Український досвід VR-реконструкції об’єктів історико-культурної спадщини
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-796x.3.2.2020.220588Ключові слова:
3D-технології, віртуалізація, доповнена реальність, VR-реконструкція об’єктів історико-культурної спадщиниАнотація
Мета статті – проаналізувати наявні в Україні проєкти віртуалізації об’єктів історико- культурної спадщини.
Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні системного методу, який є основою для вивчення явищ, пов’язаних з віртуалістикою.
Наукова новизна полягає в тому, що у статті вперше проаналізовано український досвід VR-реконструкції об’єктів історико-культурної спадщини.
Висновки. Звернено увагу на відсутність в Україні переліку предметів культурної спадщини, що підлягають оцифровуванню, а також стандартів створення цифрового ресурсу з метою забезпечення доступності, активного й ефективного його використання, сумісності й обміну даними на локальному і міжнародному рівнях, збереження створенного ресурсу та його актуалізації. Наголошено на можливостях ІТ у сфері забезпечення збереження й управління історико-культурною спадщиною: від створення інформаційних систем, використання різноманітних систем безпеки в збереженні культурної спадщини, контролю та моніторингу стану пам’яток архітектури й інших культурних цінностей, створення і ведення реєстру культурних цінностей, web-технології до застосування технологій візуалізації і технологій віртуальної реальності, які використовують з метою відтворення втрачених чи пошкоджених об’єктів культурної спадщини тощо. Розглянуто сутність та особливості реалізації VR-проєктів, таких як «Кишенькова країна», «Трахтемирів-Digital», «Замки 360: Закарпаття», проєкт з тривимірної конструкції Середнянського замку, «Pinzel.AR», VR-розробки Pixelated Realities та AERO 3D, «Автентична Україна: нематеріальна культурна спадщина», «Тустань_віртуальна», «Цифрові музейні колекції Київської фортеці». Згадано про унікальну діджитал-платформу «Український національний інтелект», покликану надати доступ до оцифрованої культурної спадщини України. Зроблено висновок, що аналіз наявних проєктів з оцифровування об’єктів культурної спадщини наполегливо вимагає розробки стратегії побудови майбутньої цифрової колекції, яка має враховувати планування процесу оцифровування; узгодження юридичних питань; дотримання загальноприйнятих стандартів і принципів управління; підтримку доступу та збереження створеного цифрового ресурсу.
Посилання
Avtentychna Ukraina [Authentic Ukraine]. Ministerstvo kultury ta informatsiinoi polityky Ukrainy. [online] Available at: <https://authenticukraine.com.ua/> [Accessed 05 September 2020].
Cabinet of Ministers of Ukraine, 2020. Pro zatverdzhennia Prohramy diialnosti Kabinetu Ministriv Ukrainy. [On approval of the Program of Activities of the Cabinet of Ministers of Ukraine]. Resolution of 12 June, 2020 № 471. Uriadovyi portal. [online] Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-programi-diyalnosti-kabinetu-ministriv-t120620 [Accessed 05 September 2020].
Decree of the President of Ukraine №329/2020, 2020. "Pro zakhody shchodo pidtrymky sfery kultury, okhorony kulturnoi spadshchyny, rozvytku kreatyvnykh industrii ta turyzmu" [ "On measures to support the sphere of culture, protection of cultural heritage, development of creative industries and tourism."]. Prezydent Ukrainy Ofitsiine internet-predstavnytstvo. [online] 18 August. Available at: https://www.president.gov.ua/documents/3292020-34717 [Accessed 05 September 2020].
Fortetsia bez barieriv [Fortress without barriers], 2019. Ukrainskyi kulturnyi fond. [online] Available at: <https://ucf.in.ua/archive/5f08732ff299ad7a72663d73> [Accessed 05 September 2020].
Karpaty v 3D [Carpathians in 3D]. [online] Available at: <https://xn--3-7sbar0a5ags5f.com/uk/primenenie.html> [Accessed 05 September 2020].
Kostovska, A., 2017. Zakhmarni tekhnolohii: shist IT-instrumentiv dlia rozvytku kultury [Cloud technologies: six IT tools for cultural development]. Platforma. [online] Available at: <https://culturepartnership.platfor.ma/zahmarnitehnologii/> [Accessed 05 September 2020].
