Мотивація до самонавчання як умова формування професійних компетенцій

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796X.5.1.2022.261283

Ключові слова:

мотивація, професійні компетенції, педагогічна практика, самоосвіта, студенти, пізнавальна діяльність, активність

Анотація

Мета статті – розглянути основні складові мотивації в навчанні та визначити шляхи підвищення пізнавальної мотивації студентів до самоосвіти; схарактеризувати процес удосконалення підготовки майбутніх фахівців в умовах сучасної освіти та концепції формування мотивації студентів до самоосвіти.

Методологію становлять принципи науково-педагогічного дослідження і педагогічного спостереження, системний підхід, а також методи систематизації та узагальнення (для розуміння сукупності чинників, механізмів і процесів, що охоплює поняття мотивації; аналізу основних концепцій формування мотивації студентів до самоосвіти).

Наукова новизна полягає у визначенні шляхів формування мотивації пізнавальної самостійності як динамічного процесу, що визначає людську поведінку.

Висновки. Поняття мотивації охоплює сукупність чинників, механізмів, процесів, які стимулюють виникнення реальної або потенційно направленої активності, зокрема формування мотивації до самонавчання. Наголошено, що науково-пізнавальний мотив сприяє високому рівню самостійності особи, яка не потребує зовнішніх стимулів. Водночас варто враховувати методологію підвищення пізнавальної мотивації студентів до самоосвіти, розглядаючи мотивацію як процес спонукання до дії для досягнення певної мети. Доведено, що шляхами формування пізнавальної самостійності можуть бути способи засвоєння навчального матеріалу, порядок комплектування студентів у групи, відношення між мотивом і метою, наявність і доступність навчально-методичного забезпечення, застосування інтерактивних технологій, створення викладачем проблемної ситуації та винайдення шляхів її розв’язання, процесуальна теорія очікування, організація мотиваційного ефекту, а також методи інтроспекції, ігрові технології, психолого-педагогічні тренінги, методичні засоби комунікативної атаки, доведення та переконання, сугестія, долання перешкод, делегування, закріплення позитивного враження, розв’язання проблемних завдань за допомогою діалогічної розмови, застосування інтерактивних технологій.

Біографії авторів

Ігор Байда, Київський національний університет культури і мистецтв

Асистент

Володимир Міронов, Київський національний університет культури і мистецтв

Асистент

Наталія Мятенко, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладач

Посилання

Bondar, I., Humenchuk, A., Horban, Y., Honchar, L. and Koshelieva, O., 2021. Conceptual and innovative approaches of higher education institutions (HEIS) to the model of training a successful specialist formation during a covid pandemic. Journal of management Information and Decision Sciences, 24 (3), pp.1-8.

Bondar, I., Humeniuk, T., Batchenko, L., Horban, Y. and Honchar, L., 2021. State regulation of the development of educational and scientific process in higher education institutions. Journal of management Information and Decision Sciences, 24(2), pp.1-10.

Byrkovych, T.I., Varyvonchyk, A.V. and Mazur, B.M., 2021. Osoblyvosti navchannia studentiv profesiinoi maisternosti v mystetskykh zakladakh vyshchoi osvity [Features of teaching students professional skills in art institutions of higher education]. Issues in Cultural Studies, [e-journal] 37, pp.103-113. DOI: <https://doi.org/10.31866/2410-1311.37.2021.236008> [Accessed 27 April 2022].

Chykalova, M.M., 2013. Pedahohichni umovy rozvytku motyvatsii studentiv u protsesi pidhotovky fakhivtsiv dlia sfery mizhnarodnoho turyzmu [Pedagogical conditions for the development of student motivation in the process of training for international tourism]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 8 (34), pp.280-287.

Kovalenko, N.P., Bobrova, N.O., Hancho, O.V. and Zachepylo, S.V., 2020. Motyvatsiia studentiv yak zaporuka uspishnoho profesiinoho rozvytku [Motivation of students as a guarantee of successful professional development]. Medychna osvita, 3, pp.43-48.

Kropelnytska, Yu.V. and Velyka, A.Ia., b.r. Vazhlyvist piznavalnoi samostiinosti studenta pry vyvchenni khimii [The importance of cognitive independence of the student in the study of chemistry]. [online] Avialable at: <http://czvestnic.info/pdf/283055.pdf> [Accessed 27 April 2022].

