Модель цифрової компетенції студентів
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-796x.1.2018.147208Ключові слова:
цифрові компетенції, постіндустріальна освіта, інформаційне суспільство, цифрова грамотність, медіаграмотність, інформаційна грамотність, ІКТ‐грамотність, цифрові стипендії, вимірювання цифрової компетенції, модель цифрової компетенціїАнотація
Метою статті є аналіз таких понять як «цифрова грамотність», «цифрові компетентності», «цифрове споживання», «оцифрування суспільства», що дозволить визначити роль і місце сучасних університетів в процесах становлення нової концепції вищої освіти в статті аналізуються передумови, які стали вирішальними факторами для всебічного впровадження цифрової грамотності в навчальний процес університетів, розглядаються питання, пов'язані з цифровими компетенціями студентів і організацією вищої освіти в постіндустріальному суспільстві, розглядається роль цифрового освіти в процессах трансформації економіки країни і формування єдиного цифрового простору, визначаються цілі та завдання університетів при реформуванні вищої освіти, пропонується модель оцінки цифрової компетенції студентів.
Методи дослідження: аналіз (поділ загальної концепції «цифрової компетентності» на складові елементи), синтез (об'єднання розділених і досліджених частин), індукція (узагальнений розгляд цифрових технологій і цифрових компетенцій), дедукція (перехід від загального сприйняття цифрових технологій і цифрових компетенцій до визначення властивостей і характеристик індивідуальних компетенцій і навичок), абстракція (визначення особливостей, властивих цифровим компетенціям), конкретизація (вивчення особливостей окремих цифрових компетентностей).
Науковою новизною статті є модель цифрової грамотності студентів, розроблена на основі пірамідальної моделі з урахуванням концепції цифрової компетенції. Ця модель заснована на високому рівні розуміння та узагальнення цифрових навичок студентів. Метою використання запропонованої моделі є визначення всіх сфер знань, вмінь та навичок, які слід розглянути для формування та оцінювання цифрової компетенції. Запропонована модель є достатньо гнучкою і може бути адаптована до різних цільових груп студентів та цифрових користувачів.
Основними висновками дослідження можна вважати:
1. Впровадження цифрових технологій у вищу освіту для підвищення рівня цифрової грамотності є нагальною вимогою часу.
2. Метою впровадження цифрових технологій у вищу освіту є підготовка висококваліфікованих фахівців для роботи в постіндустріальному суспільстві.
3. Сучасне життя вимагає впровадження цифрових технологій у абсолютно всіх сферах людської діяльності.
4. Сучасні засоби освіти покращать умови рентабельності навчання у всіх навчальних закладах.
5. Швидкість нових знань вимагає від будь‐якої людини постійного підвищення рівня власної цифрової освіти.Посилання
Europe 2020 strategy, 2015. European Commission. Available at: https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-and-fiscal-policy-coordination/eu-economic-governance-monitoring-prevention-correction/european-semester/framework/europe-2020-strategy_en [Accessed 25 May 2018].
Executive Summary: The Future of Jobs. 2016. Available at: http://www3.weforum.org/docs/WEF_FOJ_Executive_Summary_Jobs.pdf [Accessed 25 May 2018].
Groysman, V., and Ottinger, G., 2016. Tsifrovoe Soobschestvo: Ukraina i ES gotovyat sovmestnyiy proekt v sfere tsifrovogo ryinka [Digital Community: Ukraine and the EU are preparing a joint project in the digital market]. Available at: https://www.eurointegration.com.ua/rus/articles/2016/06/29/7051397/ [Accessed 20 May 2018].
Ilomäki, L., Kantosalo, A. and Lakkala, M., 2008. What is digital competence? Available at: http://linked-project.wikispaces.com/file/view/Digital_ competence_LONG+12.10.2010.docx [Accessed 25 May 2018].
Inchhonskaya deklaratsiya Obrazovanie-2030: obespechenie vseobschego inklyuzivnogo i spravedlivogo kachestvennogo obrazovaniya i obucheniya na protyazhenii vsey zhizni [Incheon Declaration Education 2030: ensuring inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all], 2016. Available at: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002331/233137r.pdf [Accessed 20 May 2018].
Lindmark, S., 2008. Web 2.0. Techno-economic analysis and assessment of EU position. Seville: European Commission.
Novikov, A.M., 2008. Postindustrialnoe obrazovanie [Postindustrial education]. Moskow: Egves.
Quick guide – Developing students’ digital literac, 2010. Available at: https://digitalcapability.jiscinvolve.org/wp/files/2014/09/JISC_REPORT_Digital_Literacies_280714_PRINT.pdf [Accessed 25 May 2018].
Tsyfrova adzhenda Ukrainy – 2020 (Tsyfrovyi poriadok dennyi – 2020). Kontseptualni zasady. Pershocherhovi sfery, initsiatyvy, proekty "tsyfrovizatsii" Ukrainy do 2020 roku [Tsyfrova adzhenda Ukrainy – 2020 (Tsyfrovyi poriadok dennyi – 2020). Kontseptualni zasady. Pershocherhovi sfery, initsiatyvy, proekty "tsyfrovizatsii" Ukrainy do 2020 roku], 2016. Available at: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf [Accessed 25 May 2018].
Zakharchenko, V.M., Kalashnikova, S.A., Luhovyi, V.I., Stavytskyi, A.V., Rashkevych, Yu.M. and Talanova, Zh.V. Natsionalnyi osvitnii hlosarii: vyshcha osvita [National Educational Glossary: Higher Education]. 2nd ed. Kyiv: Pleiady.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Ірина Бородкіна, Георгій Бородкін
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.