Цифрова гуманітаристика як методологічна основа розвитку IT-освіти у вищих навчальних закладах культури

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-796x.2.2018.155658

Ключові слова:

цифрова гуманітаристика, цифрові гуманітарні науки, ІТ-освіта, освітні інновації, STEM-освіта

Анотація

Стаття присвячена розгляду нового наукового напряму – цифрової гуманітаристики – як методологічної основи розвитку ІТ-освіти у вищих навчальних закладах культури. З точки зору феномену освітньої інновації розглянуто інтеграцію у межах спільного факультету напрямів професійної ІТ-освіти та гуманітарної освіти (бібліотечної, документознавчої, архівної, музеєзнавчої).

Мета дослідження полягає в обгрунтуванні цифрової гуманітаристики як методологічної основи розвитку ІТ-освіти у вищих навчальних закладах культури, виявленні і окресленні тенденцій розвитку інтеграції ІТ-освіти та гуманітарної освіти у межах спільного факультету.

Методи дослідження: гіпотетико-дедуктивний метод для розгляду гіпотези про можливість застосування цифрової гуманітаристики як методологічної основи ІТ-освіти у вищих навчальних закладах культури.

Наукова новизна. Обґрунтовано доцільність підготовки ІТ-фахівців у ЗВО культури та необхідність організаційно-педагогічних заходів інтеграції їх підготовки спільно з гуманітарними спеціальностями у межах спільного факультету.

Висновки. Доцільність розвитку ІТ-освіти у вищому навчальному закладі культури і організаційно-педагогічні заходи інтеграції спільної підго­товки ІТ-фахівців та фахівців гуманітарного профілю має методологічне підґрунтя у руслі ідей цифрової гуманітаристики. Наголошено на складності прогнозування процесу і результатів розвитку освітньої інновації враховуючи чинники, які можуть здійснювати вплив на розглядуваний процес, а саме самоорганізація системи та зовнішні організаційні рішення.

Біографії авторів

Oksana Matviienko, Київський університет культури

Доктор педагогічних наук,

Кандидат технічних наук, професор

Mihajlo Civіn, Інститут дизайну, архітектури та журналістики

Кандидат технічних наук, доцент

Посилання

Basov, N.V., 2009. Stanovlenie i razvitie innovacii v processe samoorganizacii socialnykh sistem [Formation and development of innovations in the process of self-organization of social systems]. [online] Extended abstract of candidate’s thesis. St. Petersburg. Available at: http://cheloveknauka.com [Accessed 17 December 2018].

Chaikovska, O., Tolmach, M. and Ovezgheldiiev, A., 2018. Modernizatsiia IT-osvity v Ukraini: problemy y perspektyvy sotsiokulturnoi sfery [Modernization of IT education in Ukraine: problems and prospects of the socio-cultural sphere]. Kultura i mystetstvo u suchasnomu sviti, [online] 19, pp.173–181. doi: https://doi.org/10.31866/2410-1915.19.2018.141371 [Accessed 17 December 2018].

Hayles, N.K., 2012. How We Think: Transforming Power and Digital Technologies. In: Berry, J. ed. Understanding digital humanities Palgrave Macmillan, [online] pp.42–66. doi: http://dx.doi.org/10.1057/9780230371934_3 [Accessed 17 December 2018].

Iaroshenko, T.O. and Chukanova, S.O., 2018. Rol tsyfrovoi humanitarystyky u modernizatsii suchasnoho bibliotekoznavstva [The role of digital humanities in the modernization of modern librarianship]. Ukrainskyi zhurnal z bibliotekoznavstva ta informatsiinykh nauk, [online] 1, pp.10–17. doi: https://doi.org/10.31866/2616-7654.1.2018.146186 [Accessed 17 December 2018].

Istrofilova, O.I., 2014. Innovacionnye processy v obrazovanii [Innovative processes in education]. Nizhnevartovsk: Publishing House of Nizhnevartovsk State University.

Kopanieva, V., 2018. Stanovlennia tsyfrovoi humanitarystyky [The formation of digital humanities]. Visnyk Knyzhkovoi palaty, 6, pp.42–45.

