Статистика і тенденції функціонування соціальних мереж

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.2.2023.293609

Ключові слова:

соціальні мережі, інтернет-користувачі, Web 2.0, рейтинги соціальних мереж, Facebook, YouTube, Instagram

Анотація

Мета статті – проаналізувати статистику і тенденції функціонування соціальних мереж у світі та в Україні за різними критеріями.

Методи дослідження. Застосовано загальнонаукові методи аналізу та синтезу, що дало змогу досягти поставленої мети.

Наукова новизна одержаних результатів полягає в з’ясуванні на основі аналізу широкої статистичної бази тенденцій функціонування соціальних мереж у світі та в Україні за різними критеріями.

Висновки. З появою Web 2.0 кінцеві користувачі беруть безпосередню участь у зміні майбутнього WWW з погляду його структури, дизайну та корисності. У цьому контексті соціальні мережі стають застосунком, здатним не тільки встановлювати, а й управляти явними відносинами між користувачами. Наголошено, що причини популярності соціальних мереж полягають у тому, що вони просувають бачення мережі, орієнтованої на людину, де мережа людей та їхні інтереси стають джерелом інформації, яке постійно перебуває в цій же мережі. На основі аналізу наявних статистичних даних підсумовано, що основними тенденціями функціонування соціальних мереж останніх років в Україні є такі: стрімке зростання кількості користувачів соціальних мереж, утім кількість часу, проведеного користувачами в мережі у 2023 р., знижується; під час російсько-української війни однією з важливих функцій соцмереж стала інформаційна, зокрема для надання новин; за віковою категорією більше соціальними мережами користується молоде покоління, менше – люди похилого віку; якщо взяти до уваги населені пункти, то кількість користувачів соціальних мереж значно вища у великих містах, ніж у сільській місцевості; найбільший інтерес для українських користувачів соцмереж становить розважальна та пізнавальна тематика; збільшується кількість інфлюенсерів у соцмережах тощо.

Біографія автора

Олег Гаврилюк, Київський національний університет культури і мистецтв

Здобувач

Посилання

Bochko, O.Iu., Kuziak, V.V. and Aleksandraviciute, B., 2020. Doslidzhennia rynku sotsialnykh merezh svitu [Investigation of the global social networking market]. The Actual Problems of Regional Economy Development, [e-journal] 16 (1), pp.84-93. https://doi.org/10.15330/apred.1.16.84-93

Chorna, O., 2023. "Opora": Osnovnym dzherelom informatsii maizhe 80% ukraintsiv ye sotsialni merezhi ["Support": Social networks are the main source of information for almost 80% of Ukrainians]. Detektor media, [online] 10 July. Available at: <https://detector.media/infospace/article/213998/2023-07-10-opora-osnovnym-dzherelom-informatsii-mayzhe-80-ukraintsiv-iesotsialni-merezhi/#:~:text=%> [Accessed 19 July 2023].

Custer, C., 2016. 3 reasons WeChat failed internationally (and most other Chinese apps do too). Tech in Asia, [online] 26 May. Available at: <https://www.techinasia.com/3-reasons-wechat-failed-internationally-chinese-apps> [Accessed 16 April 2023].

Demokratiia, prava i svobody hromadian ta mediaspozhyvannia v umovakh viiny: Rezultaty opytuvannia KMIS dlia OPORY [Democracy, rights and freedoms of citizens and media consumption in the conditions of war: results of the kiis survey for opora], 2022. Kyiv International Institute of Sociology, [online] 17 August. Available at: <https://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1132&page=1> [Accessed 15 July 2023].

Dobrelia, O., 2023. Istoriia rozvytku sotsialnykh merezh: osnovni periody [History of the development of social networks: main periods]. Bulletin of the Book Chamber, 7, pp.29-36.

Dubniak, K.V., 2014. Sotsialni merezhi Internet yak zasib obminu informatsiieiu [Internet social networks as a means of information exchange]. Derzhava ta rehiony. Seriya: Sotsialni komunikatsiyi, 3, pp.122-126.

Dynnyk, I., 2017. Sotsialni merezhi yak zasib suspilnoho rozvytku [Social networks as an instrument of social development]. Efficiency of public administration, 1(50), pp.64-69.

Harmatii, O. and Onufriv, S., 2021. Sotsialni merezhi yak dzherelo informatsii u roboti zhurnalista [Social networks as an information source in journalist work]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Journalism, [e-journal] 2(2), pp.45-52. https://doi.org/10.23939/sjs2021.02.045

Horodenko, L.M., 2011. Merezhevi komunikatsii u strukturi sotsialnykh komunikatsii [Network communications in the structure of social communications]. State and regions. Series: Public Management and Administration, 2, pp.15-19.

Ivanyna, R., 2023. We are social 2023: sotsialni merezhi, internet ta tendentsii elektronnoi komertsii [We are social 2023: social networks, the Internet and e-commerce trends]. Elit, [online] 20 February. Available at: <https://elit-web.ua/ua/blog/we-are-social-2023> [Accessed 17 July 2023].

Jura, 2023. Statystyka ta tendentsii sotsialnykh merezh u 2023 rotsi [Social media statistics and trends in 2023]. TechUkraine.net, [online] 25 April. Available at: https://cutt.ly/FwzxBu2R [Accessed 20 June 2023].

Kemp, S., 2023a. Digital 2023: Global Overview Report. Datareportal, [online] 26 January. Available at: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report [Accessed 10 June 2023].

Kemp, S., 2023b. Digital 2023: Ukraine. Datareportal, [online] 14 February. Available at: <https://datareportal.com/reports/digital-2023-ukraine> [Accessed 15 June 2023].

MacArthur, A., 2023. The Real History of X (Formerly Twitter), in Brief. Lifewire, [online] 28 July. Available at: <https://www.lifewire.com/history-of-twitter-3288854> [Accessed 28 July 2023].

Mediaspozhyvannia ukraintsiv: druhyi rik povnomasshtabnoi viiny. Opytuvannia OPORY [Media consumption habits of Ukrainians: the second year of full-scale war], 2023. Hromadianska merezha OPORA, [online] 10 July. Available at: <https://www.oporaua.org/polit_ad/mediaspozhivannia-ukrayintsiv-drugii-rik-povnomasshtabnoyi-viini-24796> [Accessed 12 July 2023].

Moore, E., 2021. The 20 most used social networks in the world (and their figures). Warbletoncouncil, [online] 12 January. Available at: <https://warbletoncouncil.org/redes-sociales-667> [Accessed 10 June 2023].

Most popular social networks worldwide as of October 2023, ranked by number of monthly active users, 2023. Statista, [online] 14 February. Available at: <https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/> [Accessed 10 July 2023].

MySpace. Web site, n.d. Encyclopedia Britannica, [online] Available at: <https://www.britannica.com/topic/Myspace> [Accessed 12 May 2023].

Naipopuliarnishi sotsialni merezhi u sviti stanom na sichen 2022 [The World’s Most Popular Social Networks as of January 2022], 2022. Marketer, [online] 29 April. Available at: https://marketer.ua/ua/the-most-popular-social-networks-in-the-world-as-of-january-2022/ [Accessed 15 June 2023].

Naipopuliarnishi sotsmerezhi u sviti – reitynh [The most popular social networks in the world – rating], 2023. AIN.UA, [online] 09 March. Available at: <https://ain.ua/2023/03/09/najpopulyarnishi-soczmerezhi-u-sviti-rejtyng/> [Accessed 20 June 2023].

Nozdrina, L.V., 2011. Analiz sotsialnoi merezhi yak produkta Veb-proektu [Analysis of the social network as a product of the Web project]. In: Upravlinnia proektamy: stan ta perspektyvy [Project Management: Status and Prospects], 7th International Scientific and Practical Conference, Mykolaiv, Ukraine, September 20-23, 2011. Mykolaiv: Admiral Makarov National University of Shipbuilding, pp.233-236.

Senchenko, M.I. and Senchenko, O.M., 2021. Vid ery Hutenberha do ery Tsukerberha… Perevahy i nedoliky spryiniattia drukovanoho ta elektronnoho tekstu [From the era of Gutenberg to the era of Zuckerberg... Advantages and disadvantages of the perception of printed and electronic text]. Kyiv: Lira-K.

