Принципи FAIR у науці: формування компетенцій для належного управління даними досліджень
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-796X.8.1.2025.335555Ключові слова:
відкрита наука, відкритий доступ, відкриті дані, FAIR-дані, управління даними досліджень, фахівець з управління даними дослідженьАнотація
Збільшення обсягів і важливості дослідницьких (наукових) даних зумовлює появу відповідних політик, стандартів, інфраструктур, у яких важливу роль відіграє належне та контрольоване управління даними.
Мета статті – узагальнити основні поняття й тенденції у сфері управління дослідницькими даними, проаналізувати відповідний міжнародний досвід і основні вимоги до знань та навичок для фахівців, які працюють у сфері управління даними в університетах і наукових установах.
Методи дослідження ґрунтуються на застосуванні методів аналізу й синтезу, що дало змогу досягти окресленої мети статті й отримати обґрунтовані висновки. Теоретичні методи аналізу й порівняння допомогли вивчити стан досліджуваної проблеми, уточнити сутність ключових понять і визначити структуру компетентностей фахівців з управління дослідницькими даними.
Наукова новизна отриманих результатів. У роботі систематизовано основні тенденції, політики, стандарти щодо принципів управління дослідницькими даними з огляду на виклики відкритого доступу й відкритої науки; на основі міжнародного досвіду визначено основні вимоги до фахівців з управління даними, які варто врахувати в науковій практиці загалом і в освітніх програмах зокрема.
Висновки. Звернено увагу на радикальну трансформацію сучасної наукової комунікації, зважаючи на потребу відкривати не тільки публікації про результати дослідження, а й самі дані. Наголошено на важливості управляти даними дослідження на всіх етапах його життєвого циклу, а також на потребі відповідної професійної підготовки фахівців у цій царині як у межах формальної освіти, так і через навчання впродовж життя. Подано комплексну структуру ключових компетентностей, необхідних для ефективного керування даними за принципами FAIR упродовж усього життєвого циклу дослідження, у тому числі розуміння типів і форматів даних, методик укладання планів управління даними, знання відповідних інформаційних технологій, а також законодавчої та нормативної бази. Не менш важливим є знання відповідної предметної сфери, а також навички міжособистісного спілкування та пов’язані з ними особистісні характеристики, навички навчання та адвокації. В Україні все ще досить небагато фахівців з управління дослідницькими даними, які мають спеціальну кваліфікацію щодо даних. Більшість з них навчалася «на роботі» й через цільовий професійний розвиток (масові відкриті онлайн-курси, семінари, вебінари тощо); усе ще немає професійного стандарту такого фахівця (хоча його почали розробляти); бракує спеціальних освітніх програм. Розроблення професійного стандарту фахівця з управління даними, а також відповідних навчальних програм формальної і неформальної освіти за участю різноманітних учасників (університетів, наукових установ, бібліотек), створення та функціонування відповідної інфраструктури, зокрема центрів компетенції в галузі управління дослідницькими даними, репозитаріїв даних, сприятиме ефективному впровадженню відкритої науки та належного управління дослідницькими даними.
Посилання
Alter, G.C. and Vardigan, M., 2015. Addressing Global Data Sharing Challenges. Journal of Empirical Research on Human Research Ethics, [e-journal] 10 (3), pp.317-323. https://doi.org/10.1177/1556264615591561
Bezuidenhout, L.M., Leonelli, S., Kelly, A.H. and Rappert, B., 2017. Beyond the digital divide: Towards a situated approach to open data. Science and Public Policy, 44 (4), pp.464-475. https://doi.org/10.1093/scipol/scw036
Borgman, C.L., 2012. The conundrum of sharing research data. Journal of the American Society for Information Science and Technology, [e-journal] 63 (6), pp.1059-1078. https://doi.org/10.1002/asi.22634
Carlson, J., Johnston, L., Westra, B. and Nichols, M., 2013. Developing an Approach for Data Management Education: A Report from the Data Information Literacy Project. The International Journal of Digital Curation, [e-journal] 8 (1), pp.204-217. https://doi.org/10.2218/ijdc.v8i1.254
Carroll, M.W., 2015. Sharing Research Data and Intellectual Property Law: A Primer. PLoS Biol, [e-journal] 13 (8), e1002235. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.1002235
Chukanova, S., 2021. Poniattia "dani doslidzhen": vydy ta typy danykh doslidzhen u konteksti praktyky upravlinnia danymy [The Notion of "Research Data": Types and Kinds of Research Data in the Context of Data Management Practice]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, [e-journal] 8, pp.128-138. https://doi.org/10.31866/2616-7654.8.2021.247590
Council for International Organizations of Medical Sciences (CIOMS), 2016. International ethical guidelines for health-related research involving humans. [online] Geneva: CIOMS. Available at: <https://cioms.ch/wp-content/uploads/2017/01/WEB-CIOMS-EthicalGuidelines.pdf> [Accessed 20 March 2025].
