Статистика і тенденції функціонування соціальних мереж
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.2.2023.293609Ключові слова:
соціальні мережі, інтернет-користувачі, Web 2.0, рейтинги соціальних мереж, Facebook, YouTube, InstagramАнотація
Мета статті – проаналізувати статистику і тенденції функціонування соціальних мереж у світі та в Україні за різними критеріями.
Методи дослідження. Застосовано загальнонаукові методи аналізу та синтезу, що дало змогу досягти поставленої мети.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в з’ясуванні на основі аналізу широкої статистичної бази тенденцій функціонування соціальних мереж у світі та в Україні за різними критеріями.
Висновки. З появою Web 2.0 кінцеві користувачі беруть безпосередню участь у зміні майбутнього WWW з погляду його структури, дизайну та корисності. У цьому контексті соціальні мережі стають застосунком, здатним не тільки встановлювати, а й управляти явними відносинами між користувачами. Наголошено, що причини популярності соціальних мереж полягають у тому, що вони просувають бачення мережі, орієнтованої на людину, де мережа людей та їхні інтереси стають джерелом інформації, яке постійно перебуває в цій же мережі. На основі аналізу наявних статистичних даних підсумовано, що основними тенденціями функціонування соціальних мереж останніх років в Україні є такі: стрімке зростання кількості користувачів соціальних мереж, утім кількість часу, проведеного користувачами в мережі у 2023 р., знижується; під час російсько-української війни однією з важливих функцій соцмереж стала інформаційна, зокрема для надання новин; за віковою категорією більше соціальними мережами користується молоде покоління, менше – люди похилого віку; якщо взяти до уваги населені пункти, то кількість користувачів соціальних мереж значно вища у великих містах, ніж у сільській місцевості; найбільший інтерес для українських користувачів соцмереж становить розважальна та пізнавальна тематика; збільшується кількість інфлюенсерів у соцмережах тощо.
Посилання
Bochko, O.Iu., Kuziak, V.V. and Aleksandraviciute, B., 2020. Doslidzhennia rynku sotsialnykh merezh svitu [Investigation of the global social networking market]. The Actual Problems of Regional Economy Development, [e-journal] 16 (1), pp.84-93. https://doi.org/10.15330/apred.1.16.84-93
Chorna, O., 2023. "Opora": Osnovnym dzherelom informatsii maizhe 80% ukraintsiv ye sotsialni merezhi ["Support": Social networks are the main source of information for almost 80% of Ukrainians]. Detektor media, [online] 10 July. Available at: <https://detector.media/infospace/article/213998/2023-07-10-opora-osnovnym-dzherelom-informatsii-mayzhe-80-ukraintsiv-iesotsialni-merezhi/#:~:text=%> [Accessed 19 July 2023].
Custer, C., 2016. 3 reasons WeChat failed internationally (and most other Chinese apps do too). Tech in Asia, [online] 26 May. Available at: <https://www.techinasia.com/3-reasons-wechat-failed-internationally-chinese-apps> [Accessed 16 April 2023].
Demokratiia, prava i svobody hromadian ta mediaspozhyvannia v umovakh viiny: Rezultaty opytuvannia KMIS dlia OPORY [Democracy, rights and freedoms of citizens and media consumption in the conditions of war: results of the kiis survey for opora], 2022. Kyiv International Institute of Sociology, [online] 17 August. Available at: <https://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1132&page=1> [Accessed 15 July 2023].
Dobrelia, O., 2023. Istoriia rozvytku sotsialnykh merezh: osnovni periody [History of the development of social networks: main periods]. Bulletin of the Book Chamber, 7, pp.29-36.
Dubniak, K.V., 2014. Sotsialni merezhi Internet yak zasib obminu informatsiieiu [Internet social networks as a means of information exchange]. Derzhava ta rehiony. Seriya: Sotsialni komunikatsiyi, 3, pp.122-126.
Dynnyk, I., 2017. Sotsialni merezhi yak zasib suspilnoho rozvytku [Social networks as an instrument of social development]. Efficiency of public administration, 1(50), pp.64-69.
