DOI: https://doi.org/10.31866/2617-796x.1.2018.147142

Вища ІТ-освіта України в контексті Європейського виміру

Tetiana Kovaliuk, Natalia Kobets

Анотація


Метою статті є визначення концепції та шляхів реалізації освітньої парадигми підготовки магістрів з ІТ-спеціальностей відповідно до вимог ІТ-індустрії України, світового ІТ-ринку праці, досвіду провідних європейських університетів, Європейської рамки ІКТ-компетенцій і міжнародних рекомендацій професійних асоціацій АСМ та AIS.

Методи дослідження. Застосовано системний підхід до визначення вимог ІТ-індустрії до магістрів інформаційних систем; системний аналіз ІКТ-компетенцій Європейської рамки та компетентностей, означених в міжнародному стандарті MSIS2016 для розробки компетентнісної парадигми ІТ-освіти; методи обробки статистичної інформації для аналізу результатів опитування стейкхолдерів.

Наукова новизна полягає у методиці розробки освітньої програми магістрів з інформаційних систем на основі систематизації вимог ІТ-галузі до компетентностей випускників ВНЗ і статистичного аналізу результатів опитування стейкхолдерів.

Практична новизна. Апробація результатів дослідження в рамках Erasmus+ проекту MASTIS програми Європейського Союзу в процесі пілотного впровадження освітньої програми підготовки магістрів інформаційних систем у шести університетах України дала позитивні результати.

Висновки. Обґрунтована доцільність зміни освітньої парадигми, зокрема для ІТ-освіти. Проаналізована роль міжнародних проектів підвищення потенціалу вищої освіти України в рамках програми Erasmus+ для розвитку вищої освіти. Визначена доцільність орієнтації підготовки магістрів  інформаційних систем на європейські ціннісні пропозиції. Доведена доречність використання Європейської рамки ІКТ-компетенцій для розробки освітніх програм ІТ-спеціальностей, орієнтованих на певні ІТ-професії. Показана можливість побудови освітньої парадигми за моделлю опису бізнес-процесів інформаційних систем (ІС). Узагальнена модель компетентностей магістрів  інформаційних систем.

Ключові слова


компетенція; компетентність; інформаційні системи; інформаційні технології; ІТ-освіта; ІТ-індустрія; освітня програма

Повний текст:

PDF

Посилання


A common European framework for ICT Professionals in all industry sectors, 2017. Available at: http://www.ecompetences.eu/ [Accessed 25 May 2018].

Andreev, A.L., 2005. Kompetentnostnaya paradigma v obrazovanii: opyit filosofsko-metodologicheskogo analiza [Competence paradigm in education: the experience of philosophical and methodological analysis]. Pedagogika, 4, pp. 19–27.

Andrushchenko, V.P. and Viktorov, V.H., 2010. Yakist osvity v dzerkali suchasnykh vymoh ta ekspektatsii [The quality of education in the mirror of modern requirements and expects]. Hileia: naukovyi visnyk, 37, pp. 215–227.

Bibik, N.M., 2013. Perevahy i ryzyky zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu v shkilnii osviti [Benefits and risks of introducing a competent approach in school education]. Hirska shkola Ukrainskykh Karpat, 8‐9, pp. 26–39.

Centre for Economic Strategy, 2018. Biudzhet‐2018: rozvytok za inertsiieiu [Budget 2018: development by inertia]. Available at: https://ces.org.ua/wp-content/uploads/2018/01/budget-2018_flash.pdf [Accessed 25 May 2018].

Establishing Modern Master‐level Studies in Information Systems, 2016. Available at: https://mastis.pro/ [Accessed 25 May 2018].

Hanushek, E. and Wößmann, L., 2007. The Role of Education Quality for Economic Growth, Available at: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/7154/wps4122.pdf?sequence=1 [Accessed 25 May 2018].

Hnatiuk, S.L., 2013. Aktualni pytannia ta perspektyvy kadrovoho zabezpechennia IT‐sfery v Ukraini [Topical Issues and Prospects for Human Resources Provision of IT Sphere in Ukraine]. Available at: http://www.niss.gov.ua/articles/1519/ [Accessed 25 May 2018].

Hordiichuk, S.V., 2016. Vprovadzhennia vnutrishnoi systemy zabezpechennia yakosti za uchastiu studentiv [Implementation of an internal quality assurance system involving students]. Available at: http://lib.iitta.gov.ua/707654/1/Gordiychuk_S.V.Vprovadzhennya_vnutrishnoyi_sistemi_zabezpechennya_yakosti_za_uchastyu_studentiv.pdf [Accessed 25 May 2018].