Kostenko, L., Symonenko, T. and Zhabin, O., 2018. Tsyfrova humanitarystyka v bibliotetsi: vid e-katalohu do naukometrii [Digital humanities in the library: from the e-catalog to the science of science]. Bibliotechnyi visnyk, 4, pp.3–9. Available at: http://bv.nbuv.gov.ua/doc/bv_2018_4_3

Kruhlyk, V.S., 2018. Systema pidhotovky maibutnikh inzheneriv-prohramistiv do profesiinoi diialnosti u vyshchykh navchalnykh zakladakh [System of training of future engineers-programmers for professional activity in higher educational institutions]. [online] Extended abstract of candidate’s thesis. Zaporizhzhia. Available at: http://phd.znu.edu.ua/page/aref/09/Kruglik_aref.pdf [Accessed 17 December 2018].

Kulikov, V., 2013. Digital history: stanovlennia, suchasnyi stan, perspektyvy [Digital history: formation, current state, prospects]. [online] Available at: http://history.org.ua/JournALL/sid/sid_2013_21/4.pdf [Accessed 17 December 2018].

Lebed, H.M., 2018. Geneza zmistu fakhovoi pidhotovky maibutnikh prohramistiv u politekhnichnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (kinets XX – pochatok XXI stolittia) [Genesis of content of future programmers' professional training in polytechnic educational institutions of Ukraine (end of XX – the beginning of XXI century)]. [online] Extended abstract of candidate’s thesis. Ternopil. Available at: http://tnpu.edu.ua/naukova-robota/docaments-download/d-58-053-01/Aref_Lebedj.pdf [Accessed 17 December 2018].

Marin Dacos, 2011. Manifest der Digital Humanities – THATCamp Paris. [online] Available: https://tcp.hypotheses.org/501 [Accessed 17 December 2018].

Matviienko, O.V. and Tsyvin, M., 2013. IT-osvita u vyshchykh navchalnykh zakladakh kultury: dotsilnist i profilnist [IT education in higher educational institutions of culture: feasibility and profile]. Visnyk Knyzhkovoi palaty, 10, pp.20–23.

Matviienko, O.V. and Tsyvin, M.N., 2017. Humanistychna kontseptsiia IT-osvity yak zasib formuvannia sotsialnoho vymiru diialnosti maibutnoho fakhivtsia [The humanistic concept of IT education as a means of shaping the social dimension of the future specialist's activity]. Vyshcha shkola, 12, pp. 56–64.

Mozhaeva, G.V. ed., 2016. Digital Humanities: gumanitarnye nauki v cifrovuyu ehpokhu [Digital Humanities: Humanities in the Digital Age]. Tomsk: Publishing House of Tomsk University.

Naukovedcheskie aspekty cifrovoj gumanitaristiki [Scientific aspects of digital humanities]. [online] Available at: http://huminf.tsu.ru/dh_lab/?page_id=+8730&lang=ru [Accessed 17 December 2018].

Sedov, V.Ie., 2016. Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv – prohramistiv v umovakh mahistratury [Formation of professional competence of future engineers – programmers in the conditions of magistracy] [online]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kherson. Available at: http://www.kspu.edu/FileDownload.ashx/aref_%20Sedoff.pdf?id=%208982505a-6c80-4fcd-b2a1-ad85bdf0daaf [Accessed 17 December 2018].

Thompson, Klein J., 2014. Interdisciplining Digital Humanities: Boundary Work in an Emerging Field. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press. [online] doi: http://dx.doi.org/10.3998/dh.12869322.0001.001 [Accessed 17 December 2018].

Tom Perro: «Vremya STEM podoshlo k koncu, teper IT-kompaniyam nuzhny STEAM-specialisty». [Tom Perrot: "STEM has come to an end, now IT companies need STEAM specialists"]. [online] Available at: https://itc.ua/blogs/tom-perro-vremya-stem-podoshlo-k-kontsu-teper-it-kompaniyam-nuzhnyi-steam-spetsialistyi/ [Accessed 17 December 2018].

Volodin, A.Iu., 2014. Digital humanities (cifrovye gumanitarnye nauki): v poiskakh samoopredeleniya [Digital humanities: in search of self-determination]. [online] Available at: http://histvestnik.psu.ru/PDF/20143/01.pdf [Accessed 17 December 2018].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-26

Як цитувати

Matviienko, O., & Civіn M. (2018). Цифрова гуманітаристика як методологічна основа розвитку IT-освіти у вищих навчальних закладах культури. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері, (2), 26–36. https://doi.org/10.31866/2617-796x.2.2018.155658

Номер

Розділ

ІТ-технології в освіті, мистецтві та культурі