Skladeno reitynh populiarnosti sotsialnykh merezh v Ukraini [The ranking of the popularity of social networks in Ukraine was compiled], 2019. RBC-Ukraine, [online] 12 April. Available at: <https://www.rbc.ua/ukr/news/sostavlen-reyting-populyarnosti-sotsialnyh-1555070035.html> [Accessed 05 June 2023].

Somova, O., 2022. Yak zminyvsia reitynh sotsialnykh merezh v Ukraini ta sviti: aktualna statystyka pislia 24 liutoho 2022 roku [How the rating of social networks in Ukraine and the world has changed: current statistics after February 24, 2022]. Webpromo, [online] 22 July. Available at: <https://web-promo.ua/ua/blog/kak-izmenilsya-rejting-soczialnyh-setej-v-ukraine-i-mire-aktualnaya-statistika-posle-24-fevralya-2022-goda/> [Accessed 15 July 2023].

Spozhyvannia novyn v Ukraini. Rezultaty shchodennykovoho opytuvannia [News consumption in Ukraine. Results of the daily survey], 2022. Hromadianska merezha OPORA, [online] 17 August. Available at: <https://www.oporaua.org/viyna/spozhivannia-novin-v-ukrayini-shchodennikove-opituvannia-24251> [Accessed 10 May 2023].

Ukraina: doslidzhennia spozhyvannia ta spryiniattia mediakontentu [Ukraine: research on consumption and perception of media content], n.d. Thomson Reuters Foundation. [online] Available at: <https://epim.trust.org/application/velocity/_newgen/assets/TRFUkraineReport_UKRAINE.pdf> [Accessed 10 May 2023].

Ukrainski media, stavlennia ta dovira u 2022 r. [Ukrainian media, attitudes and trust in 2022], 2022. Internews. [online] Available at: <https://internews.in.ua/wp-content/uploads/2022/11/Ukrainski-media-stavlennia-ta-dovira-2022.pdf> [Accessed 15 March 2023].

Ukraintsi nazvaly naipopuliarnishi sotsialni merezhi [Ukrainians named the most popular social networks], 2020. RBC-Ukraine, [online] 26 February. Available at: <https://www.rbc.ua/ukr/news/ukraintsy-nazvali-samye-populyarnye-sotsialnye-1582734412.html> [Accessed 05 June 2023].

Ukraintsi za kordonom naibilshe tsikavliatsia politychnymy podiiamy na Batkivshchyni – "OPORA" [Ukrainians abroad are most interested in political events in the Motherland – "OPORA"], 2023. Ukrinform, [online] 24 July. Available at: <https://www.ukrinform.ua/rubric-diaspora/3739913-ukrainci-za-kordonom-najbilse-cikavlatsa-politicnimi-podiami-na-batkivsini-opora.html> [Accessed 27 July 2023].

Vakhula, B.Ia., 2012. Sotsialni internet-merezhi, yikhni funktsii ta rol u formuvanni hromadianskoho suspilstva [Social Internet networks, their functions and role in the formation of civil society]. Visnyk of the Lviv University. Series Sociology, 6, pp.311-319.

Youtube Statistics – 2 Billion Views Per Day [Infographic], 2010. Clean Cut Media, [online] 1 June. Available at: <https://cleancutmedia.com/video/youtube-statistics-2-billion-views-per-day-infographic> [Accessed 05 July 2023].

YouTube, n.d. Wikipedia. [online] Available at: https://en.wikipedia.org/wiki/YouTube [Accessed 15 July 2023].

Zhyla, N., 2022. Naipopuliarnishi sotsmerezhi v Ukraini pid chas viiny – doslidzhennia Global Logic [The most popular social networks in Ukraine during the war – research by Global Logic]. Mezha, [online] 06 August. Available at: <https://mezha.media/2022/08/06/naypopuliarnishi-sotsmerezhi-v-ukraini-pid-chas-viyny-doslidzhennia-global-logic/> [Accessed 30 May 2023].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Гаврилюк, О. (2023). Статистика і тенденції функціонування соціальних мереж. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, 6(2), 383–397. https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.2.2023.293609

Номер

Розділ

Електронні ресурси та інформаційно-комунікаційні технології