Cox, A.M., Kennan, M.A., Lyon, L. and Pinfield, S., 2017. Developments in research data management in academic libraries: Towards an understanding of research data service maturity. Journal of the Association for Information Science and Technology, [e-journal] 68 (9), pp.2182-2200. https://doi.org/10.1002/asi.23781
Dankar, F.K. and El Emam, K., 2013. Practicing Differential Privacy in Health Care: A Review. Transactions on Data Privacy, [online] 6 (1), pp.35-67. <http://www.tdp.cat/issues11/tdp.a129a13.pdf> [Accessed 20 March 2025].
Dyke, S.O., Philippakis, A.A., De Argila, R.J., Paltoo, D.N., Luetkemeier, E.S., Knoppers, B.M., Brookes, A.J., Spalding, J.D., Thompson, M., Roos, M., Boycott, K.M., Brudno, M., Hurles, M., Rehm, H.L., Matern, A., Fiume, M., Sherry, S.T., 2016. Consent Codes: Upholding Standard Data Use Conditions. PLoS Genetics, [e-journal] 12 (1), e1005772. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pgen.1005772
Elliot, M., Mackey, E., O'Hara, K. and Tudor, C., 2016. The Anonymisation Decision Making Framework. Manchester: UK Anonymisation Network.
European Commission, 2018. Cost of not having FAIR research data. Cost-benefit analysis for FAIR research data. [online] Luxembourg: Publications Office of the European Union. Available at: <https://www.ouvrirlascience.fr/wp-content/uploads/2019/03/Cost-Benefit-analysis-for-FAIR-research-data_KI0219023ENN_en.pdf> [Accessed 20 March 2025].
FAIR data, n.d. Ghent University. [online] Available at: <https://www.ugent.be/en/research/openscience/datamanagement/after-research/fair-data.htm> [Accessed 20 March 2025].
Fecher, B. and Friesike, S., 2014. Open Science: One Term, Five Schools of Thought. In: S. Bartling and S. Friesike, eds. Opening Science. [e-book] Cham: Springer, pp.17-47. https://doi.org/10.1007/978-3-319-00026-8_2
Gomes, D.G.E., Pottier, P., Crystal-Ornelas, R., Hudgins, E.J., Foroughirad, V., Sánchez-Reyes, L.L., Turba, R., Martinez, P.A., Moreau, D., Bertram, M.G., Smout, C.A. and Gaynor, K.M., 2022. Why don't we share data and code? Perceived barriers and benefits to public archiving practices. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, [e-journal] 289 (1987), art.20221113. https://doi.org/10.1098/rspb.2022.1113
Haendel, M.A., Chute, C.G. and Robinson, P.N., 2018. Classification, Ontology, and Precision Medicine. New England Journal of Medicine, [e-journal] 379 (15), pp.1452-1462. https://doi.org/10.1056/NEJMra1615014
Hicks, D., Wouters, P., Waltman, L, de Rijcke, S. and Rafols, I., 2015. Bibliometrics: The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, [e-journal] 520, pp.429-431. https://doi.org/10.1038/520429a
Higgins, S., 2008. The DCC Curation Lifecycle Model. The International Journal of Digital Curation, [e-journal] 3 (1), pp.134-140. https://doi.org/10.2218/ijdc.v3i1.48
Jacobsen, A., Azevedo, R. D. M., Juty, N., Batista, D., Coles, S., Cornet, R., Courtot, M., Crosas, M., Dumontier, M., Evelo, C.T., Goble, C., Guizzardi, G., Hansen, K.K., Hasnain, A., Hettne, K., Heringa, J., Hooft, R.W.W., Imming, M., Jeffery, K.G. ... and Schultes, E., 2020. FAIR Principles: Interpretations and Implementation Considerations. Data Intelligence, [e-journal] 2 (1-2), pp.10-29. https://doi.org/10.1162/dint_r_00024
Jones, S., 2018. Open data, FAIR data and RDM: the ugly duckling. International Open Science Conference (OSC), Berlin. Zenodo, [online] 12 March. https://doi.org/10.5281/zenodo.1196631
