CareBot – чат-бот «помічник з ментальної підтримки людини»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796X.5.1.2022.261296

Ключові слова:

чат-бот, асистент, віртуальний асистент, віртуальний помічник, штучний інтелект

Анотація

Метою статті є дослідження, аналіз і розгляд загальних проблем та перспектив щодо розробки чат-бота CareBot з можливістю, зокрема, ментальної підтримки людини на основі використання новітніх технологій.

Методами дослідження є методи семантичного аналізу основних понять цієї предметної сфери (чат-боти). У статті розглянуто підходи до розробки та функціонування чат-бота CareBot.

Новизною проведеного дослідження є аналіз функціонування сучасних систем-месенджерів і чат-ботів, результати якого можуть застосовуватися під час розробки власного чат-бота, що є помічником з ментальної підтримки користувача; опис деяких аспектів такої розробки.

Висновки. У роботі досліджено наявні погляди на сучасні чат-боти, які можуть бути використані з метою розробки власного чат-бота – помічника людини. Ураховуючи результати проведеного аналізу, ухвалено рішення щодо розробки чат-бота CareBot для покращення емоційного стану людини.

Біографії авторів

Олександр Ткаченко, Національний авіаційний університет

Кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри інженерії програмного забезпечення

Олександр Березовський, Державний університет інфраструктури та технологій

Магістрант, кафедра інформаційних технологій та дизайну

Посилання

AIM (AOL Instant Messenger). [online] Available at: <https://soft.mydiv.net/win/download-AIM.html> [Accessed 12 April 2022].

Amazon Alexa – shcho tse take? [Amazon Alexa – what is it]. [online] Available at: <https://pervayakyzyl.ru/uk/golosovoi-pomoshchnik-alexa-tysyachi-zadach-odno-reshenie-sravnenie/> [Accessed 12 April 2022].

Bolen, E., Chat-boty: chto eto takoe? [Chatbots: what is it?]. SAS Insights. [online] Available at: <https://www.sas.com/ru_ru/insights/articles/analytics/what-are-chatbots.html> [Accessed 12 April 2022].

Clark, D., 2013. Mayer & Clark – 10 brilliant design rules for e-learning. Donald Clark Plan B, [online] 17 January 2013. Available at: <http://donaldclarkplanb.blogspot.com/2013/01/mayer-clark-10-brilliant-design-rules.html> [Accessed 21 April 2022].

Configure Cortana in Windows 10 and Windows 11, 2022. Microsoft Build. [online] Available at: <https://docs.microsoft.com/en-us/windows/configuration/cortana-at-work/cortana-at-work-overview> [Accessed 19 April 2022].

Connect with all the other new students. Differ. [online] Available at: <https://www.differ.chat> [Accessed 10 April 2022].

Dopolnitelnye vozmozhnosti s Bixby [More with Bixby]. Bixby. [online] Available at: <https://www.samsung.com/ru/apps/bixby/> [Accessed 15 April 2022].

Holosovyi pomichnyk Siri: vid stvorennia do sohodni [Siri Voice Assistant: From Creation to Today], 2021. Apple Room. [online] Available at: <https://appleroom.ua/ru/articles/root/golosoviy-pomchnik-siri-vd-stvorennya-do-sogodni/> [Accessed 23 April 2022].

IRC Networks and Servers. mIRC. [online] Available at: <https://www.mirc.com/servers.html> [Accessed 19 April 2022].

Kak Google Assistent pomogaet reshat zadachi [How the Google Assistant helps you solve problems]. Google Assistant. [online] Available at: <https://developers.google.com/assistant/howassistantworks/responses?hl=ru> [Accessed 23 April 2022].

MSN Messenger. Softonic. [online] Available at: <https://msn-messenger.softonic.ru> [Accessed 14 April 2022].

Pasternak, M., 2017. Shcho take Chat-bot (Chatbot)? [What is a Chatbot?]. [online] 22 October. Available at: <https://creativesmm.com.ua/shho-take-chatbot-ta-komu-vonu-potribni/> [Accessed 12 April 2022].

Pliusy i minusy poiskovoi sistemy BING – obzor [Pros and cons of the BING search engine – an overview]. HelloFixer. [online] Available at: <https://hellofixer.net/ru/плюсы-и-минусы-поисковой-системы-bing-об> [Accessed 15 April 2022].

Quistberg, D.A., Diez Roux, A.V., Bilal, U. et al., 2019. Building a Data Platform for Cross-Country Urban Health Studies: the SALURBAL Study. Journal of Urban Health, [online] 96, pp.311-337. Available at: <https://link.springer.com/article/10.1007/s11524-018-00326-0> [Accessed 19 April 2022].

Revolutionising healthcare by empowering doctors with artificial intelligence. AI | Babylon Health. [online] Available at: <https://www.babylonhealth.com/en-us/babylon-cloud-services> [Accessed 19 April 2022].

Shcho mozhe zrobyty zi svitom shtuchnyi intelekt? [What can be done with the light of piece intelligence?], 2017. Radio Svoboda. [online] Available at: <https://www.radiosvoboda.org/a/details/28891073.html> [Accessed 12 April 2022].

Small chats for big feelings. Woebot Health. [online] Available at: <https://woebothealth.com> [Accessed 09 April 2022].

SmarterChild. Botwiki. [online] Available at: <https://botwiki.org/bot/smarterchild/> [Accessed 11 April 2022].

The Official CAPTCHA Site. CAPTCHA. [online] Available at: <http://www.captcha.net> [Accessed 19 April 2022].

Vse o chat-botakh: preimushchestva, tipy i skhemy raboty [Everything about chatbots: advantages, types and schemes of work], 2020. Interkassa, [online] 18 November. Available at: <https://www.interkassa.com/blog/vse-o-chat-botah-preimushchestva-tipy-i-shema-raboty/> [Accessed 12 April 2022].

Webots User Guide, 2022. Cyberbotics Ltd. [online] Available at: <https://cyberbotics.com/doc/guide/index> [Accessed 19 April 2022].

What Powers Woebot, 2022. Woebot Health. [online] Available at: <https://woebothealth.com/what-powers-woebot/> [Accessed 10 April 2022].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

Ткаченко, О., & Березовський, О. (2022). CareBot – чат-бот «помічник з ментальної підтримки людини». Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, 5(1), 116–129. https://doi.org/10.31866/2617-796X.5.1.2022.261296

Номер

Розділ

Візуалізація та інтерактивні мультимедійні технології