Luchaninova, O. and Stal, I., 2013. Problema motyvatsii studentiv VTNZ do navchalno-profesiinoi diialnosti [The problem of motivation of higher education students to educational and professional activities]. In: Problemy ta perspektyvy rozvytku nauky na pochatku tretoho tysiacholittia u krainakh SND [Problems and prospects for the development of science at the beginning of the third millennium in the CIS countries]. 18th International Scientific and Practical Internet Conference. Pereyaslav-Khmelnytsky, Ukraine, [online] 29-30 December 2013. Avialable at: <http://oldconf.neasmo.org.ua/node/762> [Accessed 27 April 2022].

Mashkova, I.M, Bieliakova, O.V. and Ishchenko, T.M., 2021. Aktualnist pidvyshchennia motyvatsii dlia ovolodinnia inozemnoiu movoiu profesiinoho spriamuvannia studentamy-ekonomistamy v umovakh zmishanoho navchannia [The urgency of increasing motivation for mastering a foreign language of professional orientation by students of economics in a blended learning environment]. In: Stratehii mizhkulturnoi komunikatsii v movnii osviti suchasnykh universytetiv [Strategies of intercultural communication in language education of modern universities]. Proceedings of the International Scientific Conference. Kyiv, Ukraine, [online] 20-21 April 2021. Kyiv: Kyivskyi natsionalnyi ekonomichnyi universytet imeni Vadyma Hetmana, pp.201-209. Avialable at: <http://projects.dune-hd.com/bitstream/handle/2010/36416/smkmosu_21_30.pdf?sequence=1&isAllowed=y> [Accessed 27 April 2022].

Perminova, L.A., 2011. Motyvatsiia yak faktor navchalnoi uspishnosti studenta [Motivation as a factor in student achievement]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, [online] 20, pp.101-103. Avialable at: <https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/5537/1/%D0%9C%D0%9E%D0%A2%D0%98%D0%92%D0%90%D0%A6%D0%86%D0%AF%20%D0%AF%D0%9A%20%D0%A4%D0%90%D0%9A%D0%A2%D0%9E%D0%A0%20%D0%9D%D0%90%D0%92%D0%A7%D0%90%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%9E%D0%87%20%D0%A3%D0%A1%D0%9F%D0%86%D0%A8%D0%9D%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86%20%D0%A1%D0%A2%D0%A3%D0%94%D0%95%D0%9D%D0%A2%D0%90.pdf> [Accessed 27 April 2022].

Problema motyvatsii studentiv VNZ do navchannia. Motyvatsiia studentiv do navchannia ta yii bariery Yak pidvyshchyty motyvatsiiu do navchannia u studentiv [The problem of motivating university students to study. Students’ motivation to study and its barriers How to increase students’ motivation to study], 2021. [online] 04 December 2021. Avialable at: <https://goaravetisyan.ru/uk/problema-motivacii-studentov-vuza-k-obucheniyu-motivaciya-studentov-k/> [Accessed 27 April 2022].

Vasiuk, O.V., Vyhovska, S.V. ta Bzhuze, G., 2017. Doslidzhennia navchalnoi motyvatsii studentiv [Research of students’ learning motivation]. Nauka i osvita, 12, pp.105-111.

Vasylieva, K.V., 2019. Motyvatsiia studentiv ZVO nemovnykh spetsialnostei do vyvchennia novoho leksyko-hramatychnoho materialu za umovy kolektyvnoi pratsi na praktychnykh zaniattiakh [Motivation of students of free speech specialties to study new lexical and grammatical material under the condition of collective work in practical classes]. Innovatsiina pedahohika, [online] 19 (1), pp.53-56. Avialable at: <http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/19/part_1/13.pdf> [Accessed 27 April 2022].

Zemliana, A.A. and Sokolovska, I.A., 2018. Vplyv dystantsiinoho navchannia na formuvannia pedahohichnykh umov pry pidhotovtsi konkurentozdatnykh fakhivtsiv u zakladakh profesiinoi osvity [The impact of distance learning on the formation of pedagogical conditions in the training of competitive professionals in vocational education institutions]. In: Pidhotovka konkurentozdatnykh fakhivtsiv: vyklyky suchasnosti [Training of competitive specialists: modern challenges]. Proceedings of the All-Ukrainian scientific-practical conference. Kryvyi Rih, Ukraine, 25-26 April 2018. Kryvyi Rih: Kryvorizkyi Profesiinyi Hirnycho-Tekhnolohichnyi Litsei, V. 1, pp.83-86.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

Байда, І., Міронов, В., & Мятенко, Н. (2022). Мотивація до самонавчання як умова формування професійних компетенцій. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, 5(1), 17–30. https://doi.org/10.31866/2617-796X.5.1.2022.261283

Номер

Розділ

ІТ-технології в освіті, мистецтві та культурі