Інноваційні технології в управлінні освітнім процесом у ЗВО: перспективи та шляхи впровадження
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.1.2023.283929Ключові слова:
інноваційні технології, управління, освітній процес, ЗВОАнотація
Мета статті – узагальнити та представити перспективи й шляхи впровадження інноваційних технологій в управлінні освітнім процесом у ЗВО.
Методи дослідження. У процесі дослідження використано загальнонаукові й спеціальні методи, зокрема аналіз і синтез, порівняння, узагальнення, системно-структурний аналіз.
Наукова новизна полягає у висвітленні перспектив, шляхів упровадження, а також переваг залучення інноваційних технологій в управління освітнім процесом у ЗВО.
Інформаційні та інноваційні технології й комп’ютеризація в усіх сферах освіти вже багато років є однією з головних тенденцій розвитку сучасного суспільства. Хоча в освітній процес упроваджуються нові інформаційні й інноваційні технології, ЗВО забезпечені комп’ютерною технікою та постійним доступом до мережі Інтернет, якою відкрито користуються викладачі та здобувачі освіти, де ці процеси сформували нову науково-технічну основу для розробки та функціонування віртуальних інструментів в освіті. Формування віртуального освітнього середовища є одним з важливих методичних і педагогічних завдань результативної організації освітнього процесу, який полягає в розвитку інфраструктури ЗВО, а саме інформаційного середовища, що передбачає імплементацію нових інформаційних послуг.
Висновки. Установлено, що в сучасних умовах інноваційні технології слугують інструментами розв’язання індивідуальних педагогічних завдань і надають нові можливості для управління освітнім процесом. Прогресивний розвиток організації освітнього процесу потребує залучення нових моделей навчання, інтегрованих в інформаційно-комунікаційні технології. Як наслідок, ЗВО отримають такі переваги: навчання студентів навичок, яких вони потребуватимуть у подальшій освіті, протягом усього їхнього життя та майбутньої професійної діяльності; доступ до інформації та спілкування поза аудиторією закладу освіти; застосування інноваційних технологій для підтримки педагогічного розвитку викладачів через зовнішні мережі тощо. Використання інноваційних технологій в управлінні освітнім процесом у ЗВО потребує розвитку інфраструктури освітнього середовища: введення в дію комп’ютерного обладнання, засобів мережевої підтримки, інформаційних терміналів, освітніх і методичних прийомів і технічної підтримки інноваційних технологій, а також розробки стратегії оснащення ЗВО необхідним навчальним програмним забезпеченням. Визначено шляхи впровадження інноваційних технологій в управлінні освітнім процесом у ЗВО: розвиток партнерства між ЗВО, державними органами та іншими організаціями; наявність кваліфікованих кадрів, діяльність яких скерована на імплементацію інноваційних технологій в управління освітнім процесом; розробка стратегії, яка визначає цілі та завдання, необхідні ресурси та часовий графік для конкретного ЗВО.
Посилання
Fini, A., 2009. The Technological Dimension of a Massive Open Online Course: The Case of the CCK08 Course Tools. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, [online] 10 (5). Available at: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/643/1402 [Accessed 24 April 2023].
Freitas, S., Morgan, J. and Gibson, D., 2015. Will MOOCs Transform Learning and Teaching in Higher Education? Exploring Issues of Engagement, Course Retention and Quality in Online Learning Provision. British Journal of Educational Technology, [e-journal] 46 (3), pp.455-471. https://doi.org/10.1111/bjet.12268
Fuchs, T. and Wößmann, L., 2005. Computers and Student Learning: Bivariate and Multivariate Evidence on the Availability and Use of Computers at Home and at School. Ifo Working Paper, [e-journal] 8. Available at: <https://www.ifo.de/DocDL/IfoWorkingPaper-8.pdf> [Accessed 24 April 2023].
Kravchenko, O.I., Tymchuk, D.S., Pavlysh, T.H., Kyslenko, D.P. and Lutsenko, O.V., 2020. Educational Management of Innovative Pedagogical Process in Higher Education Institutions (HEIs). International Journal of Higher Education, [e-journal] 9 (7). https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n7p1
Kurepin, V.M., Syniakova, V.S. and Us, S.V., 2020. Orhanizatsiia osvitnoho protsesu v zakladakh profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity na period karantynu [Organization of the educational process in institutions of professional (vocational and technical) education during the quarantine period]. In: Aktualni problemy zhyttiediialnosti liudyny v suchasnomu suspilstvi [Actual problems of human life in modern society], Abstracts of reports. Mykolaiv, Ukraine, November 18-20, 2020. Mykolayiv: Mykolayiv National Agrarian University, pp.132-135.
Lytvyn, A., Lytvyn, V., Rudenko, L., Pelekh, Y., Dіdenko, O., Muszkieta, R. and Żukow, W., 2020. Informatization of technical vocational schools: Theoretical foundations and practical approaches. Education and Information Technologies, [e-journal] 25, pp.583-609. https://doi.org/10.1007/s10639-019-09966-4
Odarchenko, V., Akimova, O., Kuznetsova, O., Lytvyn, V. and Karpliuk, S., 2021. Cloud technologies in the management of pedagogical higher education institutions. Laplage Em Revista International, [e-journal] 7, pp.647-657. DOI: 10.24115/S24466220202173C1674p.647-657
Organisation for Economic Co-Operation and Development (OECD), 2005. Annual Report Prepared by the Public Affairs Division. Published under the responsibility of the Secretary-General of the OECD. Paris
Sikora, Y., Skorobahatska, O., Lykhodieieva, H., Maksymenko, A. and Tsekhmister, Y., 2023. Informatization and digitization of the educational process in higher education: main directions, challenges of the time. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, [e-journal] 17 (2), pp.244-256. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2023.17.02.21
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Ігор Байда, Богдан Буряк, Наталія Мятенко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.