Використання штучного інтелекту в цифровому маркетингу бібліотечної галузі України: зарубіжний досвід і перспективи
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.1.2023.283986Ключові слова:
штучний інтелект, цифровий маркетинг, бібліотека, цифровий маркетинг бібліотек, чат-бот, «розумна» бібліотека, рекомендаційні системиАнотація
Мета статті – проаналізувати зарубіжний досвід використання штучного інтелекту в цифровому маркетингу бібліотек, окреслити основні напрями, перспективи та проблеми застосування цих технологій в Україні, сформулювати рекомендації для успішного впровадження ШІ в цифровому маркетингу українських бібліотек.
Методи дослідження. Досягненню поставленої мети сприяло використання різних наукових методів, зокрема аналізу, обґрунтування, систематизації, порівняння та узагальнення. Для збору емпіричних даних проведено контент-аналіз відповідної літератури та вивчення кейсів зарубіжних бібліотек, які впровадили ШІ у свої стратегії цифрового маркетингу. Зібрані дані піддали статистичному аналізу, а результати використали, щоб сформулювати рекомендації для українських бібліотек щодо успішного впровадження штучного інтелекту в їхні стратегії цифрового маркетингу.
Наукова новизна статті полягає в аналізі зарубіжного досвіду впровадження методів цифрового маркетингу на основі штучного інтелекту в бібліотеках, який може слугувати основою для визначення ефективних стратегій та інструментів просування бібліотечних послуг і ресурсів у цифровому середовищі. У дослідженні висвітлено потенціал технологій штучного інтелекту у вирішенні викликів бібліотечної галузі в Україні та надано рекомендації щодо їх практичного впровадження.
Висновки. Визначено п’ять основних напрямів застосування штучного інтелекту в цифровому маркетингу зарубіжних бібліотек: чат-боти, рекомендаційні системи, «розумні» бібліотеки, цифрові архіви й аналіз поведінки користувачів. Перспективами впровадження ШІ є: персоналізація користувацького досвіду за допомогою рекомендацій контенту на основі вподобань та історії пошуку користувачів; покращення функціональності пошуку через надання більш точних та релевантних результатів; підвищення залученості користувачів через взаємодію з чат-ботами в режимі реального часу; аналіз поведінки користувачів для розробки цільових маркетингових кампаній; спрощення аналізу великих обсягів даних та виявлення закономірностей і тенденцій; автоматизація рутинних завдань тощо. Проблеми використання технологій ШІ: відсутність необхідних ресурсів, техніко-технологічних рекомендацій, знань і навичок тощо. Бібліотеки можуть організовувати співпрацю зі спеціалістами зі ШІ або іншими бібліотеками, які вже впровадили фрагменти штучного інтелекту; виявити сфери, які потребують удосконалення та інвестицій; визначити персонал з необхідними навичками та знаннями для управління й підтримки смарттехнологій; розглядати ІКТ-гаджети як засоби ефективного надання інформаційних послуг; працювати над підвищенням ефективності використання інформаційно-комунікаційних технологій; постійно підвищувати кваліфікацію та оцінювати й адаптовувати послуги і технології; мати чітко визначену маркетингову стратегію та план упровадження ШІ, які відповідатимуть цілям і завданням бібліотеки.
Посилання
Artificial intelligence for digital marketing, 2021. [24]7.ai, [online] 12 April. Avialable at: <https://www.247.ai/resources/articles/ai-artificial-intelligence-digital-marketing> [Accessed 20 February 2023].
Belzetska, N., 2022. U Naukovo-tekhnichnii bibliotetsi Lvivskoi politekhniky pratsiuiut nad otsyfruvanniam knyzhkovoho fondu [The Scientific and Technical Library of the Lviv Polytechnic is working on the digitization of the book collection]. Lviv Polytechnic National University, [online] 31 January. Avialable at: <https://lpnu.ua/news/u-naukovo-tekhnichnii-bibliotetsi-lvivskoi-politekhniky-pratsiuiut-nad-otsyfruvanniam> [Accessed 20 February 2023].
