Технології віртуальної реальності у сучасному бібліотечному середовищі: використання в умовах медіатизацїї суспільства
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.1.2023.283974Ключові слова:
віртуальна реальність, віртуальні технології, медіапростір, цифровізація, медіатизація бібліотек, інформаційне споживання, інтернет-простірАнотація
Мета статті – вивчити впровадження та вплив технологій віртуальної реальності (VR) у сучасних бібліотечних середовищах, зокрема в контексті медіатизації суспільства. У дослідженні розкрито шляхи адаптації бібліотек до динамічного цифрового середовища та переваги VR-технологій, які можна запропонувати бібліотекам і користувачам.
Методи дослідження. Усебічний огляд літератури, аналіз прикладів успішного впровадження віртуальної реальності в бібліотеках. Для збору наукових статей і дослідницьких публікацій, присвячених сучасним університетським бібліотекам і впливу цифрових медіа на їх роль і функції, використано вітчизняні та міжнародні бази даних. Ця всеохопна методологія дослідження дала змогу скласти повну картину трансформацій, що відбуваються в сучасних університетських бібліотеках, і впливу цифрового медіапростору на їхні ролі та функції. За допомогою контент-аналізу ретельно проаналізовано нормативні документи та керівні принципи розробки політики щодо університетських бібліотек і цифрового медіапростору.
Наукова новизна статті полягає в дослідженні практичного застосування віртуальної реальності в бібліотечному середовищі, оцінці потенційних переваг і проблем, а також у розгляді ширших наслідків медіатизації для бібліотечних практик і послуг.
Висновки. Дослідження демонструє, що впровадження VR-технологій у бібліотечне середовище може підвищити залучення користувачів, сприяти навчанню, а такожд оптимізувати різні бібліотечні процеси. До того ж підкреслено необхідність в адаптації бібліотек до медіатизації суспільства через інтеграцію передових цифрових інструментів і послуг, таких як VR, щоб залишатися актуальними та доступними для користувачів у епоху цифрових технологій.
Посилання
Bondarenko, T., 2020. Zastosuvannia multymediinoho kontentu dlia navchalnykh vydan z dopovnenoiu realnistiu [Application of multimedia content for educational publications with augmented reality]. Kharkiv: Kharkiv National University of Radioelectronics.
Bondarenko, V. and Hranchak, T., 2021. Bibliotechni proekty dopovnenoi realnosti (AR): zarubizhnyi dosvid [Library projects of augmented reality (AR): foreign experience]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 7, pp.100-114.
Karakoz, O., 2023. Vykorystannia virtualnoi ta dopovnenoi realnosti u bibliotechnomu seredovyshchi [Use of virtual and augmented reality in the library environment]. ΛΌГОΣ, [e-journal] pp.118-122. https://doi.org/10.36074/logos-03.03.2023.37
Manguel, A., 2006. La Bibliothèque, la nuit. Arles: Actes Sud.
Manguel, A., 2008. The Library at Night. London: Yale University Press.
Marynych, T.O., 2020. Biblioteky u tsyfrovomu seredovyshchi: vyklyky ta mozhlyvosti [Libraries in the digital environment: challenges and opportunities]. In: University Library at a New Stage of Social Communications Development, Abstracts of the 5th International Scientific and Practical Conference. Dnipro, Ukraine, 8-9 October 2020. Dnipro: Ukrainian State University of Science and Technologies. Avialable at: <http://conflib.diit.edu.ua/Conf_univ_Library2020/paper/viewFile/22325/11406> [Accessed 20 April 2023].
Medvedieva, V., 2019. Multymediini informatsiini tekhnolohii v informatsiino-bibliotechnomu seredovyshchi [Multimedia information technologies in the information and library environment]. Bulletin of the Book Chamber, 2, pp.29-31.
Naidonova, O.O. comp., 2021. Tsyfrova biblioteka [Digital library]. Kropyvnytskyi: Central Ukrainian National Technical University.
Onyshchenko, O., 2021. Tsyfrovizatsiia – stratehichnyi shliakh rozvytku bibliotechnoi sfery [Digitization – a strategic way of development of the library sphere]. Bibliotechnyi visnyk, 4, pp.3-9.
Orlov, O.K., 2020. Metody ta tekhnolohii rozrobky navchalnykh prohram iz zastosuvanniam virtualnoi realnosti [Methods and technologies for developing educational programs using virtual reality]. Kharkiv: Kharkiv National University of Radioelectronics.
Potereiko, O.O., 2019. Virtualizatsiia derzhavy: teoretyko-metodolohichnyi analiz [Virtualization of the state: theoretical and methodological analysis]. PhD Dissertation. Ivan Franko National University of Lviv.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Олена Каракоз
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.