Вища ІТ-освіта України в контексті Європейського виміру

Автор(и)

  • Tetiana Kovaliuk Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Ukraine http://orcid.org/0000-0002-1383-1589
  • Natalia Kobets Державний університет управління та технологій імені гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного, Ukraine http://orcid.org/0000-0001-5024-5151

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796x.1.2018.147142

Ключові слова:

компетенція, компетентність, інформаційні системи, інформаційні технології, ІТ-освіта, ІТ-індустрія, освітня програма

Анотація

Метою статті є визначення концепції та шляхів реалізації освітньої парадигми підготовки магістрів з ІТ-спеціальностей відповідно до вимог ІТ-індустрії України, світового ІТ-ринку праці, досвіду провідних європейських університетів, Європейської рамки ІКТ-компетенцій і міжнародних рекомендацій професійних асоціацій АСМ та AIS.

Методи дослідження. Застосовано системний підхід до визначення вимог ІТ-індустрії до магістрів інформаційних систем; системний аналіз ІКТ-компетенцій Європейської рамки та компетентностей, означених в міжнародному стандарті MSIS2016 для розробки компетентнісної парадигми ІТ-освіти; методи обробки статистичної інформації для аналізу результатів опитування стейкхолдерів.

Наукова новизна полягає у методиці розробки освітньої програми магістрів з інформаційних систем на основі систематизації вимог ІТ-галузі до компетентностей випускників ВНЗ і статистичного аналізу результатів опитування стейкхолдерів.

Практична новизна. Апробація результатів дослідження в рамках Erasmus+ проекту MASTIS програми Європейського Союзу в процесі пілотного впровадження освітньої програми підготовки магістрів інформаційних систем у шести університетах України дала позитивні результати.

Висновки. Обґрунтована доцільність зміни освітньої парадигми, зокрема для ІТ-освіти. Проаналізована роль міжнародних проектів підвищення потенціалу вищої освіти України в рамках програми Erasmus+ для розвитку вищої освіти. Визначена доцільність орієнтації підготовки магістрів  інформаційних систем на європейські ціннісні пропозиції. Доведена доречність використання Європейської рамки ІКТ-компетенцій для розробки освітніх програм ІТ-спеціальностей, орієнтованих на певні ІТ-професії. Показана можливість побудови освітньої парадигми за моделлю опису бізнес-процесів інформаційних систем (ІС). Узагальнена модель компетентностей магістрів  інформаційних систем.

Біографії авторів

Tetiana Kovaliuk, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

Кандидат технічних наук, доцент кафедри автоматизованих систем обробки інформації та управління

Natalia Kobets, Державний університет управління та технологій імені гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного

Старший викладач кафедри інформаційних технологій

Посилання

A common European framework for ICT Professionals in all industry sectors, 2017. Available at: http://www.ecompetences.eu/ [Accessed 25 May 2018].

Andreev, A.L., 2005. Kompetentnostnaya paradigma v obrazovanii: opyit filosofsko-metodologicheskogo analiza [Competence paradigm in education: the experience of philosophical and methodological analysis]. Pedagogika, 4, pp. 19–27.

Andrushchenko, V.P. and Viktorov, V.H., 2010. Yakist osvity v dzerkali suchasnykh vymoh ta ekspektatsii [The quality of education in the mirror of modern requirements and expects]. Hileia: naukovyi visnyk, 37, pp. 215–227.

Bibik, N.M., 2013. Perevahy i ryzyky zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu v shkilnii osviti [Benefits and risks of introducing a competent approach in school education]. Hirska shkola Ukrainskykh Karpat, 8‐9, pp. 26–39.

Centre for Economic Strategy, 2018. Biudzhet‐2018: rozvytok za inertsiieiu [Budget 2018: development by inertia]. Available at: https://ces.org.ua/wp-content/uploads/2018/01/budget-2018_flash.pdf [Accessed 25 May 2018].

Establishing Modern Master‐level Studies in Information Systems, 2016. Available at: https://mastis.pro/ [Accessed 25 May 2018].

Hanushek, E. and Wößmann, L., 2007. The Role of Education Quality for Economic Growth, Available at: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/7154/wps4122.pdf?sequence=1 [Accessed 25 May 2018].

Hnatiuk, S.L., 2013. Aktualni pytannia ta perspektyvy kadrovoho zabezpechennia IT‐sfery v Ukraini [Topical Issues and Prospects for Human Resources Provision of IT Sphere in Ukraine]. Available at: http://www.niss.gov.ua/articles/1519/ [Accessed 25 May 2018].

Hordiichuk, S.V., 2016. Vprovadzhennia vnutrishnoi systemy zabezpechennia yakosti za uchastiu studentiv [Implementation of an internal quality assurance system involving students]. Available at: http://lib.iitta.gov.ua/707654/1/Gordiychuk_S.V.Vprovadzhennya_vnutrishnoyi_sistemi_zabezpechennya_yakosti_za_uchastyu_studentiv.pdf [Accessed 25 May 2018].

