Цифрові технології в освіті: можливості й тенденції застосування

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796X.4.2.2021.247474

Ключові слова:

цифровізація, освіта, освітній процес, студент (учень), інформаційно-комунікаційні технології

Анотація

Мета статті – виявити позитивні та негативні наслідки цифровізації освіти, а також з’ясувати перспективи впровадження передових технологій в освітній процес.

Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні системного підходу та діалектичного методу, вибір яких обумовлений культурологічним підходом до дослідження проблеми цифровізації освіти в умовах розвитку сучасного суспільства та повсюдного впровадження інформаційно-комунікативних технологій.

Наукова новизна одержаних результатів полягає у з’ясуванні основних напрямів цифровізації освіти та основних суперечностей.

Висновки. Звернено увагу на трансформацію методів надання якісної освіти, системи роботи в дистанційному режимі під впливом стрімкого та масштабного розповсюдження цифрових технологій. Наголошено на потребі адаптації системи освіти до вимог часу й очікувань молоді через масове та ефективне використання інноваційних освітніх технологій і дидактичних моделей, заснованих на сучасних інформаційно-комунікаційних технологіях. Виявлено позитивні та негативні наслідки цифровізації освіти, з’ясовано перспективи впровадження передових технологій в освітній процес. Зроблено висновок, що інформаційно-комунікаційні технології з різною швидкістю змінюють галузь освіти в напрямі організації освітнього процесу і трансформації інфраструктури закладу освіти. Наголошено на тому, що сучасний заклад освіти має пройти шлях цифрової трансформації, інакше він не відповідатиме ринковим запитам. Перехід до цифрового закладу освіти передбачає використання гнучких процесів з урахуванням формування адаптивної корпоративної культури та оптимізації освітніх, соціальних процесів. Цифровізація освіти може бути успішною в тому разі, якщо освітній процес, заснований на застосуванні інформаційно-комунікаційних технологій, орієнтований на конкретних користувачів, має конкретний зміст, ґрунтується на правильній методології та підходах, цікавому контенті, хорошій мотивації студентів (учнів), чітко налагодженій програмній і технічній базі.

Біографія автора

Марина Толмач, Київський національний університет культури і мистецтв

Заступник декана факультету дистанційної освіти

Посилання

Anderson, J., 2019. A British start-up will put AI into 700 schools in Belgium. Quartz Media, [online] 21 March 2019. Avialable at: <https://qz.com/1577451/century-tech-signs-deal-toput-ai-in-700-classrooms-in-belgium/> [Accessed 18 October 2021].

Bazeliuk, O.V., 2018. Formuvannia tsyfrovoi kultury pedahohichnykh pratsivnykiv u zakladakh profesiinoi osvity [Formation of digital culture of teachers in vocational education institutions]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity, 6 (35), pp.23-35.

Bykov, V. and Leshchenko, M., 2016. Tsyfrova humanistychna pedahohika vidkrytoi osvity [Digital humanistic pedagogy of open education]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 4, pp.115-130.

Bykov, V.Iu., 2019. Tsyfrova transformatsiia suspilstva i rozvytok kompiuterno-tekhnolohichnoi platformy osvity i nauky Ukrainy [Digital transformation of society and development of computer-technological platform of education and science of Ukraine]. In: Kremenia, V.H. and Liashenka, O.I. ed. Informatsiino-tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy I perspektyvy rozvytku [Information and digital educational space of Ukraine: transformation processes and prospects of development]. Proceedings of the methodological seminar. Ukraine, Kyiv, 4 April 2019. pp.20-26.

Coursera. [online] Avialable at: <https://ru.coursera.org/> [Accessed 18 October 2021].

EdX. [online] Avialable at: <https://www.edx.org/> [Accessed 18 October 2021].

Examity. [online] Avialable at: https://www.examity.com/solutions/auto-proctoring/ [Accessed 18 October 2021].

Fidanian, O.H., 2020. Analiz stanu tsyfrovizatsii zakladiv zahalnoi serednoi osvity Ukraini [Analysis of the state of digitalization of general secondary education in Ukraine]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», 4 (60), pp.88-97.

