«Цифрові трансформації» спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796X.4.2.2021.247473

Ключові слова:

інформаційна справа, бібліотечна справа, архівна справа, освітньо-професійна программа, менеджмент вебпроєктів, дизайн вебконтенту

Анотація

Метою дослідження є окреслення сучасних концепцій цифрових трансформацій у бібліотечній справі, дидактична трансляція яких в освітній процес є релевантною освітньо-професійній програмі «цифрового спрямування» «Менеджмент вебпроєктів, дизайн цифрового контенту» за спеціальністю «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа».

Методи дослідження. Застосовано метод контент-аналізу наукових публікацій для оцінки «семантичного поля» сучасних концепцій діяльності та наукових пошуків у галузі бібліотечно-інформаційної справи.

Наукова новизна полягає в обґрунтуванні складових змісту освітньо-професійної програми «Менеджмент вебпроєктів, дизайн цифрового контенту» за спеціальністю «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» відповідно до актуальних концепцій та напрямів цифровізації документно-інформаційної, бібліотечної та архівної діяльності в міжнародній і вітчизняній практиці.

Висновки. Актуальність освітньо-професійної програми «Менеджмент вебпроєктів, дизайн цифрового контенту», запропонованої у 2021 р. у межах спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», є очевидною з погляду потреби в підготовці фахівця для забезпечення технологічного супроводу цифрової трансформації бібліотечно-інформаційної та архівної галузей діяльності.

Виявлення змісту освіти, релевантного спеціальності ІБАС у межах ОПП «цифрового» спрямування, можливе за допомогою умовного окреслення комплексів функціональної спеціалізації, в яких буде здійснюватися діяльність майбутнього фахівця за спеціальністю ІБАС: документно-інформаційні ресурси – інформаційні технології – проєктний менеджмент – соціальні комунікації.

Наповнення цих складових змістом освіти має ґрунтуватися на актуальних концепціях і напрямах цифровізації документно-інформаційної, бібліотечної та архівної діяльності у міжнародній і вітчизняній практиці, релевантних освітньо-професійній програмі «Менеджмент вебпроєктів, дизайн цифрового контенту».

Доцільно з точки зору теоретико-методологічного підґрунтя пропонованої ОПП і зв’язку теорії та практики підготовки фахівця впровадити в освітній процес такі дисципліни, як «Цифрова гуманітаристика», «Цифрове кураторство», «Цифрова наукова комунікація», «Цифрова видавнича діяльність бібліотек», «Етика діяльності у цифровому середовищі».

Біографії авторів

Оксана Матвієнко, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор педагогічних наук, кандидат технічних наук, професор, професор кафедри документознавства та інформаційно-аналітичної діяльності

Михайло Цивін, Міжнародна академія управління персоналом

Кандидат технічних наук, доцент, професор кафедри дизайну і архітектури

Посилання

Access and Opportunity for All: How Libraries contribute to the United Nations 2030 Agenda, 2016. International Federation of Library Associations and Institutio. [online] Avialable at: <https://repository.ifla.org/handle/123456789/282> [Accessed 30 October 2021].

Anderson, C.G., 2006. Ethical Decision Making for Digital Libraries. ScienceDirect. [eBooks] Avialable at: <https://www.sciencedirect.com/book/9781843341499/ethical-decisionmaking-for-digital-libraries#book-info [Accessed 30 October 2021].

Baykoucheva, S., 2015. Scientific communication in the digital age. In: Managing Scientific Information and Research Data. [online] pp.9-18. Avialable at: <https://www.researchgate.net/publication/280567982_Scientific_communication_in_the_digital_age> [Accessed 30 October 2021].

Dediulina, M.A., 2017. Big Data v sotcialno-eticheskom izmerenii [Big Data in the socioethical dimension]. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i iuridicheskie nauki, kulturologiia I iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki, 12 (1), pp.67-69.

Gorman, M., 2001. Privacy in the Digital Environment – Issues for Libraries. In: Libraries and Librarians: Making a Difference in the Knowledge Age. 67th IFLA Council and General Conference. Boston, USA, [online] 16-25 August 2001. Avialable at: https://eric.ed.gov/?id=ED459805 [Accessed 30 October 2021].

Gutcko, E., 2018. Tcifrovaia etika v epokhu Big Data [Digital ethics in the era of Big Data]. In: Materialy XХI Mezhdunarodnoi nauchnoi konferentcii molodykh uchenykh [Materials of the XXI International Scientific Conference of Young Scientists]. Minsk, Belarus, [online] 12-13 April 2018. Minsk, pp.69-70. Avaliable at: <https://elib.bsu.by/bitstream/> [Accessed 30 October 2021].

Humenchuk, A., 2020. Systema tsyfrovykh kompetentnostei Bibliotekaria 4.0 [The system of digital competencies of the Librarian 4.0]. Bulletin of the Book Chamber, 2, pp.23-28.

Kasian, V.V., 2021. Menedzhment veb-kontentu yak suchasnyi polifunktsionalnyi napriam informatsiino-komunikatyvnoi diialnosti [Web content management as a modern multifunctional direction of information and communication activities]. Library Science. Rekord Studies. Informology, 1, pp.57-63.

Kolesnykova, T. and Myrhorodska, A., 2015. Naukovo-vydavnycha model “Library Publishing” v universytetskykh bibliotekakh Ukrainy ta svitu [Scientific and publishing model «Library Publishing» in university libraries of Ukraine and the world]. Bulletin of the Book Chamber, 3, pp.24-28.

Konsultant v oblasti razvitiia tcifrovoi gramotnosti naseleniia (tcifrovoi kurator) [Consultant in the field of development of digital literacy of the population (digital curator)]. Professionalnyi standart. [online] Avaliable at: <https://profstandart.rosmintrud.ru> [Accessed 30 October 2021].

Kyiv National University of Culture and Arts, 2021. Vstup. OSVITA.UA [Introduction. OSVITA.UA]. Osvita.ua, [online] 15 August 2021. Avaliable at: https://vstup.osvita.ua/r27/308/ [Accessed 30 October 2021].

Library Publishing Coalition. [online] Avialable at: https://librarypublishing.org/about/ [Accessed 30 October 2021].

Lobuzin, I.V., 2019. Tsyfrovi bibliotekari doby e-nauky ta semantychnykh veb-tekhnolohii [Digital librarians of the e-science and semantic web technologies]. Bibliotechnyi visnyk, 6, pp.18-24.

Lobuzin, I.V., 2019. Tsyfrovyi menedzhment informatsii v bibliotekakh: svitovyi dosvid systemnoho vprovadzhennia [Digital information management in libraries: the world experience of system implementation]. In: Biblioteka. Nauka. Komunikatsiia: aktualni tendentsii u tsyfrovu epokhu [Library. Science. Communication: current trends in the digital age]. International scientific conference. Kyiv, Ukrain, [online] 8-10 October 2019. Avaliable at: <http://conference.nbuv.gov.ua/report/view/id/846> [Accessed 30 October 2021].

Matviienko, O.V. and Tsyvin, M.N., 2018. Tsyfrova humanitarystyka yak metodolohichna osnova rozvytku IT‐osvity u vyshchykh navchalnykh zakladakh kultury [Digital humanities as a methodological basis for the development of IT education in higher educational institutions of culture]. Digital Platform: Information Technologies in Sociocultural Sphere, 2, pp.26-36.

Matviienko, O.V. and Tsyvin, M.N., 2021. Menedzher tsyfrovykh transformatsii u sferi bibliotechno-informatsiinoi ta arkhivnoi diialnosti: haluzeva spetsializatsiia [Manager of digital transformations in the field of library and information and archival activities: industry specialization]. Library Science. Rekord Studies. Informology, 2, pp.14-22.

Matviienko, O. and Tsyvin, M., 2021. “Tsyfrovi” profesii informatsiinoho fakhivtsia: osvitni perspektyvy i vymohy rynku pratsi [«Digital» professions of information specialist: educational prospects and requirements of the labor market]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 7, pp.58-70.

Ministry of Education and Science of Ukraine, 2021. Vymohy do mizhdystsyplinarnykh osvitnikh (naukovykh) prohram: nakaz [Requirements for interdisciplinary educational (scientific) programs: order]. Verkhovna Rada of Ukraine, [online] 01 February 2021. Avaliable at: <https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0454-21#Text> [Accessed 30 October 2021].

Myburgh, S. and Tammaro, A.M., 2013. Exploring Education for Digital Librarians: Meaning, Modes and Models. National Library of Australia. [online] Avialable at: <https://catalogue.nla.gov.au/Record/6294078> [Accessed 30 October 2021].

National Library of Medicine. Digital Curation. [online] Avialable at: [Accessed 30 October 2021].

Note, М., 2021. Privacy Concerns in Archival Records. Lucidea, [online] 4 October 2021. Avialable at: <https://lucidea.com/blog/privacy-concerns-in-archival-records/> [Accessed 30 October 2021].

Novalska, T. and Kasian, V., 2021. Teoretyko-metodolohichni zasady pidhotovky internetmarketoloha za spetsialnistiu 029 “Informatsiina, bibliotechna ta arkhivna sprava” [Theoretical and methodological principles of training an Internet marketer in the specialty 029 «Information, library and archival affairs»]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 7, pp.71-82.

Prykhodko, L.F., 2019. Zberezhennia tsyfrovoi kulturnoi spadshchyny – imperatyv KhKhI stolittia (za dokumentamy YuNESKO i Yevropeiskoho Soiuzu) [Preservation of digital cultural heritage – an imperative of the XXI century (according to UNESCO and the European Union)]. Arkhivy Ukrainy, 2 (319), pp.67-92.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Матвієнко, О., & Цивін, М. (2021). «Цифрові трансформації» спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, 4(2), 146–158. https://doi.org/10.31866/2617-796X.4.2.2021.247473

Номер

Розділ

ІТ-технології в освіті, мистецтві та культурі