Kaye, J., Whitley, E.A., Lund, D., Morrison, M., Teare, H., Melham, K., 2014. Dynamic consent: a patient interface for twenty-first century research networks. European Journal of Human Genetics, [e-journal] 23 (2), pp.141-146. https://doi.org/10.1038/ejhg.2014.71
Kukutai, T. and Taylor, J., ed., 2016. Indigenous Data Sovereignty Toward an agenda. Canberra: Australian National University. https://doi.org/10.22459/CAEPR38.11.2016
Lane, J. and Schur, C., 2010. Balancing access to health data and privacy: A review of the issues and approaches for the future. Health Services Research, [e-journal] 45 (5p2), pp.1456-1467. https://doi.org/10.1111/j.1475-6773.2010.01141.x
Linek, S.B., Fecher, B., Friesike, S. and Hebing, M., 2017. Data sharing as social dilemma: Influence of the researcher’s personality. PLoS ONE, [e-journal] 12 (8), e0183216. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0183216
Lyon, L. and Brenner, A., 2015. Bridging the Data Talent Gap: Positioning the iSchool as an Agent for Change. International Journal of Digital Curation, [e-journal] 10 (1), pp.111-122. https://doi.org/10.2218/ijdc.v10i1.349
Matviienko, O. and Tsyvin, M., 2022. Tsyfrove kuratorstvo yak sotsialno-osvitnia diialnist bibliotechnoho fakhivtsia [Digital Mentoring as a Social and Educational Activity of a Librarian]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, [e-journal] 9, pp.34-46. https://doi.org/10.31866/2616-7654.9.2022.259145
Metodychni rekomendatsii shchodo upravlinnia naukovymy danymy dlia zakladiv vyshchoi osvity ta naukovykh ustanov u chastyni vyznachennia mekhanizmiv zberezhennia ta povtornoho vykorystannia naukovykh danykh [Methodological recommendations for scientific data management for higher education institutions and scientific institutions in terms of determining mechanisms for preserving and reusing scientific data], 2024. [online] Kyiv. Available at: <https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/nauka/2024/12/31/metod-rekomendatsiyi-shchodo-upravlinnya-naukovymy-danymy-31-12-2024.pdf> [Accessed 20 March 2025].
Michener, W.K., 2015. Ten Simple Rules for Creating a Good Data Management Plan. PLoS Computational Biology, [e-journal] 11 (10), e1004525. https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1004525
Moher, D., Naudet, F., Cristea, I.A., Miedema, F., Ioannidis, J.P.A. and Goodman, S.N., 2018. Assessing scientists for hiring, promotion, and tenure. PLOS Biology, [e-journal] 16 (3), e2004089. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.2004089
Molloy, L. and Snow, K., 2012. The Data Management Skills Support Initiative: Synthesising Postgraduate Training in Research Data Management. International Journal of Digital Curation, [e-journal] 7 (2), pp.101-109. https://doi.org/10.2218/ijdc.v7i2.233
Mons, B., 2018. Data Stewardship for Open Science. [e-book] New York: Chapman and Hall/ CRC. https://doi.org/10.1201/9781315380711
Mons, B., Neylon, C., Velterop, J., Dumontier, M., Da Silva Santos, L.O.B. and Wilkinson, M.D., 2017. Cloudy, increasingly FAIR; Revisiting the FAIR Data guiding principles for the European Open Science Cloud. Information Services and Use, [e-journal] 37 (1), pp.49-56. https://doi.org/10.3233/ISU-170824
Open Data Handbook, n.d. What is Open Data? [online] Available at: <http://opendatahandbook.org/guide/en/what-is-open-data/> [Accessed 19 March 2025].
