and Mathematical Education, [e-journal] 38 (1), pp.48-53. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007

Peven, K., Khmil, N. and Makohonchuk, N., 2023. Vplyv shtuchnoho intelektu na zminu tradytsiinykh modelei navchannia ta vykladannia: analiz tekhnolohii dlia zabezpechennia efektyvnosti indyvidualnoi osvity [The influence of artificial intelligence on the change of traditional models of learning and teaching: analysis of technologies for ensuring effective individual education]. Prospects and innovations of science (Series "Pedagogy", Series "Psychology", Series "Medicine"), [e-journal] 11 (29), pp.306-315. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-11(29)-306-316

Turuta, O. V. and Turuta, O. P., 2022. Shtuchnyi intelekt kriz pryzmu fundamentalnykh prav liudyny [Artificial intelligence through the prism of fundamental human rights]. Uzhhorod National University Herald. Series: Law, [e-journal] 71, pp.49-54. https://doi.org/10.24144/2307-3322.2022.71.7

Vizniuk, I., Buhlai, N., Kutsak, L., Polishchuk, A. and Kylyvnyk, V., 2021. Vykorystannia shtuchnoho intelektu v osviti [Use of artificial intelligence in education]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, [e-journal] 59, pp.14-22. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-59-14-22

Zhang, L., Fewzee, P. and Feghali, C., 2021. AI education matters: text denoising autoencoder for news headlines. AI Matters, [e-journal] 7 (3), pp.18-20. https://doi.org/10.1145/3511322.3511327

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Зацерківна, М., & Халіманенко, В. (2023). Роль штучного інтелекту в інформатизації освіти: перспективи та виклики. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, 6(2), 274–283. https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.2.2023.293592

Номер

Розділ

Інформаційні технології в освіті, мистецтві та культурі