Технології віртуальної реальності у сучасному бібліотечному середовищі: використання в умовах медіатизацїї суспільства

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.1.2023.283974

Ключові слова:

віртуальна реальність, віртуальні технології, медіапростір, цифровізація, медіатизація бібліотек, інформаційне споживання, інтернет-простір

Анотація

Мета статті – вивчити впровадження та вплив технологій віртуальної реальності (VR) у сучасних бібліотечних середовищах, зокрема в контексті медіатизації суспільства. У дослідженні розкрито шляхи адаптації бібліотек до динамічного цифрового середовища та переваги VR-технологій, які можна запропонувати бібліотекам і користувачам.

Методи дослідження. Усебічний огляд літератури, аналіз прикладів успішного впровадження віртуальної реальності в бібліотеках. Для збору наукових статей і дослідницьких публікацій, присвячених сучасним університетським бібліотекам і впливу цифрових медіа на їх роль і функції, використано вітчизняні та міжнародні бази даних. Ця всеохопна методологія дослідження дала змогу скласти повну картину трансформацій, що відбуваються в сучасних університетських бібліотеках, і впливу цифрового медіапростору на їхні ролі та функції. За допомогою контент-аналізу ретельно проаналізовано нормативні документи та керівні принципи розробки політики щодо університетських бібліотек і цифрового медіапростору.

Наукова новизна статті полягає в дослідженні практичного застосування віртуальної реальності в бібліотечному середовищі, оцінці потенційних переваг і проблем, а також у розгляді ширших наслідків медіатизації для бібліотечних практик і послуг.

Висновки. Дослідження демонструє, що впровадження VR-технологій у бібліотечне середовище може підвищити залучення користувачів, сприяти навчанню, а такожд оптимізувати різні бібліотечні процеси. До того ж підкреслено необхідність в адаптації бібліотек до медіатизації суспільства через інтеграцію передових цифрових інструментів і послуг, таких як VR, щоб залишатися актуальними та доступними для користувачів у епоху цифрових технологій.

Біографія автора

Олена Каракоз, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат історичних наук, доцент, професор кафедри інформаційних технологій

Посилання

Bondarenko, T., 2020. Zastosuvannia multymediinoho kontentu dlia navchalnykh vydan z dopovnenoiu realnistiu [Application of multimedia content for educational publications with augmented reality]. Kharkiv: Kharkiv National University of Radioelectronics.

Bondarenko, V. and Hranchak, T., 2021. Bibliotechni proekty dopovnenoi realnosti (AR): zarubizhnyi dosvid [Library projects of augmented reality (AR): foreign experience]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 7, pp.100-114.

Karakoz, O., 2023. Vykorystannia virtualnoi ta dopovnenoi realnosti u bibliotechnomu seredovyshchi [Use of virtual and augmented reality in the library environment]. ΛΌГОΣ, [e-journal] pp.118-122. https://doi.org/10.36074/logos-03.03.2023.37

Manguel, A., 2006. La Bibliothèque, la nuit. Arles: Actes Sud.

Manguel, A., 2008. The Library at Night. London: Yale University Press.

Marynych, T.O., 2020. Biblioteky u tsyfrovomu seredovyshchi: vyklyky ta mozhlyvosti [Libraries in the digital environment: challenges and opportunities]. In: University Library at a New Stage of Social Communications Development, Abstracts of the 5th International Scientific and Practical Conference. Dnipro, Ukraine, 8-9 October 2020. Dnipro: Ukrainian State University of Science and Technologies. Avialable at: <http://conflib.diit.edu.ua/Conf_univ_Library2020/paper/viewFile/22325/11406> [Accessed 20 April 2023].

Medvedieva, V., 2019. Multymediini informatsiini tekhnolohii v informatsiino-bibliotechnomu seredovyshchi [Multimedia information technologies in the information and library environment]. Bulletin of the Book Chamber, 2, pp.29-31.

Naidonova, O.O. comp., 2021. Tsyfrova biblioteka [Digital library]. Kropyvnytskyi: Central Ukrainian National Technical University.

Onyshchenko, O., 2021. Tsyfrovizatsiia – stratehichnyi shliakh rozvytku bibliotechnoi sfery [Digitization – a strategic way of development of the library sphere]. Bibliotechnyi visnyk, 4, pp.3-9.

Orlov, O.K., 2020. Metody ta tekhnolohii rozrobky navchalnykh prohram iz zastosuvanniam virtualnoi realnosti [Methods and technologies for developing educational programs using virtual reality]. Kharkiv: Kharkiv National University of Radioelectronics.

Potereiko, O.O., 2019. Virtualizatsiia derzhavy: teoretyko-metodolohichnyi analiz [Virtualization of the state: theoretical and methodological analysis]. PhD Dissertation. Ivan Franko National University of Lviv.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-10

Як цитувати

Каракоз, О. (2023). Технології віртуальної реальності у сучасному бібліотечному середовищі: використання в умовах медіатизацїї суспільства. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, 6(1), 121–129. https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.1.2023.283974

Номер

Розділ

Візуалізація та інтерактивні мультимедійні технології