Цифрові технології у сфері культури: теоретизація проблеми цифрових даних і культурної спадщини
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-796X.4.2.2021.247481Ключові слова:
оцифрування, цифрові дані, культурна спадщина, агрегатори цифрових колекцій, цифрові інфраструктури, ремедіаціяАнотація
Мета статті – розкрити особливості функціонування цифрових колекцій у сфері культурної спадщини.
Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні системного підходу до опрацювання проблеми оцифрування об’єктів культурної спадщини та музейної практики.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в актуалізації проблеми функціонування цифрових колекцій культурної спадщини в культурологічному контексті, констатації розширення цифрового канону у сфері культурної спадщини.
Висновки. Наголошено, що невідповідність масштабу оцифрованого контенту реальній кількості неоцифрованих і неопублікованих творів культури та мистецтва порушує важливі питання про те, хто вирішує, які твори будуть опубліковані, увійдуть у науковий та освітній обіг, розширять цифровий канон і слугуватимуть джерелом натхнення для широкої публіки. Стає очевидним діапазон проблем розвитку цифрових колекцій та агрегаторів цифрового контенту у сфері культурної спадщини. Цифрові публікаційні платформи мають сприйматися як первинні джерела, що відображають культурницькі, політичні та соціальні проблеми сучасної епохи і виявляють онтологічні й епістемічні прогалини в сприйнятті культурної, етнічної та соціальної приналежності. Аналіз концептуальних і методологічних підходів до розвитку сучасних цифрових технологій у сфері культурної спадщини, що визначили цифровий поворот для всіх сучасних культурних процесів, дає змогу зрозуміти основні закономірності й тенденції, пов’язані з фіксацією, аналізом і трансляцією культурної спадщини на сучасному етапі. Критичний аналіз цифрових інфраструктур уможливлює культурологічне дослідження цифрового повороту у сфері культурної спадщини, для того щоб з’ясувати можливості й обмеження цифрових технологій під час аналізу, публікації та поширення текстових і візуальних матеріалів, що демонструють твори культури та мистецтва.
Посилання
Cameron, F., 2010. Digital Futures I: Museum Collections, Digital Technologies, and the Cultural Construction of Knowledge. Curator: The Museum Journal, 46 (3), рр.325-340.
Crane, G. and Wulfman, C., 2003. Towards a cultural heritage digital library. In: L. Decambre, G. Henry, and C.C. Marshall, eds. Proceedings of the 3th ACM/IEEE-CS Joint Conference on Digital Libraries. New York: ACM Press, pp.75-86.
Deuze, M., 2006. Participation, Remediation, Bricolage: Considering Principal Components of a Digital Culture. The Information Society, 22 (2), рр.63-75.
Deuze, M., 2011. M. Media life. Media Culture and Society, 33 (1), рр.137-148.
Europeana, 2021. [online] Available at: <https://www.europeana.eu/en> [Accessed 15 October 2021].
Liu, A., 2020. Toward a Diversity Stack: Digital Humanities and Diversity as Technical Problem. Publications of the Modern Language Association of America, 135 (1), pр.130-151.
Manovich, L., 2016. Cultural analytics, social computing and digital humanities. In: M.T. Schafer and van Es K. eds. The Datafied Society: Studying Culture Through Data. Amsterdam: Amsterdam University Press, рр.55-69.
Schwartz, J.M., 2004. Negotiating the Visual Turn: New Perspectives on Images and Archives. American Archivist, 67, рр.107-122.
Terras, M., 2011. The rise of digitization. In: R. Rikowski, ed. Digitisation Perspectives. Educational Futures Rethinking Theory and Practice, 46, рр.3-20.
Trach, Yu., 2020. Ukrainskyi dosvid VR-rekonstruktsii obiektiv istoryko-kulturnoi spadshchyny [Ukrainian experience of VR-reconstruction of historical and cultural heritage sites]. Digital Platform: Information Technologies in Sociocultural Sphere, 3 (2), pp.148-160. https://doi.org/10.31866/2617-796x.3.2.2020.220588
Valeonti, F, Terras, M. and Hudson-Smith, A., 2020. How open is OpenGLAM? Identifying barriers to commercial and non-commercial reuse of digitised art images. Journal of Documentation, 76 (1), рр.1-26.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Вікторія Волинець
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.