Petrunovska, S., 2022. Rol biblioteky universytetu v orhanizatsii upravlinnia doslidnytskymy danymy [The role of the university library in the organization of research data management]. Bulletin of the Lviv University. Series of Arts Studies, [e-journal] 23, pp.143-152. http://doi.org/10.30970/vas.23.2022.12203
Phillips, M., 2018. International data-sharing norms: from the OECD to the General Data Protection Regulation (GDPR). Human Genetics, [e-journal] 137, pp.575-582 https://doi.org/10.1007/s00439-018-1919-7
Ram, K., 2013. Git can facilitate greater reproducibility and increased transparency in science. Source Code. Source Code for Biology and Medicine, [e-journal] 8 (1), pp.1-8. https://doi.org/10.1186/1751-0473-8-7
Realising the potential – Final report of the Open Research Data Task Force, 2018. [online] Department of Business, Energy and Industrial Strategy. Available at: <https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5c51bf9a40f0b6254b1b1035/Realising-the-potential-ORDTF-July-2018.pdf> [Accessed 19 March 2025].
Research Data Alliance International Indigenous Data Sovereignty Interest Group, 2019. CARE Principles for Indigenous Data Governance. [online] The Global Indigenous Data Alliance. Available at: <https://www.rd-alliance.org/wp-content/uploads/2024/03/CARE20Principles20for20Indigenous20Data20Governance_OnePagers_FINAL20Sept2006202019.pdf> [Accessed 19 March 2025].
Sansone, S.A, McQuilton, P., Rocca-Serra, P., Gonzalez-Beltran, A., Izzo, M., Lister, A.L., Thurston. M., 2019. FAIRsharing Community. FAIRsharing as a community approach to standards, repositories and policies. Nature Biotechnology, [e-journal] 37 (4), pp.358-367. https://doi.org/10.1038/s41587-019-0080-8
Scholtens, S., Jetten, M., Böhmer, J., Staiger, C., Slouwerhof, I., Van der Geest, M. and Van Gelder, C.W.G., 2022. Final report: Towards FAIR data steward as profession for the lifesciences. Report of a ZonMw funded collaborative approach built on existing expertise (Version 4). Zenodo, [online] 19 October. https://doi.org/10.5281/zenodo.7225070
Shemaieva, H. and Kysliuk, L., 2024. Upravlinnia doslidnytskymy danymy (RDM) v bibliotekakh: ohliad zarubizhnykh publikatsii [Research data management (rdm) in libraries: review of foreign publications]. INFOTOPOS: topical issues of modern informatics knowledge, 1, pp.43-57.
Shemaieva, H. and Prylutska, A., 2023. Novi bibliotechni roli v systemi naukovykh komunikatsii u konteksti vidkrytoi nauky [New library roles in the system of scientific communications in the context of open science]. Academic Papers of Vernadsky National Library of Ukraine, 68, pp.301-315.
Swan, A. and Brown, S., 2008. The skills, role and career structure of data scientists and curators: An assessment of current practice and future needs. [online] Available at: <http://www.jisc.ac.uk/publications/documents/dataskillscareersfinalreport.aspx> [Accessed 20 March 2025].