Harmatii, O. and Onufriv, S., 2021. Sotsialni merezhi yak dzherelo informatsii u roboti zhurnalista [Social networks as an information source in journalist work]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Journalism, [e-journal] 2(2), pp.45-52. https://doi.org/10.23939/sjs2021.02.045
Horodenko, L.M., 2011. Merezhevi komunikatsii u strukturi sotsialnykh komunikatsii [Network communications in the structure of social communications]. State and regions. Series: Public Management and Administration, 2, pp.15-19.
Ivanyna, R., 2023. We are social 2023: sotsialni merezhi, internet ta tendentsii elektronnoi komertsii [We are social 2023: social networks, the Internet and e-commerce trends]. Elit, [online] 20 February. Available at: <https://elit-web.ua/ua/blog/we-are-social-2023> [Accessed 17 July 2023].
Jura, 2023. Statystyka ta tendentsii sotsialnykh merezh u 2023 rotsi [Social media statistics and trends in 2023]. TechUkraine.net, [online] 25 April. Available at: https://cutt.ly/FwzxBu2R [Accessed 20 June 2023].
Kemp, S., 2023a. Digital 2023: Global Overview Report. Datareportal, [online] 26 January. Available at: https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report [Accessed 10 June 2023].
Kemp, S., 2023b. Digital 2023: Ukraine. Datareportal, [online] 14 February. Available at: <https://datareportal.com/reports/digital-2023-ukraine> [Accessed 15 June 2023].
MacArthur, A., 2023. The Real History of X (Formerly Twitter), in Brief. Lifewire, [online] 28 July. Available at: <https://www.lifewire.com/history-of-twitter-3288854> [Accessed 28 July 2023].
Mediaspozhyvannia ukraintsiv: druhyi rik povnomasshtabnoi viiny. Opytuvannia OPORY [Media consumption habits of Ukrainians: the second year of full-scale war], 2023. Hromadianska merezha OPORA, [online] 10 July. Available at: <https://www.oporaua.org/polit_ad/mediaspozhivannia-ukrayintsiv-drugii-rik-povnomasshtabnoyi-viini-24796> [Accessed 12 July 2023].
Moore, E., 2021. The 20 most used social networks in the world (and their figures). Warbletoncouncil, [online] 12 January. Available at: <https://warbletoncouncil.org/redes-sociales-667> [Accessed 10 June 2023].
Most popular social networks worldwide as of October 2023, ranked by number of monthly active users, 2023. Statista, [online] 14 February. Available at: <https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/> [Accessed 10 July 2023].
MySpace. Web site, n.d. Encyclopedia Britannica, [online] Available at: <https://www.britannica.com/topic/Myspace> [Accessed 12 May 2023].
Naipopuliarnishi sotsialni merezhi u sviti stanom na sichen 2022 [The World’s Most Popular Social Networks as of January 2022], 2022. Marketer, [online] 29 April. Available at: https://marketer.ua/ua/the-most-popular-social-networks-in-the-world-as-of-january-2022/ [Accessed 15 June 2023].
Naipopuliarnishi sotsmerezhi u sviti – reitynh [The most popular social networks in the world – rating], 2023. AIN.UA, [online] 09 March. Available at: <https://ain.ua/2023/03/09/najpopulyarnishi-soczmerezhi-u-sviti-rejtyng/> [Accessed 20 June 2023].
Nozdrina, L.V., 2011. Analiz sotsialnoi merezhi yak produkta Veb-proektu [Analysis of the social network as a product of the Web project]. In: Upravlinnia proektamy: stan ta perspektyvy [Project Management: Status and Prospects], 7th International Scientific and Practical Conference, Mykolaiv, Ukraine, September 20-23, 2011. Mykolaiv: Admiral Makarov National University of Shipbuilding, pp.233-236.
Senchenko, M.I. and Senchenko, O.M., 2021. Vid ery Hutenberha do ery Tsukerberha… Perevahy i nedoliky spryiniattia drukovanoho ta elektronnoho tekstu [From the era of Gutenberg to the era of Zuckerberg... Advantages and disadvantages of the perception of printed and electronic text]. Kyiv: Lira-K.