Itskovits, G., 2010. Troynaya spiral: Universitetyi – predpriyatiya – gosudarstvo: Innovatsii v deystvii [Triple Helix: Universities – Enterprises – The State: Innovation in Action]. Translation from English by A.F. Uvarov. Tomsk: Tomsk State University of Management Systems Publishing.

Khoshaba, O., 2018. Pershyi krok do pryiniattia industrialnykh standartiv IT‐fakhivtsiv v Ukraini [The first step is to adopt the industry standards of IT professionals in Ukraine]. Impuls, 24 April. Available at http://impuls.vntu.edu.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=4724%3A2018‐04‐24‐08‐15‐45&catid=4%3A2014‐02‐07‐12‐35‐57&Itemid=2〈=en [Accessed 25 May 2018].

Kovaliuk, T.V. and Kobets, N.M., 2018. Model «potriinoi spirali» yak faktor innovatsiinoho rozvytku pidpryiemnytskoho universytetu [The model of «triple spiral» as a factor of innovation development of the business university]. In: Novi informatsiini tekhnolohii upravlinnia biznesom [New information technology business management], Abstracts of the All‐Ukrainian Scientific and Practical Conference, 21 February 2018. Kyiv: Spilka avtomatyzatoriv biznesu, pp. 85–91.

Lisova, S.V., 2011. Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii osviti: zarubizhnyi dosvid. In: O.A. Dubaseniuk, ed. Profesiina pedahohichna osvita: kompetentnisnyi pidkhid [Professional Teaching Education: A Competency Approach]. Zhytomyr: Zhytomyr Ivan Franko State University Publishing, pp. 34–53.

Lokhoff, J., Wegewijs, B., Durkin, K., Wagenaar, R., Gonzalez J., Isaacs, A.K., Donа dalle Rose, L.F. and Gobbi, M., 2010. A Tuning Guide to Formulating Degree Programme Profiles. Bilbao: Groningen and The Hague.

Ministry of Education and Science of Ukraine, 2016. Pro zatverdzhennia ta vvedennia v diiu Metodychnykh rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity [On Approval and Introduction of Methodical Recommendations on the Development of Higher Education Standards] (1 June 2016 № 600). Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha‐osvita/rekomendatsii‐1648.pdf [Accessed 25 May 2018].

Mitrofanova, K.A., 2016. Ponyatiya kompetentsii i kompetentnosti v vyisshem meditsinskom obrazovanii Rossii [The concepts of competence and competence in higher medical education in Russia]. Nauchnyiy dialog, 1 (49), pp. 285–297. Available at: http://nauka-dialog.ru/assets/userfiles/1240/285-297_Mitrofanova_ND_2016_1(49).pdf

MSIS 2016: Global Competency Model for Graduate Degree Programs in Information Systems, 2017. Available at: https://www.acm.org/binaries/content/assets/education/msis2016.pdf [Accessed 25 May 2018].

Nikolaienko, S.M., 2006. Yakist vyshchoi osvity Ukrainy – pohliad u maibutnie [The quality of higher education in Ukraine is a look into the future]. Svit finansiv, 3 (8), pp. 7–22.

Ovcharuk, V. red., 2004. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]. Kyiv: K.I.S.

Ponomarenko, H O., 2013. Kompetentnisna paradyhma osvity: realii ta perspektyvy rozvytku [Competency education paradigm: realities and prospects of development]. Postmetodyka, 5, pp. 16–18.

Sirota, O.P., 2014. Kakaya magistratura nuzhna IT‐spetsialistu? [What master's degree does an IT professional need?]. Available at: https://dou.ua/forums/topic/10467/ [Accessed 25 May 2018].

Yakymenko, Yu.I., 2005. Yakist osvity – krok do yevropeiskoi intehratsii [The quality of education is a step towards European integration]. Available at: https://kpi.ua/530-3 [Accessed 25 May 2018].

Yesina, O.H., 2012. Kryterii otsinky yakosti pidhotovky suchasnykh fakhivtsiv [Criteria for assessing the quality of training of modern specialists]. Available at: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/1401/1/Kryterii%20otsinky%20iakosti%20pidhotovky%20suchasnykh%20fakhivtsiv.pdf [Accessed 25 May 2018].

Zakharchenko, V.M., Luhovyi, V.I., Rashkevych, Yu.M. and Talanova, Zh.V., 2014. Rozroblennia osvitnikh prohram: Metodychni rekomendatsii [Development of educational programs: Methodical recommendations]. Kyiv: Priorytety.


Пристатейна бібліографія ГОСТ




Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2018 Тетяна Ковалюк, Наталія Кобець

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |