DOI: https://doi.org/10.31866/2617-796x.2.2018.155658

Цифрова гуманітаристика як методологічна основа розвитку IT-освіти у вищих навчальних закладах культури

Oksana Matviienko, Mihajlo Civіn

Анотація


Стаття присвячена розгляду нового наукового напряму – цифрової гуманітаристики – як методологічної основи розвитку ІТ-освіти у вищих навчальних закладах культури. З точки зору феномену освітньої інновації розглянуто інтеграцію у межах спільного факультету напрямів професійної ІТ-освіти та гуманітарної освіти (бібліотечної, документознавчої, архівної, музеєзнавчої).

Мета дослідження полягає в обгрунтуванні цифрової гуманітаристики як методологічної основи розвитку ІТ-освіти у вищих навчальних закладах культури, виявленні і окресленні тенденцій розвитку інтеграції ІТ-освіти та гуманітарної освіти у межах спільного факультету.

Методи дослідження: гіпотетико-дедуктивний метод для розгляду гіпотези про можливість застосування цифрової гуманітаристики як методологічної основи ІТ-освіти у вищих навчальних закладах культури.

Наукова новизна. Обґрунтовано доцільність підготовки ІТ-фахівців у ЗВО культури та необхідність організаційно-педагогічних заходів інтеграції їх підготовки спільно з гуманітарними спеціальностями у межах спільного факультету.

Висновки. Доцільність розвитку ІТ-освіти у вищому навчальному закладі культури і організаційно-педагогічні заходи інтеграції спільної підго­товки ІТ-фахівців та фахівців гуманітарного профілю має методологічне підґрунтя у руслі ідей цифрової гуманітаристики. Наголошено на складності прогнозування процесу і результатів розвитку освітньої інновації враховуючи чинники, які можуть здійснювати вплив на розглядуваний процес, а саме самоорганізація системи та зовнішні організаційні рішення.


Ключові слова


цифрова гуманітаристика; цифрові гуманітарні науки; ІТ-освіта; освітні інновації; STEM-освіта

Повний текст:

PDF

Посилання


Basov, N.V., 2009. Stanovlenie i razvitie innovacii v processe samoorganizacii socialnykh sistem [Formation and development of innovations in the process of self-organization of social systems]. [online] Extended abstract of candidate’s thesis. St. Petersburg. Available at: http://cheloveknauka.com [Accessed 17 December 2018].

Chaikovska, O., Tolmach, M. and Ovezgheldiiev, A., 2018. Modernizatsiia IT-osvity v Ukraini: problemy y perspektyvy sotsiokulturnoi sfery [Modernization of IT education in Ukraine: problems and prospects of the socio-cultural sphere]. Kultura i mystetstvo u suchasnomu sviti, [online] 19, pp.173–181. doi: https://doi.org/10.31866/2410-1915.19.2018.141371 [Accessed 17 December 2018].

Hayles, N.K., 2012. How We Think: Transforming Power and Digital Technologies. In: Berry, J. ed. Understanding digital humanities Palgrave Macmillan, [online] pp.42–66. doi: http://dx.doi.org/10.1057/9780230371934_3 [Accessed 17 December 2018].

Iaroshenko, T.O. and Chukanova, S.O., 2018. Rol tsyfrovoi humanitarystyky u modernizatsii suchasnoho bibliotekoznavstva [The role of digital humanities in the modernization of modern librarianship]. Ukrainskyi zhurnal z bibliotekoznavstva ta informatsiinykh nauk, [online] 1, pp.10–17. doi: https://doi.org/10.31866/2616-7654.1.2018.146186 [Accessed 17 December 2018].

Istrofilova, O.I., 2014. Innovacionnye processy v obrazovanii [Innovative processes in education]. Nizhnevartovsk: Publishing House of Nizhnevartovsk State University.

Kopanieva, V., 2018. Stanovlennia tsyfrovoi humanitarystyky [The formation of digital humanities]. Visnyk Knyzhkovoi palaty, 6, pp.42–45.

Kostenko, L., Symonenko, T. and Zhabin, O., 2018. Tsyfrova humanitarystyka v bibliotetsi: vid e-katalohu do naukometrii [Digital humanities in the library: from the e-catalog to the science of science]. Bibliotechnyi visnyk, 4, pp.3–9. Available at: http://bv.nbuv.gov.ua/doc/bv_2018_4_3

Kruhlyk, V.S., 2018. Systema pidhotovky maibutnikh inzheneriv-prohramistiv do profesiinoi diialnosti u vyshchykh navchalnykh zakladakh [System of training of future engineers-programmers for professional activity in higher educational institutions]. [online] Extended abstract of candidate’s thesis. Zaporizhzhia. Available at: http://phd.znu.edu.ua/page/aref/09/Kruglik_aref.pdf [Accessed 17 December 2018].

Kulikov, V., 2013. Digital history: stanovlennia, suchasnyi stan, perspektyvy [Digital history: formation, current state, prospects]. [online] Available at: http://history.org.ua/JournALL/sid/sid_2013_21/4.pdf [Accessed 17 December 2018].

Lebed, H.M., 2018. Geneza zmistu fakhovoi pidhotovky maibutnikh prohramistiv u politekhnichnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (kinets XX – pochatok XXI stolittia) [Genesis of content of future programmers' professional training in polytechnic educational institutions of Ukraine (end of XX – the beginning of XXI century)]. [online] Extended abstract of candidate’s thesis. Ternopil. Available at: http://tnpu.edu.ua/naukova-robota/docaments-download/d-58-053-01/Aref_Lebedj.pdf [Accessed 17 December 2018].

Marin Dacos, 2011. Manifest der Digital Humanities – THATCamp Paris. [online] Available: https://tcp.hypotheses.org/501 [Accessed 17 December 2018].

Matviienko, O.V. and Tsyvin, M., 2013. IT-osvita u vyshchykh navchalnykh zakladakh kultury: dotsilnist i profilnist [IT education in higher educational institutions of culture: feasibility and profile]. Visnyk Knyzhkovoi palaty, 10, pp.20–23.

Matviienko, O.V. and Tsyvin, M.N., 2017. Humanistychna kontseptsiia IT-osvity yak zasib formuvannia sotsialnoho vymiru diialnosti maibutnoho fakhivtsia [The humanistic concept of IT education as a means of shaping the social dimension of the future specialist's activity]. Vyshcha shkola, 12, pp. 56–64.

Mozhaeva, G.V. ed., 2016. Digital Humanities: gumanitarnye nauki v cifrovuyu ehpokhu [Digital Humanities: Humanities in the Digital Age]. Tomsk: Publishing House of Tomsk University.

Naukovedcheskie aspekty cifrovoj gumanitaristiki [Scientific aspects of digital humanities]. [online] Available at: http://huminf.tsu.ru/dh_lab/?page_id=+8730〈=ru [Accessed 17 December 2018].

Sedov, V.Ie., 2016. Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv – prohramistiv v umovakh mahistratury [Formation of professional competence of future engineers – programmers in the conditions of magistracy] [online]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kherson. Available at: http://www.kspu.edu/FileDownload.ashx/aref_%20Sedoff.pdf?id=%208982505a-6c80-4fcd-b2a1-ad85bdf0daaf [Accessed 17 December 2018].

Thompson, Klein J., 2014. Interdisciplining Digital Humanities: Boundary Work in an Emerging Field. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press. [online] doi: http://dx.doi.org/10.3998/dh.12869322.0001.001 [Accessed 17 December 2018].

Tom Perro: «Vremya STEM podoshlo k koncu, teper IT-kompaniyam nuzhny STEAM-specialisty». [Tom Perrot: "STEM has come to an end, now IT companies need STEAM specialists"]. [online] Available at: https://itc.ua/blogs/tom-perro-vremya-stem-podoshlo-k-kontsu-teper-it-kompaniyam-nuzhnyi-steam-spetsialistyi/ [Accessed 17 December 2018].

Volodin, A.Iu., 2014. Digital humanities (cifrovye gumanitarnye nauki): v poiskakh samoopredeleniya [Digital humanities: in search of self-determination]. [online] Available at: http://histvestnik.psu.ru/PDF/20143/01.pdf [Accessed 17 December 2018].


Пристатейна бібліографія ГОСТ




Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2018 Оксана Матвієнко, Михайло Цивін

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |