Роль освітнього менеджменту в умовах кризових явищ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.1.2023.283951Ключові слова:
освітній менеджмент, управління, освітній процес, кризові явища, війнаАнотація
Мета статті – узагальнити та визначити роль освітнього менеджменту в умовах війни та кризових явищ.
Методи дослідження. Під час написання статті застосовано джерелознавчий метод (аналіз досліджень, присвячених окресленій темі), метод узагальнення та систематизації (для підбиття підсумків), а також принципи загального зв’язку, об’єктивності, аналізу, всебічного та конкретного розгляду, системності, що дали змогу проаналізувати основні етапи та визначити особливості проведення освітнього менеджменту в умовах кризових явищ, описати модель надання знань, інформації, умінь, навичок в умовах воєнного стану. Дослідження також спирається на діалектичний метод вивчення об’єктивних законів і фактів, закономірностей, явищ і процесів, притаманних функціонуванню та розвитку закладів вищої освіти, зокрема в умовах війни та кризових явищ.
Наукова новизна. Проаналізовано інноваційні технології, які використовують викладачі для організації освітнього процесу в умовах війни, пандемії чи інших кризових явищ. На основі проведеного аналізу сформовано модель надання освітніх послуг в умовах воєнного стану чи інших кризових явищ. У статті визначено сутність структурно-комунікаційного підходу до формування системи освітнього менеджменту, обґрунтовано трансформацію системи менеджменту на основі застосування електронних та інноваційних технологій, створення мобільних інформаційно-комунікаційних структур, забезпечення електронного документообігу тощо.
Висновки. Військова агресія Російської Федерації проти України, повномасштабне вторгнення її збройних сил, окупація частини нашої держави зумовлює високі ризики життю та здоров’ю учасників навчально-виховного процесу, тому управлінська підсистема освітніх закладів стає важливим чинником для забезпечення їхнього повноцінного функціонування. Установлено, що освітній менеджмент в умовах війни набуває ознак антикризового управління, яке полягає в постійному спостереженні, установленні та локалізації проблемних явищ, що відбуваються в освітньому середовищі. Водночас освітній менеджмент забезпечує якісне й ефективне застосування ресурсів в освітньому закладі, а його основним завданням є створення найкращих умов для навчання та розвитку здобувачів освіти, підвищення якості навчання, розв’язання проблем, що виникають в освітньому процесі. На всіх етапах проведення освітнього менеджменту в умовах кризових явищ необхідно враховувати потреби й інтереси здобувачів освіти, викладачів, адміністративного персоналу та батьків, а також забезпечувати ефективну взаємодію та співпрацю між ними для досягнення спільних цілей освітньої установи, якісного освітнього процесу. Визначено, що від освітнього менеджменту в умовах війни та кризових явищ в Україні вимагають додаткових зусиль для забезпечення безперервності та безперебійного освітнього процесу; підтримки стабільності фінансування освітніх закладів; комунікації зі здобувачами освіти, викладачами та громадськістю; розвитку нових форм та методів навчання; проведення навчання на дистанційних платформах тощо.
Посилання
Adamiv, Yu.O., 2019. Struktura dystantsiinoho navchalnoho kursu v seredovyshchi MOODLE [The structure of a distance learning course in the MOODLE environment]. In: Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia: dosvid, tendentsii, perspektyvy [Modern information technologies and innovative teaching methods: experience, trends, perspectives], Materials of the 3rd International Scientific and Practical Internet Conference. Ternopil, Ukraine, 5 April 2019. [online] Ternopil: Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University, 3, pp.57-60. Available at: <http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14549/1/Adamiv.pdf> [Accessed 25 April 2023].
Brown, M., Dehoney, J. and Millichap, N., 2015. The next generation digital learning environment. A Report on Research. Educause. [online] Available at: <https://library.educause.edu/~/media/files/library/2015/4/eli3035-pdf.pdf> [Accessed 25 April 2023].
Education: From disruption to recovery, 2023. UNESCO, [online] 20 April Available at: <https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/> [Accessed 25 April 2023].
Freitas, S.I., Morgan, J. and Gibson, D., 2015. Will MOOCs transform learning and teaching in higher education? Engagement and course retention in online learning provision. British Journal of Educational Technology, [e-journal] 46 (3), pp.455-471. https://doi.org/10.1111/bjet.12268
Ji, F., Kalashnyk, N., Chernovol-Tkachenko, R., Li, S. and Liu, Z., 2021. Forming of soft competencies educational process management changes (distance education). In: Society. Integration. Education, Proceedings of the International Scientific Conference, [e-journal] 6, pp.285-292. DOI: 10.17770/sie2021vol6.6482
Kurepin, V.M., Syniakova, V.S. and Us, S.V., 2020. Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v zakladakh profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity na period karantynu [Organization of the educational process in institutions of professional (vocational and technical) education during the quarantine period]. In: Aktualni problemy zhyttiediialnosti liudyny v suchasnomu suspilstvi [Actual problems of human life in modern society], Abstracts of reports. Mykolaiv, 18-20 November 2020. Mykolaiv: Mykolaiv National Agrarian University, pp.132-135.
Marmaza, O.I., 2017. Menedzhment osvitnoi orhanizatsii [Management of an educational organization]. Kharkiv: Shchedra sadyba.
McNamara, A., 2021. Crisis Management in Higher Education in the Time of Covid-19: The Case of Actor Training. Education Sciences, [e-journal] 11, p.132. https://doi.org/10.3390/educsci11030132
MON: vidbulas narada z kerivnykamy departamentiv osvity i nauky OVA shchodo roboty osvitian pid chas viiny [MES: a meeting was held with the heads of the Departments of Education and Science of the Ukrainian Academy of Sciences regarding the work of educators during the war], 2022. Ministry of Education and Science of Ukraine, [online] 02 April. Available at: <https://mon.gov.ua/ua/news/mon-vidbulas-narada-z-kerivnikami-departamentiv-osviti-i-nauki-ova-shodo-roboti-osvityan-pid-chas-vijni> [Accessed 25 April 2023].
Rodinova, N.L., Chervonii, M.V. and Diorditsa, I.M., 2022. Osoblyvosti dystantsiinoho navchannia studentiv v umovakh voiennoho stanu [Peculiarities of distance learning of students in the conditions of martial law]. Prospects and innovations of science (Series "Pedagogy", Series "Psychology", Series "Medicine"), [e-journal] 4 (9), pp.285-296. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-285-296
Rozrobleno metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii osvitnoho protsesu u 2021/2022 navchalnomu rotsi v pochatkovii shkoli v umovakh voiennoho chasu [Methodological recommendations have been developed for the organization of the educational process in the 2021/2022 academic year in primary school in wartime conditions], 2022. Ministry of Education and Science of Ukraine, [online] 30 bereznia. Available at: <https://mon.gov.ua/ua/news/rozrobleno-metodichni-rekomendaciyi-shodo-organizaciyi-osvitnogo-procesu-u-20212022-navchalnomu-roci-v-pochatkovij-shkoli-v-umovah-voyennogo-chasu> [Accessed 25 April 2023].
Udalova, O.Iu., Dziubynska, Kh.A. and Revka, T.O., 2022. Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v umovakh viiny [Organization of the educational process in the conditions of war]. Prospects and innovations of science (Series "Pedagogy", Series "Psychology", Series "Medicine"), [e-journal] 7 (12), pp.441-449. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-7(12)-441-449
UNESCO and partners launch of the Geneva Global Education in Emergencies Hub, 2023. UNESCO, [online] 20 April. Available at: https://www.unesco.org/en/articles/unesco-and-partners-launch-geneva-global-education-emergencies-hub [Accessed 25 April 2023].
Usik, A., 2019. Rozvytok antykryzovoho menedzhmentu kerivnykiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity: teoretychnyi aspekt [Development of anti-crisis management of heads of general secondary education institutions: theoretical aspect]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Chernihivskyi kolehium" imeni T. H. Shevchenka. Seriia: Pedahohichni nauky, [online] 1, pp.233-238. Available at: <https://visnyk.chnpu.edu.ua/download/vs157/46.pdf/> [Accessed 25 April 2023].
Vozniuk, L. and Dobrohorskyi, O., 2022. Osoblyvosti osvitnoho menedzhmentu v umovakh voiennoho stanu [Peculiarities of educational management under martial law]. Dnipro Academy of Continuing Education Herald, Series: "Public Management and Administration", 1 (2), pp.48-54.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Оксана Кошелєва, Олена Кравчук, Оксана Цисельська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.