Skladeno reitynh populiarnosti sotsialnykh merezh v Ukraini [The ranking of the popularity of social networks in Ukraine was compiled], 2019. RBC-Ukraine, [online] 12 April. Available at: <https://www.rbc.ua/ukr/news/sostavlen-reyting-populyarnosti-sotsialnyh-1555070035.html> [Accessed 05 June 2023].
Somova, O., 2022. Yak zminyvsia reitynh sotsialnykh merezh v Ukraini ta sviti: aktualna statystyka pislia 24 liutoho 2022 roku [How the rating of social networks in Ukraine and the world has changed: current statistics after February 24, 2022]. Webpromo, [online] 22 July. Available at: <https://web-promo.ua/ua/blog/kak-izmenilsya-rejting-soczialnyh-setej-v-ukraine-i-mire-aktualnaya-statistika-posle-24-fevralya-2022-goda/> [Accessed 15 July 2023].
Spozhyvannia novyn v Ukraini. Rezultaty shchodennykovoho opytuvannia [News consumption in Ukraine. Results of the daily survey], 2022. Hromadianska merezha OPORA, [online] 17 August. Available at: <https://www.oporaua.org/viyna/spozhivannia-novin-v-ukrayini-shchodennikove-opituvannia-24251> [Accessed 10 May 2023].
Ukraina: doslidzhennia spozhyvannia ta spryiniattia mediakontentu [Ukraine: research on consumption and perception of media content], n.d. Thomson Reuters Foundation. [online] Available at: <https://epim.trust.org/application/velocity/_newgen/assets/TRFUkraineReport_UKRAINE.pdf> [Accessed 10 May 2023].
Ukrainski media, stavlennia ta dovira u 2022 r. [Ukrainian media, attitudes and trust in 2022], 2022. Internews. [online] Available at: <https://internews.in.ua/wp-content/uploads/2022/11/Ukrainski-media-stavlennia-ta-dovira-2022.pdf> [Accessed 15 March 2023].
Ukraintsi nazvaly naipopuliarnishi sotsialni merezhi [Ukrainians named the most popular social networks], 2020. RBC-Ukraine, [online] 26 February. Available at: <https://www.rbc.ua/ukr/news/ukraintsy-nazvali-samye-populyarnye-sotsialnye-1582734412.html> [Accessed 05 June 2023].
Ukraintsi za kordonom naibilshe tsikavliatsia politychnymy podiiamy na Batkivshchyni – "OPORA" [Ukrainians abroad are most interested in political events in the Motherland – "OPORA"], 2023. Ukrinform, [online] 24 July. Available at: <https://www.ukrinform.ua/rubric-diaspora/3739913-ukrainci-za-kordonom-najbilse-cikavlatsa-politicnimi-podiami-na-batkivsini-opora.html> [Accessed 27 July 2023].
Vakhula, B.Ia., 2012. Sotsialni internet-merezhi, yikhni funktsii ta rol u formuvanni hromadianskoho suspilstva [Social Internet networks, their functions and role in the formation of civil society]. Visnyk of the Lviv University. Series Sociology, 6, pp.311-319.
Youtube Statistics – 2 Billion Views Per Day [Infographic], 2010. Clean Cut Media, [online] 1 June. Available at: <https://cleancutmedia.com/video/youtube-statistics-2-billion-views-per-day-infographic> [Accessed 05 July 2023].
YouTube, n.d. Wikipedia. [online] Available at: https://en.wikipedia.org/wiki/YouTube [Accessed 15 July 2023].
Zhyla, N., 2022. Naipopuliarnishi sotsmerezhi v Ukraini pid chas viiny – doslidzhennia Global Logic [The most popular social networks in Ukraine during the war – research by Global Logic]. Mezha, [online] 06 August. Available at: <https://mezha.media/2022/08/06/naypopuliarnishi-sotsmerezhi-v-ukraini-pid-chas-viyny-doslidzhennia-global-logic/> [Accessed 30 May 2023].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Олег Гаврилюк
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.