Chat-bot "IBIS" virtualnyi bibliotechnyi pomichnyk [The IBIS chatbot is a virtual library assistant], 2022. Dnipropetrovska oblasna universalna naukova biblioteka im. Pervouchyteliv slovianskykh Kyryla i Mefodiia, [online]. Avialable at: <https://www.libr.dp.ua/81-chat-bot-bs-vrtualniy-bblotechniy-pomchnik.html> [Accessed 20 February 2023].
Chui, M., Hall, B., Mayhew, H., Singla, A. and Sukharevsky, A., 2022. The state of AI in 2022 – and a half decade in review. McKinsey & Company, [online] 6 December. Avialable at: <https://www.mckinsey.com/capabilities/quantumblack/our-insights/the-state-of-ai-in-2022-and-a-half-decade-in-review> [Accessed 20 February 2023].
Cox, A., 2023. How artificial intelligence might change academic library work: Applying the competencies literature and the theory of the professions. Journal of the Association for Information Science and Technology, [e-journal] 74 (3), pp.367-380. https://doi.org/10.1002/asi.24635
Demianiuk, L.M., 2022. Shtuchnyi intelekt u bibliotechnii praktytsi: zarubizhnyi dosvid [Artificial intelligence in library practice: foreign experience]. In: Biblioteka. Nauka. Komunikatsiia. Innovatsiini transformatsii resursiv i posluh [Library. Science. Communication. Innovative transformations of resources and services], Materials of the International Scientific Conference. Kyiv, Ukraine, 4-6 October 2022. [online] Kyiv: National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky, pp.33-35. Avialable at: <http://irbis-nbuv.gov.ua/everlib/item/er-0004349> [Accessed 20 February 2023].
Digital marketing trends 2023: the rise of artificial intelligence, 2023. Trustmary, [online] 11 April. Avialable at: <https://trustmary.com/marketing/digital-marketing-trends-rise-of-artificial-intelligence/> [Accessed 6 March 2023].
Hurchunova, Ye., 2022. Shtuchnyi intelekt v marketynhu: de yoho vykorystovuiut ta yak vprovadyty yoho vzhe zavtra [Artificial intelligence in marketing: where it is used and how to implement it tomorrow]. About marketing, [online] 2 February. Avialable at: <https://aboutmarketing.info/internet-marketynh/shtuchnyy-intelekt-v-marketynhu-de-yoho-vykorystovuyut-ta-yak-vprovadyty-yoho-vzhe-zavtra/> [Accessed 20 February 2023].
IFLA Statement on Libraries and Artificial Intelligence, 2020. International Federation of Library Associations and Institutions. [online] Avialable at: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/faife/ifla_statement_on_libraries_and_artificial_intelligence.pdf [Accessed 20 February 2023].
Igwe, K.N. and Sulyman, A.S., 2022. Smart libraries: Changing the paradigms of library services. Business Information Review, [e-journal], 39(4), pp.147-152. https://doi.org/10.1177/02663821221110042
Kuzomko, V.M. and Repnikova, I.P., 2017. Vykorystannia shtuchnoho intelektu u tsyfrovomu marketynhu [Using artificial intelligence in digital marketing]. Market Infrastructure, [online] 13, pp.112-118. Avialable at: <http://www.market-infr.od.ua/journals/2017/13_2017_ukr/21.pdf> [Accessed 20 February 2023].
Librarians, 2019. The impact of Artificial Intelligence on librarian services. Springer Nature, [online] 21 July. Avialable at: https://www.springernature.com/gp/librarians/news-events/all-news-articles/ebooks/the-impact-of-artificial-intelligence-on-librarian-services/16874432 [Accessed 20 February 2023].