Karpliuk, S.O., 2019. Osoblyvosti tsyfrovizatsii osvitnoho protsesu u vyshchii shkoli [Features of digitalization of the educational process in higher education]. In: Kremenia, V.H. and Liashenka, O.I. ed. Informatsiino-tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy I perspektyvy rozvytku [Information and digital educational space of Ukraine: transformation processes and prospects of development]. Proceedings of the methodological seminar. Ukraine, Kyiv, 4 April 2019. Kyiv, pp.188-197.

Knewton. [online] Avialable at: <https://www.knewton.com/> [Accessed 18 October 2021].

Kontseptualno-referentna Ramka tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnykh y naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [Conceptual-reference Framework of digital competence of pedagogical and scientific-pedagogical workers], 2021. Project. Diia. Tsyfrova Osvita. [online] Available at: <https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2629-frame_pedagogical.pdf> [Accessed 18 September 2021].

Kuzikov, B.O., 2013. Pidkhody do otsinky efektyvnosti adaptyvnoi systemy dystantsiinoho navchannia [Approaches to assessing the effectiveness of adaptive distance learnin]. Visnyk Sumskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Tekhnichni nauky, 3, pp.67-74.

Lapshyna, I.S., 2012. Adaptyvni pidkhody do modeliuvannia osvitnikh protsesiv u systemi dystantsiinoho navchannia [Adaptive approaches to modeling educational processes in the distance learning system]. Kompiuter u shkoli ta simi, 6, pp.42-47.

Lishchynska, L.B., 2017. Vykorystannia innovatsiinykh i tradytsiinykh tekhnolohii navchannia u VNZ v umovakh informatyzatsii osvity [The use of innovative and traditional learning technologies in higher education in terms of informatization of education]. In: Dystantsiine navchannia yak suchasna osvitnia tekhnolohiia [Distance learning as a modern educational technology]. Materials of the interuniversity webinar. Ukraine, Vinnytsia, [online] 31 March 2017. Vinnytsia. pp.56-60. Available at: <http://www.vtei.com.ua/images/VN/31_03.pdf [Accessed 18 September 2021].

Lynch, M., 2019. Seven Ways Educators Can USE Artificial Intelligence. The Tech Edvocate. [online] Avialable at: <https://www.thetechedvocate.org/seven-ways-educators-can-useartificial-intelligence/> [Accessed 18 October 2021].

Rasulova, N.Iu., 2021. Adaptivnoe obuchenie v sisteme vysshego obrazovaniia [Adaptive learning in the higher education system]. Scientific progress, 1 (3), pp.88-97.

Tolmach, М., 2021. Online Learning as a Challenge for Art Education. In: EDULEARN21 Proceedings. 13th International Conference on Education and New Learning Technologies Online Conference. Spain, IATED Academy, [online] 5-6 July 2021. pp.8868-8875. http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2021.1788

Tolochko, S.V., 2019. Vymohy tsyfrovoho suspilstva do kompetentnosti vykladachiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Requirements of the digital society to the competence of teachers in the system of postgraduate pedagogical education]. Innovatsiina pedahohika, 12(2), pp.178-181.

Trach, Yu.V., 2018. Virtualizatsiia osvity yak yavyshche suchasnoi kultury [Virtualization of education as a phenomenon of modern culture]. Kultura i mystetstvo v suchasnomu sviti, 19, pp.164-173.

Udasity. [online]. Avialable at: <https://www.udacity.com/> [Accessed 18 October 2021].

Vlasenko, I.H., 2017. Vprovadzhennia dystantsiinoho navchannia – vymoha suchasnosti [Introduction of distance learning – a requirement of modernity]. In: Lishchynska, L.B. ed. Dystantsiine navchannia yak suchasna osvitnia tekhnolohiia [Distance learning as a modern educational technology]. Materials of the interuniversity webinar. Vinnytsia, Ukraine, [online] 31 March 2017. Vinnytsia: VTEI KNTEU, pp.12-14. Available at: <http://www.vtei.com.ua/images/VN/31_03.pdf> [Accessed 18 September 2021].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Толмач, М. (2021). Цифрові технології в освіті: можливості й тенденції застосування. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, 4(2), 159–171. https://doi.org/10.31866/2617-796X.4.2.2021.247474

Номер

Розділ

ІТ-технології в освіті, мистецтві та культурі