Itskovits, G., 2010. Troynaya spiral: Universitetyi – predpriyatiya – gosudarstvo: Innovatsii v deystvii [Triple Helix: Universities – Enterprises – The State: Innovation in Action]. Translation from English by A.F. Uvarov. Tomsk: Tomsk State University of Management Systems Publishing.

Khoshaba, O., 2018. Pershyi krok do pryiniattia industrialnykh standartiv IT‐fakhivtsiv v Ukraini [The first step is to adopt the industry standards of IT professionals in Ukraine]. Impuls, 24 April. Available at http://impuls.vntu.edu.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=4724%3A2018‐04‐24‐08‐15‐45&catid=4%3A2014‐02‐07‐12‐35‐57&Itemid=2&lang=en [Accessed 25 May 2018].

Kovaliuk, T.V. and Kobets, N.M., 2018. Model «potriinoi spirali» yak faktor innovatsiinoho rozvytku pidpryiemnytskoho universytetu [The model of «triple spiral» as a factor of innovation development of the business university]. In: Novi informatsiini tekhnolohii upravlinnia biznesom [New information technology business management], Abstracts of the All‐Ukrainian Scientific and Practical Conference, 21 February 2018. Kyiv: Spilka avtomatyzatoriv biznesu, pp. 85–91.

Lisova, S.V., 2011. Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii osviti: zarubizhnyi dosvid. In: O.A. Dubaseniuk, ed. Profesiina pedahohichna osvita: kompetentnisnyi pidkhid [Professional Teaching Education: A Competency Approach]. Zhytomyr: Zhytomyr Ivan Franko State University Publishing, pp. 34–53.

Lokhoff, J., Wegewijs, B., Durkin, K., Wagenaar, R., Gonzalez J., Isaacs, A.K., Donа dalle Rose, L.F. and Gobbi, M., 2010. A Tuning Guide to Formulating Degree Programme Profiles. Bilbao: Groningen and The Hague.

Ministry of Education and Science of Ukraine, 2016. Pro zatverdzhennia ta vvedennia v diiu Metodychnykh rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity [On Approval and Introduction of Methodical Recommendations on the Development of Higher Education Standards] (1 June 2016 № 600). Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha‐osvita/rekomendatsii‐1648.pdf [Accessed 25 May 2018].

Mitrofanova, K.A., 2016. Ponyatiya kompetentsii i kompetentnosti v vyisshem meditsinskom obrazovanii Rossii [The concepts of competence and competence in higher medical education in Russia]. Nauchnyiy dialog, 1 (49), pp. 285–297. Available at: http://nauka-dialog.ru/assets/userfiles/1240/285-297_Mitrofanova_ND_2016_1(49).pdf

MSIS 2016: Global Competency Model for Graduate Degree Programs in Information Systems, 2017. Available at: https://www.acm.org/binaries/content/assets/education/msis2016.pdf [Accessed 25 May 2018].

Nikolaienko, S.M., 2006. Yakist vyshchoi osvity Ukrainy – pohliad u maibutnie [The quality of higher education in Ukraine is a look into the future]. Svit finansiv, 3 (8), pp. 7–22.

Ovcharuk, V. red., 2004. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]. Kyiv: K.I.S.

Ponomarenko, H O., 2013. Kompetentnisna paradyhma osvity: realii ta perspektyvy rozvytku [Competency education paradigm: realities and prospects of development]. Postmetodyka, 5, pp. 16–18.

Sirota, O.P., 2014. Kakaya magistratura nuzhna IT‐spetsialistu? [What master's degree does an IT professional need?]. Available at: https://dou.ua/forums/topic/10467/ [Accessed 25 May 2018].

Yakymenko, Yu.I., 2005. Yakist osvity – krok do yevropeiskoi intehratsii [The quality of education is a step towards European integration]. Available at: https://kpi.ua/530-3 [Accessed 25 May 2018].

Yesina, O.H., 2012. Kryterii otsinky yakosti pidhotovky suchasnykh fakhivtsiv [Criteria for assessing the quality of training of modern specialists]. Available at: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/1401/1/Kryterii%20otsinky%20iakosti%20pidhotovky%20suchasnykh%20fakhivtsiv.pdf [Accessed 25 May 2018].

Zakharchenko, V.M., Luhovyi, V.I., Rashkevych, Yu.M. and Talanova, Zh.V., 2014. Rozroblennia osvitnikh prohram: Metodychni rekomendatsii [Development of educational programs: Methodical recommendations]. Kyiv: Priorytety.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-29

Як цитувати

Kovaliuk, T., & Kobets, N. (2018). Вища ІТ-освіта України в контексті Європейського виміру. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, (1), 11–26. https://doi.org/10.31866/2617-796x.1.2018.147142

Номер

Розділ

ІТ-технології в освіті, мистецтві та культурі