Актуальні проблеми онлайн-навчання в Україні
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-796X.4.1.2021.236945Ключові слова:
дистанційне навчання, онлайн-навчання, дистанційна освіта, технології дистанційного навчання, методологія дистанційного навчання, сучасні комунікаційні технології, оптимізація освітиАнотація
Мета статті – здійснити теоретичний аналіз і синтез перспектив розвитку дистанційного навчання в Україні, розглянути основні актуальні проблеми дистанційної освіти в Україні, проаналізувати основні чинники, які гальмують упровадження дистанційного навчання, звернути увагу на необхідність підвищення рівня комп’ютерної грамотності серед українських освітян та формування сучасної методології дистанційного навчання, зокрема єдиного, системного, загальнодержавного підходу організації, координації та контролю в цій сфері.
Методи дослідження: аналітичний метод, метод структурно-функціонального аналізу, феноменологічний метод, метод контент-аналізу, метод філософської рефлексії, соціологічні методи (анкетування, інтерв’ю).
Наукова новизна дослідження полягає в уточненні поточного стану інтеграції дистанційного навчання в українських школах і з’ясуванні особливостей процесу впровадження дистанційного навчання в цілому. У статті проаналізовано праці зарубіжних учених – фундаменталістів у галузі дистанційного навчання та частково обґрунтовано доцільність їх імплементації у вітчизняній системі дистанційного навчання. На основі дослідження висунуто інноваційні гіпотези щодо чинників (індивідуальні, колективні та суспільні), які гальмують упровадження дистанційного навчання та часто призводять до його неефективності й формалізації, що надалі можуть бути орієнтиром для майбутніх наукових досліджень.
Посилання
Anderson, T., Rourke, L., Garrison, D., and Archer, W., 2001. Assessing Teaching presence in a Computer Conference Environment. Journal of asynchronous learning networks, 5(2), pp. 1–17.
Biliai, Yu.P., 2018. Metodychna systema pidhotovky maibutnikh vchyteliv matematyky ta informatyky do vykorystannia tekhnolohii dystantsiinoho navchannia [Methodical system of preparation of future teachers of mathematics and computer science for the use of distance learning technologies]. Abstract of the dissertation of the candidate of pedagogical sciences. National Pedagogical Dragomanov University.
Diehl, William C., 2014. Charles A. Wedemeyer. In: Handbook of Distance Education. [online] Available at: <https://www.routledgehandbooks.com/doi/10.4324/9780203803738.ch3> [Accessed 24 March 2021].
Holmberg, B., 1995. The Evolution of the Character and Practice of Distance Education. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 10(2), pp. 47–53.
Karpenko, M.M. 2018. Svitovyi dosvid rozvytku dystantsiinykh form osvity u vitchyznianomu konteksti. Analitychna zapyska [World experience in the development of distance forms of education in the domestic context. Analytical note]. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. Seriia «Humanitarnyi rozvytok», [online] 14. Available at: <http://old2.niss.gov.ua/articles/1693/> [Accessed 24 March 2021].
Keegan, D., 1996. Foundations of distance education. London: Routledge. 3rd. ed.
Kovalchuk, Z.Ia., 2012. Dystantsiina systema navchannia v osvitnikh zakladakh riznoho typu yak skladova optymizatsii pedahohichnoi vzaiemodii [Distance learning system in educational institutions of different types as a component of optimization of pedagogical interaction]. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky, [online] 17, pp. 183–188. Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/apspp_2012_17_27> [Accessed 24 March 2021].
Maksymenko, V.P., 2013. Dydaktyka [Didactics]. Khmelnytsky: KhmTsNP.
Marin, S. and Konopliannik, M., 2015. Distantcionnoe obuchenie v Zapadnoi Evrope i SShA [Dis¬tance learning in Western Europe and the United States]. Novii Kolegium, 3, pp. 50–54.
Moore, M. and Shin, N., eds., 2000. Charles Wedemeyer: The Father of Distance Education. In: Moore, M.G. and Shin, N., eds. Speaking Personally about Distance Education: Foundations of Contemporary Practice. Pennsylvania: Pennsylvania State University Press, pp. 4–7.
Mukoviz, O.P., 2013. Osoblyvosti orhanizatsii dystantsiinoho navchannia u systemi neperervnoi osvity vchyteliv pochatkovoi shkoly [Features of the organization of distance learning in the system of continuing education of primary school teachers]. «Humanitarnyi visnyk Derzhavnoho vyshchoho navchalnoho zakladu «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody». Pedahohika. Psykholohiia. Filosofiia», [online] 28(2), pp. 211–218. Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2013_28_2_42> [Accessed 24 March 2021].
Vozniuk, O.V., 2013. Rozvytok osobystosti pedahoha v umovakh tsyvilizatsiinykh zmin: teoriia I praktyka [The development of the teacher’s personality in terms of civilizational change: theory and practice]. Zhytomyr: Vydavnytstvo ZhDU imeni Ivana Franka.
Zaichenko, T.P., 2004. Osnovy distantcionnogo obucheniia: teoretiko-prakticheskii bazis [Funda¬mentals of distance learning: theoretical and practical basis]. St. Petersburg: Izdatelstvo RGPU im. A.I. Gertcena.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Олег Бойчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.