Omame, I.M. and Alex-Nmecha, J.C., 2020. Artificial Intelligence in Libraries. In: Managing and Adapting Library Information Services for Future Users. [e-book] Hershey: IGI Global, pp.120-144. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-1116-9.ch008
Padilla, Th., 2019. Responsible Operations: Data Science, Machine Learning, and AI in Libraries. [e-book] Dublin: OCLC Research. https://doi.org/10.25333/xk7z-9g97
Perera, S.S H., 2020. Recommendation System for Library Readers using Machine Learning. Academia, [online] pp.1-7. Avialable at: <https://www.academia.edu/50775719/Recommendation_System_for_Library_Readers_using_Machine_Learning> [Accessed 20 February 2023].
Project highlight: Bizzy chat bot, 2019. The University of Oklahoma libraries. [online]. Avialable at: <https://libraries.ou.edu/content/project-highlight-bizzy-chat-bot> [Accessed 6 March 2023].
Proskurnina, N., 2020. Shtuchnyi intelekt u marketynhovii diialnosti [Artificial intelligence in marketing activities]. Foreign trade: economics, finance, law, [e-journal] 4, pp.129-140. https://doi.org/10.31617/zt.knute.2020(111)09
Shcho pochytaty: unikalni arkhivy ta biblioteky v merezhi [What to read: unique archives and libraries online], 2020. Vechirnii Kyiv, [online] 20 March. Avialable at: <https://vechirniy.kyiv.ua/news/40093/> [Accessed 20 February 2023].
Shevchenko, M.O., 2019. Tsyfrovi arkhivy periodychnykh vydan: suchasni vyklyky dlia Ukrainy [Digital archives of periodicals: modern challenges for Ukraine]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, [e-journal], 56, pp.114-127. https://doi.org/10.31516/2410-5333.056.11
Shtuchnyi intelekt (ShI) v marketynhu [Artificial intelligence (AI) in marketing], 2022. Israel IT, [online] 17 February. Avialable at: <https://careers.israelit.pro/shtuchnij-intelekt-shi-v-marketingu/?lang=uk> [Accessed 20 February 2023].
Strunhar, V.V., 2020. Vykorystannia bibliotekamy rekomendatsiinykh servisiv yak instrumentu korystuvatskoi aktyvnosti [Using recommendation services by libraries as a tool for user engagement]. In: Biblioteka. Nauka. Komunikatsiia. Rozvytok bibliotechno-informatsiinoho potentsialu v umovakh tsyfrovizatsii [Library. Science. Communication. Development of library and information potential in conditions of digitization], Materials of the International Scientific Conference. Kyiv, Ukraine, 6-8 October 2020. Kyiv, [online] pp.360-363. Avialable at: <http://www.nbuv.gov.ua/sites/default/files/all_files/202011_artilces_field_dopmat_files/tezi_nbuv_2020_2.pdf> [Accessed 20 February 2023].
Tanzi, N., 2023. How Can AI Be Used in Libraries? The Digital Librarian, [online] 23 January. Avialable at: https://the-digital-librarian.com/2023/01/23/artificial-intelligence-in-the-library/ [Accessed 6 March 2023].
The Library Telegram chat, 2020. Scientific and Technical Library of the Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, [online] 25 May. Avialable at: https://www.library.kpi.ua/telegram-chat-biblioteky/ [Accessed 20 February 2023].
Tompson, E., 2022. 10 potuzhnykh instrumentiv dlia stvorennia naikrashchykh platform chat-botiv u 2023 rotsi [10 Powerful Tools for Building the Best Chatbot Platforms in 2023]. Bloggersideas, [online] 15 November. Avialable at: <https://www.bloggersideas.com/uk/platform-and-tool-to-build-best-chatbot/> [Accessed 20 February 2023].
Yashkina, O., Chaikovska, M. and Filatova, V., 2020. Artificial Intelligence in Mobile Marketing: Conditions, Obstacles and Prospects of Using. Marketing and digital technologies, [e-journal] 4 (2), pp.53-60. https://doi.org/10.15276/mdt.4.2.2020.5
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Надія Маранчак
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.