Цифрові технології у сфері культури: теоретизація проблеми цифрових даних і культурної спадщини

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796X.4.2.2021.247481

Ключові слова:

оцифрування, цифрові дані, культурна спадщина, агрегатори цифрових колекцій, цифрові інфраструктури, ремедіація

Анотація

Мета статті – розкрити особливості функціонування цифрових колекцій у сфері культурної спадщини.

Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні системного підходу до опрацювання проблеми оцифрування об’єктів культурної спадщини та музейної практики.

Наукова новизна одержаних результатів полягає в актуалізації проблеми функціонування цифрових колекцій культурної спадщини в культурологічному контексті, констатації розширення цифрового канону у сфері культурної спадщини.

Висновки. Наголошено, що невідповідність масштабу оцифрованого контенту реальній кількості неоцифрованих і неопублікованих творів культури та мистецтва порушує важливі питання про те, хто вирішує, які твори будуть опубліковані, увійдуть у науковий та освітній обіг, розширять цифровий канон і слугуватимуть джерелом натхнення для широкої публіки. Стає очевидним діапазон проблем розвитку цифрових колекцій та агрегаторів цифрового контенту у сфері культурної спадщини. Цифрові публікаційні платформи мають сприйматися як первинні джерела, що відображають культурницькі, політичні та соціальні проблеми сучасної епохи і виявляють онтологічні й епістемічні прогалини в сприйнятті культурної, етнічної та соціальної приналежності. Аналіз концептуальних і методологічних підходів до розвитку сучасних цифрових технологій у сфері культурної спадщини, що визначили цифровий поворот для всіх сучасних культурних процесів, дає змогу зрозуміти основні закономірності й тенденції, пов’язані з фіксацією, аналізом і трансляцією культурної спадщини на сучасному етапі. Критичний аналіз цифрових інфраструктур уможливлює культурологічне дослідження цифрового повороту у сфері культурної спадщини, для того щоб з’ясувати можливості й обмеження цифрових технологій під час аналізу, публікації та поширення текстових і візуальних матеріалів, що демонструють твори культури та мистецтва.

Біографія автора

Вікторія Волинець, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат культурології, старший викладач кафедри комп’ютерних наук

Посилання

Cameron, F., 2010. Digital Futures I: Museum Collections, Digital Technologies, and the Cultural Construction of Knowledge. Curator: The Museum Journal, 46 (3), рр.325-340.

Crane, G. and Wulfman, C., 2003. Towards a cultural heritage digital library. In: L. Decambre, G. Henry, and C.C. Marshall, eds. Proceedings of the 3th ACM/IEEE-CS Joint Conference on Digital Libraries. New York: ACM Press, pp.75-86.

Deuze, M., 2006. Participation, Remediation, Bricolage: Considering Principal Components of a Digital Culture. The Information Society, 22 (2), рр.63-75.

Deuze, M., 2011. M. Media life. Media Culture and Society, 33 (1), рр.137-148.

Europeana, 2021. [online] Available at: <https://www.europeana.eu/en> [Accessed 15 October 2021].

Liu, A., 2020. Toward a Diversity Stack: Digital Humanities and Diversity as Technical Problem. Publications of the Modern Language Association of America, 135 (1), pр.130-151.

Manovich, L., 2016. Cultural analytics, social computing and digital humanities. In: M.T. Schafer and van Es K. eds. The Datafied Society: Studying Culture Through Data. Amsterdam: Amsterdam University Press, рр.55-69.

Schwartz, J.M., 2004. Negotiating the Visual Turn: New Perspectives on Images and Archives. American Archivist, 67, рр.107-122.

Terras, M., 2011. The rise of digitization. In: R. Rikowski, ed. Digitisation Perspectives. Educational Futures Rethinking Theory and Practice, 46, рр.3-20.

Trach, Yu., 2020. Ukrainskyi dosvid VR-rekonstruktsii obiektiv istoryko-kulturnoi spadshchyny [Ukrainian experience of VR-reconstruction of historical and cultural heritage sites]. Digital Platform: Information Technologies in Sociocultural Sphere, 3 (2), pp.148-160. https://doi.org/10.31866/2617-796x.3.2.2020.220588

Valeonti, F, Terras, M. and Hudson-Smith, A., 2020. How open is OpenGLAM? Identifying barriers to commercial and non-commercial reuse of digitised art images. Journal of Documentation, 76 (1), рр.1-26.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Волинець, В. (2021). Цифрові технології у сфері культури: теоретизація проблеми цифрових даних і культурної спадщини. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, 4(2), 195–205. https://doi.org/10.31866/2617-796X.4.2.2021.247481

Номер

Розділ

Збереження культурної спадщини та доступ до цифрових ресурсів