Tammaro, A.M., Matusiak, K.K., Sposito, F.A. and Casarosa, V., 2019. Data Curator’s Roles and Responsibilities: An International Perspective. Libri, [e-journal] 69 (2), pp.89-104. https://doi.org/10.1515/libri-2018-0090
Teal, T.K., Cranston, K.A., Lapp, H., White, E., Wilson, G., Ram, K. and Pawlik, A., 2015. Data Carpentry: Workshops to Increase Data Literacy for Researchers. International Journal of Digital Curation, [online] 10 (1), pp.135-143. https://doi.org/10.2218/ijdc.v10i1.351
Tenopir, C., Dalton, E. D., Allard, S., Frame, M., Pjesivac, I., Birch, B., Pollock, D. and Dorsett, K., 2015. Changes in Data Sharing and Data Reuse Practices and Perceptions among Scientists Worldwide. PLoS ONE, [e-journal] 10 (8), e0134826. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0134826
Tenopir, C., Hughes, D., Allard, S., Frame, M., Birch, B., Baird, L., Sandusky, R., Langseth, M. and Lundeen, A., 2015. Research Data Services in Academic Libraries: Data Intensive Roles for the Future?. Journal of eScience Librarianship, [e-journal] 4 (2), p.4. https://doi.org/10.7191/jeslib.2015.1085
Tenopir, C., Talja, S., Horstmann, W., Late, E., Hughes, D., Pollock, D., Schmidt, B., Baird, L., Sandusky, R. and Allard, S., 2017. Research Data Services in European Academic Research Libraries. LIBER Quarterly: The Journal of the Association of European Research Libraries, [e-journal] 27 (1), pp.23-44. https://doi.org/10.18352/lq.10180
The Open Definition, n.d. Open Definition. [online] Available at: <https://opendefinition.org/> [Accessed 20 March 2025].
Tolmach, M., 2024. Do pytannia struktury tsyfrovoi kompetentnosti bibliotechnoho fakhivtsia [Towards the Structure of the Digital Competence of the Library Specialists]. Digital Platform: Information Technologies in Sociocultural Sphere, [e-journal] 7 (2), pp.283-298. https://doi.org/10.31866/2617-796X.7.2.2024.317737
Wickham, H., 2014. Tidy Data. Journal of Statistical Software, [e-journal] 59 (10), pp.1-23. https://doi.org/10.18637/jss.v059.i10
Wilkinson, M., Dumontier, M., Aalbersberg, I.J., Appleton, G., Axton, M., Baak, A. ... and Mons, B., 2016. The FAIR Guiding Principles for scientific data management and stewardship. Scientific Data [e-journal] 3, art.160018. https://doi.org/10.1038/sdata.2016.18
Wilkinson, M., Sansone, S.A., Schultes, E., Doorn, P., da Silva Santos, L.O. and Dumontier, M., 2018. A design framework and exemplar metrics for FAIRness. Scientific Data [e-journal] 5, art.180118. https://doi.org/10.1038/sdata.2018.118
Yaroshenko, T. and Serbin, O., 2023a. Upravlinnia danymy: vyklyky chasu i potreby rynku pratsi. Chy hotova bibliotechna osvita? (Na prykladi i-Schools SShA) [Data management: challenges of the time and needs of the labor market. Is library education ready? (On the example of i-Schools USA)]. In: Filosofiia kulturno-mystetskoi osvity [Philosophy of cultural and artistic education]. Proceedings of the II All-Ukrainian scientific conference, Kyiv, Ukraine, March 24, 2023. Kyiv: Kyiv National University of Culture and Arts, pp.219-224.
Yaroshenko, T. and Serbin, O., 2023b. Tsyfrove kuratorstvo: vyklyky ta mozhlyvosti dlia bibliotechnoinformatsiinoi osvity [Digital Curation: Challenges and Opportunities for Library and Information Education]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, [e-journal] 63, pp.56- 71. https://doi.org/10.31516/2410-5333.063.04
Yaroshenko, T., Serbin, O. and Yaroshenko, O., 2022. Vidkryta nauka: rol universytetiv ta bibliotek u suchasnykh zminakh naukovoi komunikatsii [Open Science: the Role of Universities and Libraries in Modern Changes in Scientific Communication]. Digital Platform: Information Technologies in Sociocultural Sphere, [e-journal] 5 (2), pp.277-292. https://doi.org/10.31866/2617-796X.5.2.2022.270132
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.