"Kyshenkova kraina" – ekspedytsiia z 3D-otsyfruvannia kulturnoi spadshchyny Ukrainy ["Pocket Country" – expedition to 3D-digitize the cultural heritage of Ukraine], 2020. CreativityUA. [online] 29 July. Available at: <https://creativity.ua/life-and-culture/kyshenkova-krainaekspedytsiia-z-otsyfruvannia-kulturnoi-spadshchyny-ukrainy/> [Accessed 05 September 2020].
Muzei onlain – Ukraina Incognita [Museums online – Ukraine Incognita]. Muzei onlain. [online] Available at: <http://incognita.day.kyiv.ua/exposition> [Accessed 05 September 2020].
Muzei Ukrainy prosto neba [Open-air museums of Ukraine]. [online] Available at: <https://museums.authenticukraine.com.ua/ua> [Accessed 05 September 2020].
Oliinyk, O., 2014. Sotsialna prohrama zberezhennia kulturnoi spadshchyny Ukrainy [Social program for the preservation of cultural heritage of Ukraine]. LIHA.Blohy. [online] 03 lypen. Available at: <https://blog.liga.net/user/ooliynyk/article/15000> [Accessed 05 September 2020].
Otsyfruvannia kulturnoi spadshchyny [Digitization of cultural heritage. Cultural Platform of Transcarpathia]. Kulturna Platforma Zakarpattia. [online] Available at: <https://cultpz.org/otsyfruvannya-kulturnoyi-spadshhyny/> [Accessed 05 September 2020].
Prohrama "Muzeini fondy Ukrainy" na 10 korystuvachiv [Program "Museum Funds of Ukraine" for 10 users], 2020. Intehra. [online] Available at: <https://soft.integra.ua/uk/product/programa-muzejni-fondy-ukrajiny-na-10-korystuvachiv/> [Accessed 05 September 2020].
Rudyi, V., 2019. Yak IT dopomahaiut zberihaty ta vidnovliuvaty arkhitekturni pamiatky [How IT helps to preserve and restore architectural monuments]. Together EU4Civil Society. Yevropeiskyi Prostir. [online] 19 April. Available at: https://euprostir.org.ua/stories/141806 [Accessed 05 September 2020].
Skakun, I., 2019. V Ukraini pochav pratsiuvaty Ofis kulturnykh innovatsii [The Office of Cultural Innovations has started working in Ukraine]. Hromadskyi Prostir. [online] 2 August. Available at: https://www.prostir.ua/?news=v-ukrajini-pochav-pratsyuvaty-ofis-kulturnyh-innovatsij-2 [Accessed 05 September 2020].
SKEIRON, 2019. [online] Available at: <https://skeiron.com.ua/> [Accessed 05 September 2020].
Tsyfrovi muzeini kolektsii Kyivskoi fortetsi: vprovadzhennia elektronnoho obliku i stvorennia veb-resursu [Digital museum collections of the Kiev fortress: introduction of electronic accounting and creation of a web resource]. Otsyfrovana spadshchyna. [online] Available at: <http://dig-content.com.ua/> [Accessed 05 September 2020].
Tustan. Misto-fortetsia [Tustan. Fortress City]. [online] Available at: <https://old.tustan.ua/tustan_3d/> [Accessed 05 September 2020].
U merezhi ziavylas 3D-rekonstruktsiia Serednianskoho zamku [A 3D reconstruction of Serednyansky Castle has appeared online], 2016. Panorama Media Group. [online] Available at: https://pmg.ua/life/51936-u-merezhi-z-yavylas-3d-rekonstrukciya-serednyanskogozamku [Accessed 05 September 2020]
V Ukraini startuie proiekt "Kyshenkova kraïna" – tse naimasshtabnishe 3D-otsyfruvannia obiektiv materialnoï kulturnoï ta arkhitekturnoi spadshchyny Ukraïny za pidtrymky UKF [The Pocket Country project is launched in Ukraine – it is the largest 3D-digitization of objects of material cultural and architectural heritage of Ukraine with the support of the UKF]. Vizikom. [online] Available at: <https://api.visicom.ua/uk/posts/poctkercitymap230720> [Accessed 05 September 2020].
Virtualne vidviduvannia ekspozytsii Kyivskoi fortetsi [Virtual visit to the expositions of the Kiev fortress]. [online] Available at: https://my.matterport.com/show/?m=nBY4tFp9GuG [Accessed 05 September 2020].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Yuliia Trach
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.